آیهان برای خلق آیندگان
اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی

در این مقاله درباره موارد اساسی و مهم در ارتباط با زمینه های مختلف امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی و گرفتن کارت بازرگانی حقیقی و گرفتن کارت بازرگانی حقوقی را بررسی کرده و همچنین از نکات مهم و طلائی در زمینه اخذ کارت بازرگانی نکات ارزشمندی را بیان می‌کنیم.

پس تا انتهای مطلب با من همراه باشید تا به تمام نقاط مبهم و سوالات ذهنیتان در ارتباط با اخذ کارت بازرگانی پاسخ داده شود.

 مبادله امور بازرگانی

از جنبه تاریخی تحویل دادن جنس و دریافت کالا از بقیه را انجام مبادله کالا به کالا می نامیدند و انجام این امر به نوعی قدیمی نشده و با گذشت سال ها و به وجود آمدن پول نیز این عمل انجام می شود.

تجارت در امور بازرگانی

به انجام رساندن معاملات و داد و ستد ها را با این علت که به سود تجاری دست پیدا کنیم را تجارت می گوییم.

مفهوم بازرگانی

انجام مراحل و امور بازرگانی زمانی نمود پیدا کرد که کارهای متفاوت در بین مردم زیاد شد.

پس از انقلاب صنعتی که در قرن 18 شکل گرفت و در آن از ماشین آلات صنعتی به جای نیروی انسانی مورد استفاده قرار گرفت ، با سرعت و دقت بیشتری رواج پیدا کرد.

و هم زمان با این اقدام مهم امور بازرگانی یک معنی جدید به خود گرفت و بازرگانی به فعالیتی حائز اهمیت و ویژه تبدیل شد. و با گذشت زمان ضرورت انجام و اهمیت آن بیشتر می شود.

امور بازرگانی شامل چه مواردی می شود؟

اخذ کارت بازرگانی تمدید کارت بازرگانی اخذ کارت عضویت تمدید کارت عضویت گرفتن کارت بازرگانی حقوقی گرفتن کارت بازرگانی حقیقی 

بیشتر بدانید : مزایای اخذ پروانه بهره برداری

اخذ کارت بازرگانی

براساس ماده 3 قانون صادرات و واردات کشور هر فردی که یک شخصیت حقیقی و یا حقوقی به حساب می آید، برای اینکه بتواند برای گرفتن کارت بازرگانی حقوقی و گرفتن کارت بازرگانی حقیقی به انجام امور بازرگانی بپردازد نیازمند اخذ کارت بازرگانی است.

و دلیل آن این است که انجام امور تجاری در سطح جهانی ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشد، این کارت به واسطه اتاق بازرگانی ایران که در اصل متشکل از تعدادی تجار و بازرگان است که با یکدیگر در رابطه با امور اقتصادی در بازار مشورت می گیرند ، و انجام آن نیاز به داشتن شرایطی خاصی است.

 اخذ کارت بازرگانی

مشروط بر اینکه همه شرایط برای دریافت گرفتن کارت بازرگانی حقیقی و گرفتن کارت بازرگانی حقوقی فراهم شده باشد، به این معنی که شخصی که دارای دو کارت بازرگانی است، هم می تواند با عنوان یک شخص (حقیقی) و نیز مدیرعامل آن موسسه برای دریافت کارت بازرگانی قدم بردارد.

کلیه افرادی که سنی بیش از 23 سال دارند ، می توانند پس از پشت سر گذاشتن مراحل و اقدامات لازم (حضور در کلاس های آموزشی) و اخذ مدارک، نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام کنند.

فرآیند دریافت کارت بازرگانی (اخذ کارت بازرگانی)

• در قدم اول باید وارد سایت اتاق بازرگانی شده

• از بخش عضویت و کارت بازرگانی باید به قسمت ثبت نام برای صدور کارت عضویت را کلیک کرده و پس از آن بهترین گزینه که مطابق با ثبت درخواست صدرو ، تمدید یا تغییر کارت عضویت است را انتخاب کنیم

برای تکمیل توضیحات خود باید متذکر شویم که بنابر آنچه گفتیم کارت بازرگانی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است اما نکته حائز اهمیت در رابطه با کارت عضویت این است که داشتن این کارت اعتبار ویژه ای به شما و کسب و کارتان نمی دهد و تنها کاربرد آن در عضویت اتاق بازرگانی ایران است

• کاربرد مهم تر کارت عضویت اتاق بازرگانی زمانی است که شما می خواهید برند خود را به صورت لاتین به ثبت برسانید.

تمدید کارت بازرگانی

این کارت در اصل یک مجوز به کلیه افراد حقیقی و حقوقی می دهد که تجارت خارج از کشور را بتوانند انجام دهند و در واقع می توان این کارت را از اتاق های بازرگانی و یا صنعت و معدن ایران برای اشخاصی که شرایط دریافت آن را دارند صادر می شود و اعتبار آن یک ساله است و بعد از این یک سال باید حتماً آن را تمدید کنید.

 کارت بازرگانی

مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

کلیه افراد با جنبه های حقوقی برای اخذ کارت بازرگانی باید با گرفتن مدارک مورد نیاز کارت بازرگانی که مطابق با موارد ذیل است به شعبی که کارت صادر می کنند رجوع کنند: • اصل کارت بازرگانی را به شعبه صدور ارائه دهند. • اصل کارت ملی خود را ارائه دهند. • ارائه فرم مخصوص کارت بازرگانی (دوبرگه/ دریافت آن از سامانه هوشمند بازرگانی فرم با گرفتن امضاء مدیر عامل شرکت) • اصل صورتحساب مالیاتی در آخرین سال عملکرد(دریافت آن از سامانه کارت هوشمند) • در صورتی که مدیرعامل تغییر پیدا کرد دو قطعه عکس 6*4 ارائه دهند. • ارائه گواهی ماده 186 مالیات مستقیم مبنی بر تایید تمدید کارت بازرگانی • اصل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل را با تعدادی فتوکپی ارائه دهند. • اصل گواهی مربوط به عدم سوء پیشینه مدیرعامل جدید را ارائه دهید. • کپی از اصل پایان یا معافیت از خدمت به همراه فتوکپی های کامل آن • اصل آخرین مدرک تحصیل به همراه فتوکپی های کامل از آن (حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم است) • دارندگان کارت بازرگانی اگر متولد سال 41 و یا قبل از آن بوده باشند ، می توانندکپی از مدرک کارشناسی خود ارائه دهند و نیازی به کارت پایان خدمت نیست.

