آیهان برای خلق آیندگان
هزینه جواز تاسیس

انواع هزینه های جواز

جواز تاسیس چیست؟

انواع هزینه های جواز ُجواز تاسیس صنایع همانطور که از نامش پیداست برای احداث صنایع ، واحدهای صنعتی ، تولیدی و کارخانجات می باشد . یعنی چنانچه قصد دارید انواع هزینه های جواز که در شهرک های صنعتی کارخانه یا خط تولید راه اندازی کنید.

باید ابتدا جواز تأسیس داشته باشید که این جواز را وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر می کند و البته جهت ثبت آن پیش شرط هایی لازم می باشد . به عنوان مثال برای اخذ جواز تاسیس صنایع ابتدا باید طرح توجیهی نوشته شود.

بیشتر بدانید : صفر تا صد گرفتن جواز کسب

تفاوت جواز تاسیس حقیقی و حقوقی

جواز تاسیس حقیقی و حقوقی شبیه به یکدیگر بوده و در واقع تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط در مواقع اخذ وام بالای یک میلیارد تومان جهت واحد صنعتی مربوطه، جواز تاسیس حقوقی اعتبار بالاتری داشته و ترجیح داده می شود.

هزینه جواز تاسیس

انواع هزینه های جواز : هزینه جواز تاسیس می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی ذاشته باشد. یکی از عواملی که می‌تواند در هزینه جواز تاسیس تاثیرگذار باشد این است که شخصیتی که برای جواز تاسیس اقدام کرده حقیقی است یا حقوقی.

دومین عامل تاثیرگذار در هزینه جواز تاسیس محل فعالیت است. بدیهی است که جواز تاسیس برای شهرک‌های صنعتی مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

برای آگاهی بیشتر نسبت به هزینه جواز تاسیس می‌توانید از مشاوران و متخصصین در زمینه اخذ مجوزهای قانونی از جمله جواز تاسیس اقدام کنید.

تمدید جواز تاسیس

برای تمدید جواز تاسیس باید متذکر شویم، همانطور که برند دارای تاریخ اعتباری 10 ساله است و بعد از طی شدن این مدت زمان اعتبار آن باید تمدید تا بتوان از امتیازات آن بهره مند شد. یا ثبت طرح صنعتی نیز بعد از ثبت در اداره ثبت مالکیت های معنوی دارای مدت اعتبار می شود و پس از آن باید برای در اختیار داشتن حق امتیاز طرح صنعتی خود اقدام به تمدید طرح صنعتی خود کنید.

مجوز ها و جواز های تاسیسی که ارائه می شوند نیز دارای اعتبار هستند و این مدت یک ساله است و هر ساله در زمان سر رسید مدت اعتبار جواز باید تمدید شود.

جواز هایی که از هر صنفی صادر می شود برای تمدید مدت زمانی مشخص را تعیین می کنند به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تمدید مجوز هایی که از طرف این سامان برای مشاغل مختلف صادر شده مدتی بین 14 تا یک ماه را تعیین کرده اند تا صاحبان کسب و کار و شرکت ها جواز های خود را تمدید کنند و یا وزارت جهاد کشاورزی مدتی 2 تا 4 ماهه را در اختیار مشاغل تحت پوشش خود می گذارد تا نسبت به تمدید جواز خود اقدام کنند.


جواز کسب چیست؟

مانواع هزینه های جواز : هر شغلی که به مهارت نیاز داشته باشد و یا با حقوق مصرف کنندگان ارتباط داشته باشد به دریافت جواز های مخصوصی از جانب مراجعین نیاز دارد که آن ها را قانون مشخص نموده است، که به آن جواز کسب گفته می شود.

مشاغلی اعم از نانوایی، آشپزی، خیاطی و آرایشگری و…. در این گروه جای می گیرند زیرا از مشاغلی هستند که به مهارت خاصی نیاز دارند. قانون نظام صنفی، مرجع صادر کننده پروانه کسب، اتحادیه های صنفی و دستگاه های موضوع می باشد.

هزینه پروانه کسب

به مجوزی که مطابق مقررات و قوانین نظام صنفی،جهت آغاز و ادامه کسب و کار و یا حرفه به شخص مزبوطه به منظور محل تعیین شده و یا ابزار کسب معین اعطا می گردد، پروانه کسب گفته می شود. شما برای اینکه بتوانید پروانه کسب را دریافت کنید باید هزینه پروانه کسب را بپردازید.

انواع پروانه کسب

به صورت موقت: این نوع جواز برای دوره ی یک ساله و موقت صادر می شود و پس از آن در صورت نیاز بایستی آن را تمدید نمایید.

به صورت دائم: همانطور که از نام آن پیداست این جواز به صورت دائمی بوده و نیاز به تمدید ندارد.

واحد های صنفی در زمینه های مختلف زیر وجود دارند که برای آن ها می توان پروانه ی کسب دریافت نمود: تولیدی

فروش

خرید

توزیع

خدمات

تبدیل

هزینه گرفتن جواز کسب

انواع هزینه جواز

درباره موضوع هزینه گرفتن جواز کسب باید بگوییم که این هزینه به شرایط و عوامل گوناگونی خصوصا درباره صنف مورد نظر بستگی دارد هم چنین این هزینه ها شامل هزینه حق ورود به صنف، هزینه اخذ گواهی های نام برده و هزینه های جاری دیگر هم می باشد.

همنطور که اشاره کردیم، شروع کسب و کار جدید با هزینه ‌هایی در ابتدای مسیر همراه است. از جمله ی این هزینه ها علاوه بر فراهم کردن مکان و وسایل مورد نیاز شغل مربوطه، اخذ جواز کسب نیز می باشد.

گرچه باید متذکر شد که قیمت جواز کسب بر حسب نوع شغل می تواند متفاوت باشد. اما عوامل موثر در قیمت جواز کسب را می توان به شرح زیر توضیح داد:

به طور کلی، در تمامی مراحل گرفتن جواز کسب از مرحله ارائه تقاضا گرفته تا تهیه مدارک و تایید اتحادیه و … هزینه‌ هایی برای انجام این امور باید پرداخت شود.

بیشتر بخوانید :  دریافت سریع کد اقتصادی 

علاوه بر آن، یکی از هزینه های اصلی اخذ جواز کسب، مربوط به حق عضویت در اتحادیه است. برای این منظور و جهت اخذ پروانه کسب، متقاضی باید مبلغی معادل با ۵ برابر حق عضویت اتحادیه برای ورود به آن، واریز و فیش مربوطه را به اتحادیه ارائه نماید.

همچنین متقاضی می بایست مبلغی نیز به حساب خزانه کشور واریز کند. سپس باید از ارگان های مرتبط و وابسته، استعلام انجام داده و گواهی های مورد نیاز از جمله گواهی عدم اعتیاد و … تهیه کند، که هر کدام از این موارد نیز هزینه های خاص خود را در پی خواهد داشت.

به طور کلی هزینه گرفتن جواز کسب ما بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان بوده که این میزان به صنفی که برای آن خواهان جواز کسب هستید، بستگی خواهد داشت. و به طور خلاصه می توان در موارد زیر نام برد:

هزینه ی حق ورود به صنف مورد نظر

هزینه ی دریافت گواهی های مربوطه

سایر هزینه های جاری

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد، میزان حق عضویت سالانه است که تحت عواملی مانند موقعیت جغرافیایی و شغل افراد، توسط کمیسیون نظارت مشخص می‌شود که می‌ توان آن را به صورت قسطی و یا تا پایان سال تسویه کرد.

گرچه باید متذکر شد که قیمت جواز کسب در زمان های مختلف و بسته به شرایط گوناگون، متفاوت می باشد. به همین منظور لازم است تا قبل از شروع هر اقدامی، با دریافت راهنمایی های لازم از مشاورین متخصص، اطلاعات کامل را به دست آورید.

هزینه گرفتن جواز کسب پوشاک

امروزه با پیشرفته شدن تکنولوژی هر شخصی در جستجوی این است که برای خود کسب و کاری را راه اندازی کند وحوزه فعالیت پوشاک یکی از کسب وکارهای مهم در این خصوص محسوب می شود.

راه اندازی کسب و کار پوشاک مستلزم گرفتن جواز کسب پوشاک می باشد و هزینه گرفتن جواز کسب پوشاک هم بستگی به نوع فعالیت دارد و هزینه آن متفاوت می باشد.

هزینه جواز کسب نانوایی

نانوایی یکی از مشاغل فنی و تخصصی می باشد و به موجب ماده 13 قانون نظام صنفی صدور پروانه کسب به منظور فعالیت های تخصصی و فنی نیازمند اخذ پروانه تخصصی از مرجع های ذیربط توسط متقاضی است.

برای اخذ جواز کسب نانوایی باید هزینه اخذ جواز کسب نانوایی آن را هم بپردازید.

مدت زمان اخذ جواز کسب چقدر است؟

در صورت تایید درخواست اخذ مجوز توسط مراجع ذی صلاح، می بایست مدارک لازم را طی مدت 3 ماه آماده کرده و به واحد صنفی مربوطه تحویل دهید.

به طور تقریبی مدت زمان گرفتن جواز کسب 15 روز کاری پس از ارائه مدارک، در صورتی که مدارک کامل بوده و هیچ گونه ناقصی نداشته باشد، جواز صادر خواهد شد.