مدارک لازم برای تمدید (اخذ کارت بازرگانی) در صورت تغییر نشانی

در صورت تغییر نشانی محل کسب متقاضیان باید از مدارک ذیل را ارائه دهند: • ارائه اصل اجاره نامه محضری (در صورت اجاره‌ای بودن) به همراه کپی از آن به اسم شرکت، با کاربرد اداری یا تجاری • ارائه دادن اصل سند مالکیت و اجاره نامه به همراه اسم شرکت و کد رهگیری برای محل کار و ارائه آن به همراه فتوکپی آن • افراد غیر ایرانی و خارجی که کارت اعتباری در خواست و اخذ کرده اند ، باید تاییدیه صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه ارائه شود.

کارت عضویت امور بازرگانی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی : بر اساس نامی که برای آن در نظر گرفته شده است ، از آن در زمان عضویت در اتاق بازرگانی استفاده می شود. و تجار با دارا بودن این کارت میتوانند در جلسه های اتاق بازرگانی حاضر شوند.

خوب البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که داشتن کارت عضویت در اتاق بازرگانی مزیت های متعددی را برای شخص به همراه دارد.و البته همانطور که میدانید داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی مزایای بیشماری دارد.

و با داشتن کارت می تواند کار های مختلفی را به انجام برساند، به این علت تقاضا برای گرفتن آن بیشتر می شود. برای اخذ آن لازم است که نام خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت رسانده باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین موسسه ثبت شرکت

مزایایی کارت عضویت اتاق بازرگانی

با این کارت می توانید سفارشات خود را ثبت کرده و محصولات مورد نیاز خود را ترخیص کنید

• با این کارت بدون شک می توانید مبادلات پولی از مناطق آزاد داشته باشید.

• با این کارت می توانید در گمرک ها به سادگی کار کنید.

• می توانید با تاجران خارج از ایران در تعامل باشید.می توانید برای تایید شروع اقدام کنید.

شما در اصل می توانید برای ویزای تجاری اقدام کنید.

• شما شانس ارزشمندی برای شرکت در ارائه های نمایشگاه جهانی دارید.

• با داشتن کارت مشارکت اتاق بازرگانی می توانید کالاهای مورد تایید را در خارج از کشور معامله کنید.

تمدید کردن کارت عضویت امور بازرگانی

این کارت در اصل یک مجوز به کلیه افراد حقیقی و حقوی می دهد که تجارت خارج از کشور را بتوانند انجام دهند و در واقع می توان این کارت را از اتاق های بازرگانی و یا صنعت و معدن ایران برای اشخاصی که شرایط دریافت آن را دارند صادر می شود و اعتبار آن یک ساله است و بعد از این یک سال باید حتماً آن را تمدید کنید.

 اخذ کارت بازرگانی

مدارک لازم برای تمدید کردن کارت های عضویت امور بازرگانی

ارائه دو صفحه کپی پرینت شده کارت عضویت ( تکمیل موارد در سایت با مهر و امضای داوطلب و تقاضای تمدید کارت شرکت) نیازی به گواهی از دفتر های اسناد رسمی نیست.

• اراه نسخه اصلی کارت عضویت

• در صورت پر شدن صفحات کارت شرکت، دو قطعه قطعه عکس 4×6 الزامی است.

• با فرض اجاره محل کار، اجاره نامه حتماً باید تمدید شود.

• در صورت مهاجرت کردن و همچنین ارائه ساختار درخواست از اداره ثبت شرکتها، یکی از سوابق مالکیت همراه الزامی است.

الف- اصل و المثنی گزارش مالکیت شش دانگ به نام داوطلب به محل کار (آدرس اظهارنامه)

ب- اصل و المثنی اجاره نامه قانونی مصوب (تجاری یا معتبر) به نفع داوطلب، محیط کار و محل کار (آدرس آگهی)

ج) اصل و المثنی سابقه مالکیت به خاطر دیگری و اولی و المثنی اجاره بها متعارف به خاطر داوطلب با کد زیر برای محیط کار و محل کار (آدرس از ادعا) تایید شده توسط دو ناظر مربوط به آن


6. ارائه مدرک تولیدی مشروع از حداقل یک سازمان تولیدی ایجاد برای بخش های تولید انتظار می رود (صنف های تولید کننده دارای مجوز فعالیت که این بند را شامل می شود نیستند)
تبصره 1: نمایندگان تمام وقت ادارات دولتی نمی توانند کارت ثبت نام دریافت کنند.
تبصره 2: در طرق پذیرش و گرفتن کارت شرکت، داوطلب الزامی است.
تبصره 3: به ازای هر واحد ملک فقط یک کارت ثبت نام داده می شود.
نکته 4: کلیه گزارشات موجود در اتاق معادل نسخه اصلی می باشد.