تمدید جواز کسب

قبل از به پایان رسیدن مدت جواز خود باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. جهت تمدید جواز می بایست جواز کسب قبلی خود را به همراه ۶ قطعه عکس ارائه نمایید.

همچنین باید نسبت به پرداخت مالیات و دارایی دو سال قبل اقدامات لازم را به عمل آورده باشید و مدارک آن را نیز ارائه نمایید. علاوه بر آن به همراه داشتن مدارک هویتی و کپی قبض تلفن هم جهت تمدید پروانه کسب الزامی است.

لازم به ذکر است که در صورت وجود هر نوع تغییر در مدارک هویتی باید کپی مدارک خود را تسلیم نمایید

انواع کارت بازرگانی عبارتند از

کارتی که در زمینه خدماتی: برای اشخاص حقوقی صادر می شود که به آن کارت خدماتی گفته می شود.

کارتی که در زمینه صادرات و واردات: ترخیص و سفارش کالا استفاده می شود که به آن کارت تجاری گفته می شود.

کارتی بنام کارت صنعتی و تولیدی: که با توجه به مجوز سرمایه گذاری در زمینه ی تولیدی برای اشخاص حقوقی صادر می شوند که مواد اولیه و تجهیزات خود را وارد کرده و فعالیت خود را در زمینه تولیدی آغاز نمایند.

کارتی که در زمینه ترخیص کالا: برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود که به آن کارت موردی گفته می شود که این کارت یکبار مورد استفاده قرار می گیرد.

    کارت بازرگانی وسیله‌ای است تا افراد در عرصه‌ی صنعت و تجارت بتوانند به فعالیت بپردازند، به موجب ماده سه قانون صادرات و واردات کالا کلیه‌ی افراد می‌توانند با دریافت کارت بازرگانی، در عرصه‌ی صادرات و واردات کالا‌ها به فعالیت بپردازند، اخذ کارت بازرگانی برای تجار و فعالان اقتصادی که خواستار فعالیت در عرصه جهانی هستند مهم بوده و مزایایی کارت بازرگانی شامل موارد این چنینی می‌شود: ارتباط با تجار خارجی، معرفی فرد به عنوان تاجر در جامعه، ثبت سفارشات و ترخیص کالاهای مختلف،وارد کردن کالاهای مختلف در مناطق آزاد و …. به دنبال دارد.

    مراحل اخذ کارت بازرگانی

    اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کارت مورد نظر می‌بایست مراحل زیر را طی نمایند:

    ورود به سامانه یکپارچه بازرگانی هوشمند استعلام کارت بازرگانی انجام ثبت نام جدید از طریق وارد کردن کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی ثبت اطلاعات خود در سامانه چاپ فرم های الکترونیکی در اختیار اشخاص حقیقی تکمیل فرم‌های گفته شده و اسکن بارگذاری دوباره در پیشخوان چاپ فرم دال کارت بازرگانی و امضا آن و بارگذاری دوباره در سامانه تکمیل اطلاعات مربوط به اظهارنامه تکمیل اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران پر کردن فرم مربوط به فعالیت‌های شرکت (تکمیل آن اختیاری است) بارگذاری کلیه مدارک کارت بازرگانی ثبت درخواست و تایید نهایی

    حتما بخوانید: اخذ کارت بازرگانی به چه صورت میباشد ؟

    هزینه اخذ کارت بازرگانی شامل چه مواردی است؟



    هزینه اخذ کارت بازرگانی حاوی موارد زیر است:

    دریافت و تنظیم دفاتر پلمپ به تاریخ روز (در صورت لزوم) تهیه و درج اظهارنامه این نوع کارت و دستمزد وکیل تدوین و ثبت مفروضات مورد نظر در سیستم جامع تجارت و منابع انسانی اتاق بازرگانی کشور ایران تدوین، تکمیل و درج فرم های مشخصه و منوط که بر دوش فرد متقاضی است. مشخص کردن زمان دقیق کلاس های توجیهی و اسم نویسی های مرتبط بعد از قبول صلاحیت فرد متقاضی به دریافت حق عضویت سالانه اتاق بازرگانی بایستی اقدام کرد. در این صورت می توان بیان کرد که هزینه دریافت این کارت به چند واحد اعم دائره ثبت، اتاق بازرگانی، سیستم تجارت و سیستم امتحان اتاق تسهیم می شود.

    چگونگی تعیین هزینه اخذ کارت بازرگانی با کمترین مقدار

    • در خصوص با هزینه اخذ کارت بازرگانی بایستی بیان کرد که با ملاحظه به اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران در سیستم رسمی، میزان هزینه های مرتبط با این نوع کار متمایز است.
    • هر تاجری جهت آغاز یک فعالیت تجاری به این نوع کارت احتیاج دارد و بدون بکارگیری از این کارت امکان هیچ فعالیت تجاری وجود نخواهد داشت. تعرفه کارت برای هر یک از اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی دارای اهمیت ویژه ای است و این تعرفه بسته به نوع کارت، سرمایه و فعالیت شخص می تواند تغییر کند.
    • اغلب اشخاص حقوقی برای اینکه با خیالی آسوده به فعالیت های تجاری خود بپردازند احتیاج به این نوع کارت ها دارند. در این صورت نخستین گام جهت توسعه یک موسسه، اخذ کارت بازرگانی است. دریافت این کارت اکثرا با هزینه های خیلی زیادی صورت می گیرد ولی این مسئله را فراموش نکنید که اخذ آن با حداقل هزینه به این موضوع وابسته است که شخص تاجر، موسسه خویش را در دفتر ثبت تجارتی، ثبت کرده و عضو شدن در اتاق بازرگانی محل خود را پذیرش کرده باشد.

    هزینه تمدید کارت بازرگانی

    هزینه تمدید کارت بازرگانی  از هرینه اخذ کارت بازرگانی کمتر است اما هر ساله با توجه به تورم افزایش می یابد و متغییر می باشد  می باشد، جهت استعلام دقیق هزینه اخذ کارت بازرگانی با شماره های هدینگ آوین آیهان تماس بگیرید.

    اعتبار کارت بازرگانی

    مدت اعتبار کارت‌ بازرگانی یکساله می‌باشد، در صورتی که اشخاص حقوقی و حقیقی پروانه بهره‌برداری معتبر از یکی از وزارت‌خانه‌ها (صنعت و معدن و تجارت، رفاه اجتماعی و .. ) داشته باشد و همچنین تعهدنامه‌ی کتبی نسبت به پرداخت حق اتاق بازرگانی که همه‌ ساله می‌بایستی آن را پرداخت کند، ارائه نماید در این صورت می‌تواند کارت بازرگانی ویژه‌ای که به مدت 5 سال اعتبار دارد را دریافت کند.

    صفر تا صد اخذ انواع جواز خود را به ما بسپارید با سریعترین و نازلترین قیمت
    09032505053
    09364124519

    ابطال کارت بازرگانی

    ابطال کارت‌‌های بازرگانی به دو صورت زیر امکان پذیر است:

    ابطال اختیاری: شخص حقیقی می‌تواند بنابر خواسته‌ی خود و به هر دلیلی از داشتن کارت بازرگانی انصراف دهد و برای این انصراف با توجه به شرایط و ضوابط مربوطه می‌تواند به اتاق بازرگانی و یا اداره کل صادرات و واردات مراجعه کرده و نسبت به انصراف خود از داشتن کارت بازرگانی انصراف دهد.

    مدارک مورد نیاز برای ابطال اختیاری کارت بازرگانی

    • ارائه تقاضانامه در 2 نسخه
    • ارائه کارت بازرگانی خود
    • ارائه گواهی اظهارنامه مالیاتی آخرین سال
    • ارائه اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری

    ابطال اجباری: در صورتی که شخص حقیقی پس از دریافت کارت، شرایط و ضوابط لازم برای داشتن کارت را نداشته باشد، وزارت بازرگانی می‌تواند شخصاً نسبت به ابطال کارت شخص حقیقی

    هدف از دریافت عضویت اتاق بازرگانی

    هدف از تشکیل این نهاد هماهنگ کردن بخش های مختلف صنایع، بازرگانی، معدنی و کشاورزی می باشد. ما در این مقاله به طور کامل به شرح اتاق بازرگانی و نحوه دریافت کارت بازرگانی پرداخته ایم همچنین شما در این قسمت با تمامی وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی آشنا خواهید شد.

    اتاق بازرگانی هم در شهرستان ها و هم در شهرهای بزرگ تشکیل می شود با این تفاوت که در شهر ها اتاق های بازرگانی حتماً باید دارای هیئت رئیسه، شورای عالی نظارت صنفی ایران و هیئت نمایندگان تشکیل می شود در حالی که در شهرستان ها فقط از هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان تشکیل می شود و نیازی به وجود شورای عالی نظام صنفی و نماینده نیست.

    هزینه کارت عضویت اتاق بازرگانی

    خوب یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در مورد هر چیزی اهمیت دارد، هزینه انجام آن کار است. برای دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی باید هزینه ای را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که برای اخذ کارت بازرگانی نیازی به پرداخت هزینه های بالا نیست.

    هزینه صدور کارت عضویت از هزینه عضویت در اتاق بازرگانی بیشتر می باشد که برای اطلاع دقیق از قیمت ها شما باید از موسسه ها کمک بگیرید. توجه کنید که اگر برای دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی از موسسه ها کمک بگیرید مطمئناً هزینه شما بیشتر خواهد بود.