تشکیل پرونده تمدید کارت عضویت اشخاص حقوقی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی : دو صفحه چاپ شده از کارت عضویت (تکمیل سایت توسط امضا مدیر عامل و سازمان، همچنین در صورت پیشرفت داشتن مدیر عامل، این ساختار به تایید مقام قانونی خواهد رسید)

1. آوردن نسخه اصلی کارت ثبت نام با تک تک برگه های آخر و ارزیابی هزینه از سال 79 به بعد 2. در صورت پر شدن صفحات کارت ثبت نام یا تغییر مدیر عامل، دو قطعه عکس 4×6 (جدید، تمام رخ، ساده) 3. یک کپی از مقاله مرجع در مورد تغییر سازمان (اگر باید تغییری رخ دهد)

تبصره : در واحدهای تجاری در صورت پایان یافتن مدت تصدی ستاد عالی مدیریت، دادن صلاحیت به تشکیل مجدد هیأت حاکمه اهمیت دارد.

با فرض اینکه مرکز اداری سازمان اجاره ای است، اجاره بها (تجاری یا اداری) بدهید.
در صورتی که مدیرعامل تغییر پیدا کند
الف. اصل کارت ملی مدیر عامل معادل اول و به ترتیب پخش المثنی دو روی آن
ب- نسخه اصل گواهی عدم سابقه داشتن مدیرعامل جدید بیش از نیم سال از صدور آن نگذشته باشد.
ج. کارت پایان خدمت و یا اصل معافیت دائم به همراه ارائه کپی از آن و پشت و روی هر یک از آنها.
د. ارائه اصل و یک کپی تاییدیه قانونی (حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم)
کمتر از 23 سال سن نداشته باشید

 اخذ کارت بازرگانی

7. در صورت عوض شدن آدرس، حتماً باید یکی از بایگانی های همراه شما الزامی است:
الف- نسخه اصل و المثنی گزارش مالکیت شش دانگ جهت سازمان به محل مرکز اداری.
ب- نسخه اصل و المثنی اجاره بها مجاز عمده جهت سازمان و محیط کار و محل مرکز اداری.
ج- اصل و المثنی گزارش مالکیت به خاطر دیگری و اصل و المثنی اجاره بها متعارف جهت سازمان محیط کار و به محل مرکز اداری با علامت همراهی دو ناظر
علاوه بر ارائه سوابق فوق، به استثنای بند 8 ، از افراد غیرایرانی متقاضی کارت مشارکت انتظار می‌رود که توانایی مدیران ناآشنا از ادارات دولتی خود را تایید کرده و در کنار آن یک نسخه کمک هزینه کار و منزل را نیز اعطا کنند.

همانطور که از کلمه کارت بازرگانی مشخص است، این کارت با مسائل بازرگانی مرتبط است و هرگونه فعالیت در داخل نظام قوانین کشور مستلزم مجوز خاصی از انجمن مربوطه است، بنابراین کارت بازرگانی مجوزی است که هر فرد یا افرادی توسط آن می توانند مشروع با اخذ این نوع کارت مطابق ماده 3 قانون مقررات در زمینه واردات و بورس کالا به کار خود ادامه دهند.

مزایای اخذ کارت بازرگانی عبارت است از

• عضویت در اتاق بازرگانی
• واردات و محصول از منطقه تجاری ساده
• انجام محصول و واردات کالا به صورت مالی
• ثبت سفارش و آزادی محصولات
• قبول اختیار کار در گمرک
• نام تجاری لاتین ثبت نام
• در نمایش های داخلی و ناآشنا عمومی و جهانی شرکت کنید
• مکاتبه با کارگزاران ناآشنا
• صدور ویزای تجاری
• تایید مبدا
• مبادله کلی تجارت داده
• ثبت نام بورس ارسال ادارات
• به عنوان یک مدیر مالی برای مردم تلقی می شود

بیشتر بدانید : ثبت شرکت ارزان در کرج 

شرایط دریافت گرفتن کارت بازرگانی حقیقی

• به طور کلی، افراد عادی یا قانونی برای واجد شرایط بودن برای اخذ کارت بازرگانی باید نیازهای عمومی مختلفی را برآورده کنند که مهمترین آنها عبارتند از:
• کمتر از 23 سال
• داشتن موقعیت تجاری با موقعیت مدیریتی، بدون توجه به زمین یا اجاره
• داشتن محل کار قانونی
• داشتن سوابق جاری در یکی از بانک ها و داشتن اظهارنامه عدم بازگشت
• عدم کار در خدمات و ادارات دولتی و قوای سه گانه
• غیر فصل 11 از طریق صدور و اخاذی
• عدم محکومیت کیفری موفق
• اسکان وصیت نامه اقساطی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم
• داشتن تاییدیه شرکت و موفقیت در دوره های هدایت
• یک کد پولی بدهید
• ارائه ظهر نویسی از گمرک ایران مبنی بر عدم تعهد به موجب ماده 7 قانون امور گمرکی یا تصمیم به التزام و گواهی عدم دزدی دریایی و تقلید گمرکی

مراحل اخذ گرفتن کارت بازرگانی حقوقی

• افراد عادی و حقوقی باید برای اخذ کارت بازرگانی مورد نظر خود مراحل زیر را طی کنند:
• به سامانه یکپارچه بازرگانی وارد شده
• درخواست استعلام از کارت بازرگانی
• ثبت نام جدید با وارد کردن کد مشخصات کدملی افراد و شناسه عمومی برای مواد قانونی ثبت نام دیگری انجام دهید.
• اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنید
• چاپ صفحات الکترونیکی اطلاعات برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی
• اطلاعات موردنیاز گفته شده را کامل کنید و بارگذاری مجدد آن در پیشخوان
• چاپ کردن کارت بازرگانی و امضا آن و بارگزاری مجدد آن در سامانه
• اطلاعات خواسته شده در اظهارنامه را تکمیل کنید
• تکمیل اطلاعات به صورت کامل در مورد افراد هیئت مدیره و سرمایه گذاران
• فرمی که مربوطه به اطلاعات فعالیت شرکت است را تکمیل نمایید (تکمیل آن اختیاری است)
• آپلود کلیه مدارک مطابق با اخذ کارت بازرگانی
• ثبت درخواست و دادن آخرین تاییدیه نهایی

 اخذ کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت بازرگانی با توجه به درخواست متقاضیان از ۱ تا ۵ سال خواهد بود و تنها در صورتی که مورد تایید وزارت بازرگانی باشد معتبر می باشد.


• ارائه نسخه اصلی به همراه کپی کارت ملی
• دو قطعه عکس شش در چهار
• یک نسخه کپی از اصل آن اظهارنامه ثبت نام را به محل کار تجاری تایید شده توسط اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید.
• مدرک اصل و المثنی که باید در حد مدرک دیپلم باشه رو بدید.
• ارائه برگه ای مبنی بر عدم سابقه قانون شکنی که بیش از نیم سال است که داده نشده است.
• یک فرم از کارت بازرگانی ارائه دهید که توسط دفتر رسمی و تقاضا کننده به امضا برسد.
• اصل و المثنی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان لازم است که ارائه بدهید.
• کد اقتصادی ارائه دهید.
• یک عکس سه در چهار از مدیرعامل بدهید.
• ارائه سند مالکیت یا برگه اجاره ملک (شماره خیابان) در صورت مشاهده تغییر نشانی ارائه دهید و اظهار از تغییر مکان از اداره ثبت نام سازمان ثبت شرکت
• همانطور که در ماده 186 قانون مالیات ها آمده است، استاندارد حسابداری وظیفه معرفی شده است
• ارائه اولین حساب حمایتی تامین اجتماعی مفاسا
• اعلام اجرای سالهای قبل در کنار تایید مالیات بر ارزش افزوده سالهای قبل و افشای مالیات بر ارزش افزوده دوره گذشته
• رسید هزینه تمبر از ملک اخذ شده تهیه گردد

تعلیق کارت بازرگانی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی:  در مواقعی که یک شخص واقعی یا قانونی مفقود شده یا گم می شود، می توانید با ارائه مدارک خود، درخواست تعلیق کارت ویزیت خود را داشته باشید تا از سوء استفاده های احتمالی از کارت توسط دیگران جلوگیری کنید
• درخواست کتبی از یک فرد، صرف نظر از اینکه حقیقی یا حقوقی باشد
• با فرض اینکه کارت به سرقت رفته است، با وجود داشتن سوابق وصیت نامه اداره آگاهی الزامی است.
• لغو کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی:  مدت اعتبار این کارت بر حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید توسط وزارت بازرگانی معتبر میباشد. ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد.
• الف. ابطال خودسرانه
• (انصراف)اشخاصی که، اعم از حقیقی و حقوقی هستند، می‌تواند با ارائه گزارش‌های همراه به اتاق‌های بازرگانی و با مشارکت اداره کل مواد و تولیدات طبیعی یا تشکل‌های تجاری رایج، در صورت عدم برخورداری از کارت، کارت را حذف کند.
• مشروعیت این کارت یک تا پنج سال در صورت تقاضا است که در صورت تایید وزارت بازرگانی مشروع است. رد کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد.

گرفتن کارت بازرگانی حقوقی

ثبت فرم هزینه گزارش شده در سال گذشته که تا آن زمان فرم ارزیابی مقامات دولتی مستند شده است.
اعلام کردن انصراف از دارا بودن یک دفتر تجاری، صورتجلسه مجمع عمومی موسسات و موسسات تجاری دولتی و خصوصی و صورتجلسه هیئت مدیره برای افراد مختلف.
تصویر برگه اصلی مربوط به کلیات شرکت نمی باشد و در موارد ضروری سند در قسمت های 3 و 4 تعیین شده است.
ارائه نسخه اصلی کارت بازرگانی.

گرفتن کارت بازرگانی حقیقی 

• درخواست فردی
• داشتن یک گواهی مستند تاییدیه از سال گذشته که تا آن زمان فرم هزینه تایید شده است
• اطلاعیه انصراف از محل کار تجاری فرد
• ارائه کارت بازرگانی نسخه اصلی
ب: انصراف و باطل کردن به صورت اجباری

• در صورتی که پس از صدور کارت بازرگانی حقیقی محرز شود که دارنده کارت حداقل یکی از شرایط اخذ کارت را نداشته باشد و یا پس از صدور شرط یا شرایط ارجاع شده، وزارت بازرگانی می تواند به طور اختیاری کارت شما را غیرفعال کند و این مسئله را به اطلاع اتاق بازرگانی برساند.

در هر صورت در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون تعیین شود، باید به وزارت بازرگانی ابطال شود

• همچنین طبق ماده 30 قانون گمرک ایران در صورت داشتن کارت بازرگانی حقیقی شخص مرتکب امر قاچاق شود در صورت محکومیت، علی‌رغم مجازات‌های موجود، برای مدت کوتاهی یا برای همیشه مجرم شناخته شده و کارت بازرگانی او را دیگر اعتباری ندارد.

و اگر این موضوع به دادگاه کشیده شود، ممکن است با نظر گمرک و نظارت کمیسیون برای مدت کوتاهی یا برای همیشه از مشارکت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تعلیق شود.

از کارگزاران وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک. صرف نظر از این موضوع فعالیت آنها باعث نمی شود که مجرم توسط متخصصان قانونی تحت تعقیب قرار گیرد.

• تبصره 1- محرومیت از ثبت نام در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران موجب سلب آزادی محصولاتی که قبل از افتتاح در زمان عسر و حرج تایید یا ارسال شده اند نخواهد بود (ماده 30 قانون امور گمرکی).

• تبصره 2- در هر حال لغو کارت بازرگانی اعم از صلاحدید یا اجباری بودن توسط اداره بازرگانی(معاونت بازرگانی خارجی) وزارت بازرگانی به انجام می رسد.