    • وکالت پرونده و پرداخت حق التمبر وکیل جهت اجرای قسمتی از روند پرونده
    • پرداخت هزینه اخذ پلمپ دفاتر تجاری
    • پرداخت هزینه اظهارنامه پلمپ دفاتر
    • هزینه اخذ طرح جامع مالیاتی (حقیقی و حقوقی)
    • هزینه اخذ کد اقتصادی و پرداخت های قانونی
    • هزینه بازدید از محل کد اقتصادی و اتاق بازرگانی
    • پرداخت هزینه عضویت سالیانه که برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد.

    اما برای آن که کارت شما به درستی و در زمان کمی صادر شود، نیاز دارید که از شرکت خدماتی خاصی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. به همین دلیل باید هزینه دیگری هم برای این کار پرداخت کنید. ما در هلدینگ آوین آیهان  به دنبال این هستیم که بهترین خدمات را با مناب ترین هزینه ها به شما ارئه دهیم.

    تمدید کارت عضویت بازرگانی و هزینه آن

    هزینه تمدید کارت در اتاق بازرگانی از هزینه صدور کارت بازرگانی کمتر است . مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت عضویت اتاق بازرگانی به شرح زیر است :

    1. دو صفحه فرم مشخصات بازرگانی و کارت بازرگانی چاپ شده به همراه امضاء مدیرعامل و مهر شرکت
    2. اصل مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی برای واحد های تولیدی و صادرکنندگان پوست و روده
    3. یک برگ کپی روزنامه رسمی در مورد تغییرات شرکت
    4. اظهارنامه مالیاتی عملکرد که دارای کد رهگیری است .
    5. اصل مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری

    نحوه دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی

    نحوه عضویت اتاق بازرگانی افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی باید به سایت به آدرس http://tccim.ir مراجعه کنند که برای این کار باید عضو سایت شوند برای عضویت در سایت برای افراد حقیقی ارائه شماره ملی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت مورد نیاز می باشد.

    بعد از عضویت، افراد باید تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز را به طور صحیح وارد سامانه کنند و در آخر نیز باید هزینه ای برای حق عضویت پرداخت کنید که با داشتن رمز دوم می توانید آن را پرداخت کنید. توجه کنید که اگر می خواهید سریع کارت عضویت دریافت کنید بهتر است از موسسه ها کمک بگیرید زیرا آن ها با داشتن تجربه و اطلاعات زیاد می توانند مراحل دریافت کار عضویت را کوتاه تر کنند

    مزایای کارت عضویت بازرگانی

    خوب بعد از همه مطالبی که در بالا گفته شد، نوبتی هم باشد، نوبت کاربردهای کارت عضویت اتاق بازرگانی است، یعنی دارند این کارت چه کارهایی می تواند انجام دهد. این که شما بدانید با کارتی که دارید چه کارهایی را می توانید انجام دهید، باعث می شود که توقع به جایی داشته باشید، یعنی منتظر نباشید که صرفا با داشتن این کارت مراودات شما بیشتر شود و خود به خود سود مالی شما هم افزایش پیدا کند.

    • شما با داشتن کارت عضویت اتاق می توانید سفارش های خود را ثبت کنید و کالای مورد نظر خود را هم ترخیص کنید.
    • با داشتن این کارت به سادگی می توانید از مناطق آزاد مراودات مالی داشته باشید.
    • با داشتن این کارت می توانید مبادرت حق العمل کاری در گمرک داشته باشید.
    • می توانید با تجار خارج از ایران ارتباط داشته باشید.
    • می توانید برای صدور گواهی مبدا اقدام کنید.
    • به سادگی می توانید برای داشتن ویزای تجاری اقدام کنید.
    • این امکان را دارید که در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید.
    • با داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی می توانید کالاهای مجاز را به خارج از کشور صادر کنید.

    گر در زمینه کارهای تولیدی فعالیت داشته باشید، به خوبی می دانید که صادرات تا چه اندازه می تواند سود مالی شما را افزایش دهد، به خصوص در سال های اخیر که نرخ ارز افزایش بسیاری داشته است و بازار داخلی سود دهی قبلی را ندارد، صادرات می تواند یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد بیشتر باشد.

    باتوجه به متغییر بودن هزینه های امور بازرگانی برای اطلاع دقیقتر از هزینه ها میتوانید با شمارهای هلدینگ آوین آیهان تماس بگیرید .