بیشتر بخوانید : ثبت برند در کرج 

تحت چه شرایطی کارت بازرگانی برای تجار صادر می شود؟

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی:  در صورتی که کشورشان به نمایندگی‌های ایرانی اجازه ادامه کار را بدهد به بازرگانان غیر بومی کارت بازرگانی داده می‌شود.

به همین ترتیب برای کارگزاران غیرملی که متقاضی کارت بازرگانی هستند سود بردن از هر یک از شرایط ذکر شده در بالا، به استثنای اتمام کارت اداری یا محرومیت، مهم است.

این افراد نیز باید مجوز خانه و کمک هزینه کار قابل توجهی داشته باشند. شرط دیگری که برای صدور این کارت برای اشخاص خارج از کشور مورد نیاز واقع می شود، تایید مدیران غیرملی از طریق ادارات دولتی کشور های خاص آنهاست.

 اخذ کارت بازرگانی

هزینه نهایی دریافت کارت بازرگانی چقدر است؟

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی:  در جواب باید گفت که فکر کردن به اینکه اخذ کارت بازرگانی مستلزم کسب شرایط و تکمیل سوابق زیاد است، نمی توان انتظار رقم خاصی را به این دلیل داشت.
هزینه کارت بازرگانی بستگی به نوع فعالیتی که قرار است انجام شود (موردی، خدماتی، تجاری، تولیدی) و همچنین مدت زمان داشتن کارت بازرگانی دارد.
مبلغ کارت بازرگانی به نوع اقدامی که باید انجام شود (پرونده، اداری، تجاری، ساخت) و نیز زمانی که کارت اخذ می شود بستگی دارد.

در صورتی که نیاز به اطلاع از هزینه دریافت کارت بازرگانی دارید با همکاران ما در موسسه حقوقی آیهان تماس حاصل فرمایید.

انواع کارت بازرگانی

خدماتی

برای اشخاص حقوقی صادر می شود که به آن کارت خدماتی گفته می شود.

صادرات و واردات

ترخیص و سفارش کالا استفاده می شود که به آن کارت تجاری گفته می شود.

صنعتی و تولیدی

که با توجه به مجوز سرمایه گذاری در زمینه ی تولیدی برای اشخاص حقوقی صادر می شوند که مواد اولیه و تجهیزات خود را وارد کرده و فعالیت خود را در زمینه تولیدی آغاز نمایند.

ترخیص کالا

برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود که به آن کارت موردی گفته می شود که این کارت یکبار مورد استفاده قرار می گیرد.

کارت بازرگانی وسیله‌ای است تا افراد در عرصه‌ی صنعت و تجارت بتوانند به فعالیت بپردازند، به موجب ماده سه قانون صادرات و واردات کالا کلیه‌ی افراد می‌توانند با دریافت کارت بازرگانی، در عرصه‌ی صادرات و واردات کالا‌ها به فعالیت بپردازند.

اخذ کارت بازرگانی برای تجار و فعالان اقتصادی که خواستار فعالیت در عرصه جهانی هستند مهم بوده

ارتباط با تجار خارجی، معرفی فرد به عنوان تاجر در جامعه، ثبت سفارشات و ترخیص کالاهای مختلف،وارد کردن کالاهای مختلف در مناطق آزاد و …. به دنبال دارد.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کارت مورد نظر می‌بایست مراحل زیر را طی نمایند:
• ورود به سامانه یکپارچه بازرگانی هوشمند
• استعلام کارت بازرگانی
• انجام ثبت نام جدید از طریق وارد کردن کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی
• ثبت اطلاعات خود در سامانه
• چاپ فرم های الکترونیکی در اختیار اشخاص حقیقی
• تکمیل فرم‌های گفته شده و اسکن بارگذاری دوباره در پیشخوان
• چاپ فرم دال کارت بازرگانی و امضا آن و بارگذاری دوباره در سامانه
• تکمیل اطلاعات مربوط به اظهارنامه
• تکمیل اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران
• پر کردن فرم مربوط به فعالیت‌های شرکت (تکمیل آن اختیاری است)
• بارگذاری کلیه مدارک کارت بازرگانی
• ثبت درخواست و تایید نهایی

هزینه اخذ کارت بازرگانی


• دریافت و تنظیم دفاتر پلمپ به تاریخ روز (در صورت لزوم)
• تهیه و درج اظهارنامه این نوع کارت و دستمزد وکیل
• تدوین و ثبت مفروضات مورد نظر در سیستم جامع تجارت و منابع انسانی اتاق بازرگانی کشور ایران
• تدوین، تکمیل و درج فرم های مشخصه و منوط که بر دوش فرد متقاضی است.
• مشخص کردن زمان دقیق کلاس های توجیهی و اسم نویسی های مرتبط
• بعد از قبول صلاحیت فرد متقاضی به دریافت حق عضویت سالانه اتاق بازرگانی بایستی اقدام کرد.
• در این صورت می توان بیان کرد که هزینه دریافت این کارت به چند واحد اعم دائره ثبت، اتاق بازرگانی، سیستم تجارت و سیستم امتحان اتاق تسهیم می شود.

 اخذ کارت بازرگانی

تعیین هزینه اخذ کارت بازرگانی

• در خصوص با هزینه اخذ کارت بازرگانی بایستی بیان کرد که با ملاحظه به اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران در سیستم رسمی، میزان هزینه های مرتبط با این نوع کار متمایز است.

• هر تاجری جهت آغاز یک فعالیت تجاری به این نوع کارت احتیاج دارد و بدون بکارگیری از این کارت امکان هیچ فعالیت تجاری وجود نخواهد داشت. تعرفه کارت برای هر یک از اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی دارای اهمیت ویژه ای است و این تعرفه بسته به نوع کارت، سرمایه و فعالیت شخص می تواند تغییر کند.

• اغلب اشخاص حقوقی برای اینکه با خیالی آسوده به فعالیت های تجاری خود بپردازند احتیاج به این نوع کارت ها دارند. در این صورت نخستین گام جهت توسعه یک موسسه، اخذ کارت بازرگانی است. دریافت این کارت اکثرا با هزینه های خیلی زیادی صورت می گیرد ولی این مسئله را فراموش نکنید که اخذ آن با حداقل هزینه به این موضوع وابسته است که شخص تاجر، موسسه خویش را در دفتر ثبت تجارتی، ثبت کرده و عضو شدن در اتاق بازرگانی محل خود را پذیرش کرده باشد.

هزینه تمدید کارت بازرگانی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی: هزینه تمدید کارت بازرگانی از هرینه اخذ کارت بازرگانی کمتر است اما هر ساله با توجه به تورم افزایش می یابد و متغییر می باشد می باشد، جهت استعلام دقیق هزینه اخذ کارت بازرگانی با شماره‌های هلدینگ آیهان تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : هزینه ثبت برند

اعتبار کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت‌ بازرگانی یکساله می‌باشد، در صورتی که اشخاص حقوقی و حقیقی پروانه بهره‌برداری معتبر از یکی از وزارت‌خانه‌ها (صنعت و معدن و تجارت، رفاه اجتماعی و .. ) داشته باشد و همچنین تعهدنامه‌ی کتبی نسبت به پرداخت حق اتاق بازرگانی که همه‌ ساله می‌بایستی آن را پرداخت کند، ارائه نماید در این صورت می‌تواند کارت بازرگانی ویژه‌ای که به مدت 5 سال اعتبار دارد را دریافت کند.

ابطال کارت بازرگانی

ابطال کارت‌‌های بازرگانی به دو صورت زیر امکان پذیر است:
ابطال اختیاری: شخص حقیقی می‌تواند بنابر خواسته‌ی خود و به هر دلیلی از داشتن کارت بازرگانی انصراف دهد و برای این انصراف با توجه به شرایط و ضوابط مربوطه می‌تواند به اتاق بازرگانی و یا اداره کل صادرات و واردات مراجعه کرده و نسبت به انصراف خود از داشتن کارت بازرگانی انصراف دهد.

مدارک مورد نیاز برای ابطال اختیاری کارت بازرگانی

• ارائه تقاضانامه در 2 نسخه
• ارائه کارت بازرگانی خود
• ارائه گواهی اظهارنامه مالیاتی آخرین سال
• ارائه اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
ابطال اجباری: در صورتی که شخص حقیقی پس از دریافت کارت شرایط و ضوابط لازم برای داشتن کارت را نداشته باشد، وزارت بازرگانی می‌تواند شخصاً نسبت به ابطال کارت شخص حقیقی

مزایای کارت عضویت بازرگانی

امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی:  خوب بعد از همه مطالبی که در بالا گفته شد، نوبتی هم باشد، نوبت کاربردهای کارت عضویت اتاق بازرگانی است، یعنی دارند این کارت چه کارهایی می تواند انجام دهد. این که شما بدانید با کارتی که دارید چه کارهایی را می توانید انجام دهید، باعث می شود که توقع به جایی داشته باشید، یعنی منتظر نباشید که صرفاً با داشتن این کارت مراودات شما بیشتر شود و خود به خود سود مالی شما هم افزایش پیدا کند.

• شما با داشتن کارت عضویت اتاق می توانید سفارش های خود را ثبت کنید و کالای مورد نظر خود را هم ترخیص کنید.
• با داشتن این کارت به سادگی می توانید از مناطق آزاد مراودات مالی داشته باشید.
• با داشتن این کارت می توانید مبادرت حق العمل کاری در گمرک داشته باشید.
• می توانید با تجار خارج از ایران ارتباط داشته باشید.
• می توانید برای صدور گواهی مبدا اقدام کنید.
• به سادگی می توانید برای داشتن ویزای تجاری اقدام کنید.
• این امکان را دارید که در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید.
• با داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی می توانید کالاهای مجاز را به خارج از کشور صادر کنید.

اگر در زمینه کارهای تولیدی فعالیت داشته باشید، به خوبی می دانید که صادرات تا چه اندازه می تواند سود مالی شما را افزایش دهد، به خصوص در سال های اخیر که نرخ ارز افزایش بسیاری داشته است و بازار داخلی سود دهی قبلی را ندارد، صادرات می تواند یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد بیشتر باشد.
باتوجه به متغییر بودن هزینه های امور بازرگانی برای اطلاع دقیق‌تر از هزینه ها میتوانید با شمارهای هلدینگ آوین آیهان تماس بگیرید

بیشتر بخوانید

ثبت شرکت اولین قدم برای ابرازِ وجودِ شرکتِ به عنوان یک شخصیت حقیقی و حقوقی می باشد.

برند‌ معمولاً  دارای مفاهیم و شعارها تجاری می باشد که در اصل نمایانگر نوع فعالیت و هدف شرکت‌ و مجموعه‌ها تجاری است.

پست قبلی
پست جدیدتر

نظر بدهید

اخذ کارت بازرگانی

همانطور که از کلمه کارت بازرگانی مشخص است، این کارت با مسائل بازرگانی مرتبط است و هرگونه فعالیت در داخل نظام قوانین کشور مستلزم مجوز خاصی از انجمن مربوطه است، بنابراین کارت بازرگانی مجوزی است که هر فرد یا افرادی توسط آن می توانند مشروع با اخذ این نوع کارت مطابق ماده 3 قانون مقررات در زمینه واردات و بورس کالا به کار خود ادامه دهند.

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی تجاری

همانطور که از معنای گمرک مشخص می شود، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن اعم از اینکه یک فرد حقیقی باشد یا یک فرد حقوقی باشد، می تواند در زمینه واردات و کالای کالا مبادله کند. داراشتن آن در گمرک و برای صادرات محصول و کالا مورد نیاز است.