    انواع هزینه جواز

    هزینه های قابل قبول مالیاتی، هزینه هایی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی برای حصول درآمد در کسب و کار  خود پرداخت کرده و از نظر قانون مالیات مستقیم و رسیدگی های ممیزان ادارات مالیاتی در سراسر کشور، در صورتی که با ادله و مبتنی بر مستندات واقعی و غیر صوری باشد، معاف از مالیات خواهد بود. این هزینه ها طیف گسترده ای از موضوعات کارگری و خدماتی و فرهنگی و هنری و موضوعات مالی را شامل می شود که در این گفتار، در اختیار خوانندگان گرامی قرار می گیرد. آگاهی به هزینه های قابل قبول مالیاتی، اقدامی جهت افزایش شانس عدم مردود شدن دفاتر قانونی و کاهش مالیات تکلیفی در برگه های تشخیص است.

    تعریف هزینه های قابل قبول مالیاتی

    هزینه های قابل قبول مالیاتی، هزینه هایی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی برای حصول درآمد در کسب و کار  خود پرداخت کرده و از نظر قانون مالیات مستقیم و رسیدگی های ممیزان ادارات مالیاتی در سراسر کشور، در صورتی که با ادله و مبتنی بر مستندات واقعی و غیر صوری باشد، معاف از مالیات خواهد بود. این هزینه ها طیف گسترده ای از موضوعات کارگری و خدماتی و فرهنگی و هنری و موضوعات مالی را شامل می شود که در این گفتار، در اختیار خوانندگان گرامی قرار می گیرد. آگاهی به هزینه های قابل قبول مالیاتی، اقدامی جهت افزایش شانس عدم مردود شدن دفاتر قانونی و کاهش مالیات تکلیفی در برگه های تشخیص است.

    هزینه های قابل قبول مالیاتی به زبان ساده، هزینه های متعارف مستند به مدارک و ادله مثبته بوده که برای تحصیل درآمد شرکت/موسسه/فروشگاه/کارگاه در سال مالیاتی مربوطه، مورد نیازاست. اگر مواردی از هزینه ها در قانون مالیاتی پیش بینی نشده باشد، قابل قبول تشخیص داده می شود. اما هزینه هایی که کلا معاف از مالیات هستند، هزینه قابل قبول محسوب نخواهد شد و شما نباید آن ها را به عنوان عامل کاهنده در درآمد مشمول مالیات تکلیفی تلقی کنید.

    پذیرش  هزینه های قابل قبول پرداختی مالیاتی که به صورت تهاتری انجام نشده باشد، از مبلغ ۵ میلیون تومان به بالا، منوط به تسویه وجه از طریق سیستم بانکی و نشان دادن آن در صورت های بانکی شرکت است.

    حتما بخوانید: بهترین ثبت برند یا علامت تجاری

    ماده 147 قوانین مالیات و موضوع هزینه های قابل قبول مالیاتی

    شرایط هزینه های مورد قبول مالیاتی در ماده 147 قوانین مالیات، ذکر شده است. در ادامه مطلب به جزئیات این ماده خواهیم پرداخت:

    هزینه های مورد قبول آن دسته از هزینه هایی هستند که در حدود متعارف اسناد بوده و فقط مرتبط به کسب درآمد موسسه در دوره اقتصادی مرتبط و با ملاحظه حد نصاب های تعیین شده باشد. گفته می شود اگر زمانی هزینه ای وجود داشته باشد که در قوانین مالیات ذکر نشده باشد یا بیشتر از نصاب های تعیین شده باشد، اما بر طبق قانون و تصویبات هیات وزیران پرداخت شده باشد، قابل قبول است.