کارت بازرگانی خدماتی

کارت بازرگانی ارائه خدمات به موارد قانونی که دارای جواز احتکار در زمینه تمرینات اداری هستند تعلق می گیرد. مسلماً دارندگان این کارت می توانند محصولات را فقط در حوزه تردد خود وارد کنند

کارت بازرگانی تولیدی ، صنعتی

این نوع کارت به موارد حقوقی داده می شود که دارای مجوز مبادلات و سرمایه در زمینه های تولیدی هستند. دارندگان این کارت می توانند سخت افزار های کارگاهی و مواد اولیه ای که نیاز دارند را برای صادرات قرار دهند.

مزایای اخذ کارت بازرگانی عبارت است از

  • به اتاق بازرگانی بپیوندید
  • واردات و محصول از منطقه تجاری ساده
  • انجام محصول و واردات کالا به صورت مالی
  • ثبت سفارش و آزادی محصولات
  • قبول اختیار کار در گمرک
  • نام تجاری لاتین ثبت نام
  • در نمایش های داخلی و ناآشنا عمومی و جهانی شرکت کنید
  • مکاتبه با کارگزاران ناآشنا
  • صدور ویزای تجاری
  • تایید مبدا
  • مبادله کلی تجارت داده
  • ثبت نام بورس ارسال ادارات
  • به عنوان یک مدیر مالی برای مردم تلقی می شود

شرایط دریافت کارت بازرگانی

  • به طور کلی، افراد عادی یا قانونی برای واجد شرایط بودن برای دریافت کارت بازرگانی باید نیازهای عمومی مختلفی را برآورده کنند که مهمترین آنها عبارتند از:
  • کمتر از 23 سال سن نداشته باشید
  • داشتن یک پایان برای حمایت از همکاران مودب
  • کمتر از یک شناخت نداشته باشید
  • داشتن موقعیت تجاری با موقعیت مدیریتی، بدون توجه به زمین یا اجاره
  • داشتن محل کار قانونی و ارائه ارائه خدمت سربازی
  • داشتن سوابق جاری در یکی از بانک ها و داشتن اظهارنامه عدم بازگشت
  • عدم کار در خدمات و ادارات دولتی و قوای سه گانه
  • غیر فصل 11 از طریق صدور و اخاذی
  • عدم محکومیت کیفری موفق
  • اسکان وصیت نامه اقساطی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم
  • داشتن تاییدیه شرکت و موفقیت در دوره های هدایت
  • یک کد پولی بدهید
  • ارائه ظهر نویسی از گمرک ایران مبنی بر عدم تعهد به موجب ماده 7 قانون امور گمرکی یا تصمیم به التزام و گواهی عدم دزدی دریایی و تقلید گمرکی

مراحل اخذ کارت بازرگانی

  • افراد عادی و حقوقی باید برای به دست آوردن کارت مورد نظر خود مراحل زیر را طی کنند:
  • به سامانه یکپارچه بازرگانی وارد شده
  • درخواست استعلام از کارت بازرگانی
  • ثبت نام جدید با وارد کردن کد مشخصات کدملی افراد و شناسه عمومی برای مواد قانونی ثبت نام دیگری انجام دهید.
  • اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنید
  • چاپ صفحات الکترونیکی اطلاعات برای اشخاص حقیقی 
  • اطلاعات موردنیاز گفته شده را کامل کنید و بارگذاری مجدد آن در  پیشخوان
  • چاپ کردن کارت بازرگانی و  امضا آن و بارگزاری مجدد آن در سامانه
  • اطلاعات خواسته شده در اظهارنامه را تکمیل کنید
  • تکمیل اطلاعات به صورت کامل در مورد افراد هیئت مدیره و سرمایه گذاران
  • فرمی که مربوطه به اطلاعات فعالیت شرکت است را تکمیل نمایید (تکمیل آن اختیاری است)
  • آپلود کلیه مدارک مطابق با کارت بازرگانی
  • ثبت درخواست و دادن آخرین تاییدیه نهایی

مدت اعتبار کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت بازرگانی با توجه به درخواست متقاضیان از ۱ تا ۵ سال خواهد بود و تنها در صورتی که مورد تایید وزارت بازرگانی باشد معتبر می باشد.

مدارک مورد نیاز دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

  • ارائه نسخه اصلی به همراه کپی کارت ملی
  • دو قطعه عکس شش در چهار را ارائه دهید
  • یک نسخه کپی از اصل آن اظهارنامه ثبت نام را به محل کار تجاری تایید شده توسط اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید.
  • مدرک اصل و المثنی که باید در حد مدرک دیپلم باشه رو بدید.
  • ارائه برگه ای مبنی بر عدم سابقه قانون شکنی که بیش از نیم سال است که داده نشده است.
  • یک فرم از کارت بازرگانی ارائه دهید که توسط دفتر رسمی و تقاضا کننده به امضا برسد.
  • اصل و المثنی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان لازم است که ارائه بدهید.
  • کد اقتصادی ارائه دهید.
  • یک عکس سه در چهار از مدیرعامل بدهید.
  • ارائه سند مالکیت یا برگه اجاره ملک (شماره خیابان) در صورت مشاهده تغییر نشانی ارائه دهید و اظهار از تغییر مکان از اداره ثبت نام سازمان ثبت شرکت
  • همانطور که در ماده 186 قانون مالیات ها آمده است، استاندارد حسابداری وظیفه معرفی شده است
  • ارائه اولین حساب حمایتی تامین اجتماعی مفاسا
  • اعلام اجرای سالهای قبل در کنار تایید مالیات بر ارزش افزوده سالهای قبل و افشای مالیات بر ارزش افزوده دوره گذشته
  • رسید هزینه تمبر از ملک اخذ شده تهیه گردد
اخذ کارت بازرگانی

تعلیق کارت بازرگانی

در مواقعی که یک شخص واقعی یا قانونی مفقود شده یا گم می شود، می توانید با ارائه مدارک خود، درخواست تعلیق کارت ویزیت خود را داشته باشید تا از سوء استفاده های احتمالی از کارت توسط دیگران جلوگیری کنید:

  • درخواست کتبی از یک فرد، صرف نظر از اینکه حقیقی یا حقوقی باشد
  • با فرض اینکه کارت به سرقت رفته است، با وجود داشتن سوابق وصیت نامه اداره آگاهی الزامی است.
  • لغو کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی

مدت اعتبار این کارت بر حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید توسط وزارت بازرگانی معتبر میباشد. ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد.

  • الف. ابطال خودسرانه
  • (انصراف)اشخاصی که، اعم از حقیقی و حقوقی هستند، می‌تواند با ارائه گزارش‌های همراه به اتاق‌های بازرگانی و با مشارکت اداره کل مواد و تولیدات طبیعی یا تشکل‌های تجاری رایج، در صورت عدم برخورداری از کارت، کارت را حذف کند. 
  • مشروعیت این کارت یک تا پنج سال در صورت تقاضا است که در صورت تایید وزارت بازرگانی مشروع است. رد کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد.

اشخاص حقوقی

درخواست به داشتن یک شرکت

ثبت مجدد فرم هزینه گزارش شده در سال گذشته که تا آن زمان فرم ارزیابی مقامات دولتی مستند شده است.

اعلام کردن انصراف از دارا بودن یک دفتر تجاری.

صورتجلسه مجمع عمومی موسسات و موسسات تجاری دولتی و خصوصی و صورتجلسه هیئت مدیره برای افراد مختلف.

تصویر برگه اصلی مربوط به کلیات شرکت نمی باشد و در موارد ضروری سند در قسمت های 3 و 4 تعیین شده است.

ارائه نسخه اصلی کارت بازرگانی.

یک شخص حقیقی

  • درخواست فردی
  • داشتن یک گواهی مستند تاییدیه از سال گذشته که تا آن زمان فرم هزینه تایید شده است
  • اطلاعیه انصراف از محل کار تجاری فرد.
  • ارائه کارت بازرگانی نسخه اصلی.

ب: انصراف و باطل کردن به صورت اجباری:

  • در صورتی که پس از صدور کارت بازرگانی محرز شود که دارنده کارت حداقل یکی از شرایط اخذ کارت را نداشته باشد و یا پس از صدور شرط یا شرایط ارجاع شده، وزارت بازرگانی می تواند به طور اختیاری کارت شما را غیرفعال کند و این مسئله را به اطلاع اتاق بازرگانی برساند. در هر صورت در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون تعیین شود، باید به وزارت بازرگانی ابطال شود (ماده 1 ماده 10 صادرات و امور مکرر صادرات).

  • همچنین طبق ماده 30 قانون گمرک ایران در صورت داشتن کارت بازرگانی شخص مرتکب امر قاچاق شود در صورت محکومیت، علی‌رغم مجازات‌های موجود، برای مدت کوتاهی یا برای همیشه مجرم شناخته شده و کارت بازرگانی او را دیگر اعتباری ندارد. و اگر این موضوع به دادگاه کشیده شود، ممکن است با نظر گمرک و نظارت کمیسیون برای مدت کوتاهی یا برای همیشه از مشارکت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تعلیق شود. از کارگزاران وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک. صرف نظر از این موضوع فعالیت آنها باعث نمی شود که مجرم توسط متخصصان قانونی تحت تعقیب قرار گیرد.
  • تبصره 1- محرومیت از ثبت نام در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران موجب سلب آزادی محصولاتی که قبل از افتتاح در زمان عسر و حرج تایید یا ارسال شده اند نخواهد بود (ماده 30 قانون امور گمرکی).

  • تبصره 2- در هر حال لغو کارت بازرگانی اعم از صلاحدید یا اجباری بودن توسط اداره بازرگانی(معاونت بازرگانی خارجی) وزارت بازرگانی به انجام می رسد

تحت چه شرایطی کارت بازرگانی برای تجار صادر می شود؟

در صورتی که کشورشان به نمایندگی‌های ایرانی اجازه ادامه کار را بدهد به بازرگانان غیر بومی کارت بازرگانی داده می‌شود، . به همین ترتیب، برای کارگزاران غیرملی که متقاضی کارت بازرگانی هستند، سود بردن از هر یک از شرایط ذکر شده در بالا، به استثنای اتمام کارت اداری یا محرومیت، مهم است. این افراد نیز باید مجوز خانه و کمک هزینه کار قابل توجهی داشته باشند. شرط دیگری که برای صدور این کارت برای اشخاص خارج از کشور مورد نیاز واقع می شود، تایید مدیران غیرملی از طریق ادارات دولتی کشور های خاص آنهاست.

هزینه نهایی دریافت کارت بازرگانی چقدر است؟

در جواب باید گفت که فکر کردن به اینکه گرفتن کارت بازرگانی مستلزم کسب شرایط و تکمیل سوابق زیاد است، نمی توان انتظار رقم خاصی را به این دلیل داشت.

هزینه کارت بازرگانی بستگی به نوع فعالیتی که قرار است انجام شود (موردی، خدماتی، تجاری، تولیدی) و همچنین مدت زمان داشتن کارت بازرگانی دارد.

مبلغ کارت بازرگانی به نوع اقدامی که باید انجام شود (پرونده، اداری، تجاری، ساخت) و نیز زمانی که کارت اخذ می شود بستگی دارد.

در صورتی که نیاز به اطلاع از هزینه دریفات کارت بازرگانی دارید با تلفن ثابت موسسه حقوقی آیهان تماس حاصل فرمایید

پست قبلی
پست جدیدتر

نظر بدهید