    شرایط هزینه های قابل قبول مالیاتی

    • طبق قانون مالیات مستقیم، هزینه های بیست و نه گانه قابل قبول مالیاتی به شرح زیر می باشد:
    • قیمت خرید کالاها یا خدمات فروخته شده و یا قیمت خرید متریال مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده در زمره هزینه های قابل قبول مالیاتی منظور می شود.
    • هر نوع هزینه استخدام منابع انسانی بر اساس مقررات قانون کار، مشمول هزینه های قابل قبول مالیاتی منظور خواهد شد به صورت زیر :
    • حقوق یا مزد اصلی و مزایای مستمر اعم از نقدی یا غیر نقدی به قیمت تمام شده برای کارفرما مشخص باشد.
    • مزایای غیر مستمر نقدی یا غیر نقدی که به کارکنان در طول سال پرداخت می شود مثل: حق خواروبار، بهره وری، پاداش سالانه، عیدی، اضافه کار، هزینه سفر، فوق العاده ماموریت، فوق العاده بدی آب و هوا و امثالهم، هزینه های قابل قبول مالیاتی است.
    • کلیه هزینه هایی که کارفرما برای نیازهای بهداشتی و درمانی کارکنان و بیمه عمر و مسئولیت پرداخت می کند، هزینه قابل قبول مالیاتی منطور می شود.
    • کلیه هزینه هایی که کارفرمایان بابت حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت کارکنان طبق قانون کار پرداخت می کنند، قابل قبول است.
    • کلیه وجوهی که به سازمات تامین اجتماعی کشور پرداخت می شود، قابل قبول است.
    • ۳ درصد حقوق پرداختی سالانه بابت پس انداز کارکنان، هزینه مورد تایید است.
    • معادل ۳۰ روز آخرین حقوق و دستمزد کارکنان و هم چنین تفاوت تعدیل حقوق سنواتی که برای تامین حقوق بازنشستگی کارکنان و مزایای پایان خدمات و یا بازخرید کارکنان، ذخیره میم شود، قابل قبول و معاف از مالیات است.
    • هر نوع پرداختی به بازنشستگان تا سقف یک دوازدهم معافیت مندرج در ماده هشتاد و چهار قانون مالیات های مستقیم، معاف از مالیات خواهد بود.
    • هر نوع هزینه ای که بابت اجاره محل مرکزی شرکت یا شعبات طبق سند رسمی منظور شود، هزینه معاف از مالیات محسوب می شود. اگر اسنادی موجود نباشد، کرایه محل بر اساس عرفی که ممیزان مالیاتی تشخیص می دهند قابل قبول خواهد بود نه بیش از آن.
    • هر نوع هزینه ای که بابت کرایه تجهیزات و ماشین آلات و ادوات مربوطه مثل اجاره ژنراتور، چکش برقی، کاتر، کمپرسور، کامیون، کامیونت، خودرو اجاره ای و غیره توسط شرکت پرداخت می شود، در دوره سال مالیاتی مربوطه، قابل قبول خواهد بود.
    • هر نوع هزینه ای که شرکت در محل دفتر مرکزی یا سایر شعبات و کارگاه ها، برای پرداخت فیش آب و برق و گاز و تلفن و سوخت انجام می دهد، مشمول مالیات نبوده و هزینه قابل قبول کاهنده درآمد مشمول مالیات تکلیفی خواهد بود.
    انواع هزینه جواز
    • هر نوع هزینه ای که شرکت برای بیمه مسئولیت و بیمه مهندسی و کارگاهی و آتش سوزی و غیر پرداخت می کند، منوط به اسناد مثبته، هزینه قابل قبول مالیاتی تشخیص داده خواهد شد.
    • کلیه عوارض و مالیات هایی که سبب فعالیت شرکت یا موسسه، به شهرداری ها و وزارت خانه ها و موسسات دولتی وابسته آن ها پرداخت می شود، مثل پرداخت فیش هایی که شهرداری ها بابت صدور مجوز حفاری در نواحی تحت امر صادر می کنند، معافت از مالیات است. به جز، مالیات بر درآمد و محلقات و مالیات هایی که موسسه /شرکت به موجب مقررات مالیاتی، ملزم به کسر آن از دیگران است.
    • هزینه های تحقیقاتی و آرمایشگاه و اموزشی و خرید کتاب و CD و حق اشتراک نشریات چاپی یا دیجیتالی و هزینه های بازاریابی و نمایشگاهی و جشنواره ای در داخل یا خارج از کشور، هزینه قابل قبول مالیاتی تشخیص داده می شود.
    • هر نوع هزینه ایی که برای جبران خسارت وارده به شرکت یا موسسه، پرداخت شده باشد، در صورتی که وجود خسارت، مستند و مستدل باشد و موضوع و میزان آن معلوم باشد و جبران آن بر عهده دیگری (طبق قانون) نباشد، هزینه های ق.ق. مالیاتی خواهد بود.
    • کلیه هزینه های فرهنگی و آموزشی و رفاهی کارگران که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پرداخت گردد، هزینه مورد تایید ممیزان مالیاتی بوده و نقش کاهنده در درآمد مشمول مالیات تکلیفی خواهد داشت. قانون این هزینه را معادل ۱ هزار تومان برای هر کارگر می داند.

    صفر تا صد اخذ انواع جواز خود را به ما بسپارید با سریعترین و نازلترین قیمت
    09032505053
    09364124519

    • هر ذخیره مطالباتی که مشکوک الوصول باشد، به شرطی که مربوط به فعالیت موسسه باشد و عدم وصول آن محرز شود و در دفاتر موسسه به حساب مخصوص منظور شده باشد، تا زمانی که طلب وصول شود، مورد تایید ممیزان مالیاتی می باشد.
    • هر نوع زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که پس از رسیدگی به دفاتر و با توجه به مقررات مربوطه، محرز شود، از درآمد سال مالیاتی یا سال های بعد، استهلاک پذیر بوده و هزینه مورد تایید شناخته می شود.
    • هر هزینه جزیی مربوط به محل موسسه یا شرکت که سربار دفتر مرکزی یا شعبات است و طبق قانون، وظیفه مستاجر است، مثل تعمیرات و روشنایی و این گونه مسائل، هزینه های قابل قبول تشخیص داده می شود.
    • هر هزینه ای مربوط به نگهداری محل یا شعبات شرکت یا موسسه در صورتی که محل، ملکی باشد، مثل هزینه های نگهبانی و تعمیرات، هزینه مورد تایید تشخیص داده می شود.
    • کلیه هزینه های مربوط به حمل و نقل پرسنل و ادوات و متریال، مبتنی بر مستندات، هزینه های قابل قبول تشخیص داده می شود.
    • کلیه هزینه هایی که موسسات و شرکت ها بابت پذیرایی از کارکنان و مهمانان و ذی نفعان هزینه می کنند، مورد قبول است و تاثیر کاهنده در درآمد مشمول مالیات تکلیفی خواهد داشت.
    • کلیه حق الزحمه های پرداختی متناسب با کار انجام شده از قبیل حق العملی، دلالی، حق الوکاله و حق المشاوره و حق حضور و هزینه های حسابرسی و خدمات مالی و اداری و بازرسی های قانونی تا هزینه های نرم افزار و سخت افراز و استقرار سیستم های  مورد نیاز موسسه، همگی هزینه های قابل قبول است.
    • کلیه هزینه هایی که بابت سود وام های دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری پرداخت می شود، هزینه قابل قبول است. هم چنین کارمزد و جرایم متعلقه. هم چنین هزینه هایی که تحت هر عنوان به موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و لیزینگ های تحت مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خدمات یا کالا پرداخت می شود، مورد قبول دارایی تشخیص داده می شود.
    • کلیه هزینه هایی که بابت خرید یا اجاره تجهیزات اداری و مصرفی که در طول سال، از بین می رود، مثل کاغذ و خودکار و غلط گیر، هزینه قابل قبول خواهدب ود.
    • کلیه هزینه هایی که برای مخارج تعمیر و نگهداری ماشین آلات و متریال مصرفی و تعویض قطعات یدکی در صورتی که مصداق تعمیر اساسی نباشد، هزینه مورد قبول ممیزان مالیاتی بوده و نقش کاهنده در درآمد مشمول مالیات تکلیفی بنگاه خواهد داشت.
    • هر هزینه ای که برای اکتشاف و بهره برداری معادن به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) پرداخت می شود، هزینه ق ق مالیاتی است.
    • هر هزینه ای که بنگاه بابت حق عضویت سالانه در انجمن ها، سازمان ها، گروه ها، مجموعه ها، نشریات و غیره پرداخت می کند، هزینه مورد قبول مالیاتی است.
    • مطالباتی که وصول نشده باشد به شرطی قابل اثبات بر اساس اسناد مثبته باشد و مازاد بر مانده حساب ذخیره مطالبات تشخیص داده شود، هزینه قابل قبول خواهد بود.
    • هر زیانی که بنگاه از تسعیر نرخ ارز بر اساس اصول حسابداری، متحمل شود، هزینه قابل قبول مالیاتی بوده به شرطی  که روش یکنواختی برای شناسایی زیان در  سال های مالیاتی گوناگون توسط مودی، در دستور کار باشد.
    • هر نوع ضایعاتی که در تولید کالا و خدمات، در زمره ضایعات متعارف قابل پذیرش است، هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.
    • هر نوع ذخیره ای که مربوط به هزینه های پرداختی قابل قبول در سال مالیاتی مورد رسیدگی باشد، معاف از مالیات خواهد بود.
    • هر نوع هزینه ای که در سال قبل انجام شده و پرداخت یا تخصیص آن در سال مالیاتی مورد رسیدگی باشد، هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.
    • هزینه خرید کتاب و کالاهای فرهنگی و هنری برای پرسنل شرکت و افراد تحت تکفل آنان تا میزان حداکثر پنج درصد به ازای هر نفر، معافیت مالیاتی بر اساس ماده هشتاد و چهار قانون مالیات های مستقیم خواهد داشت.
    انواع هزینه جواز

    هزینه های ثبتی

    لیست هزینه و زمان

    این هزینه ها را باید بر اساس اصل موضوع صداقت و یا به صورت واضح باشد. یعنی اگر هر شرکتی که به عنوان مثال یک مبلغ تعیین شده را برای به ثبت رساندن یک شرکت سهامی خاص در نظر داشته باشد ، باید حتماً همه نکات ریز  و درشت جزئیات مدنظر این هزینه را که شامل نوع این خدمات و یا مقدار هزینه ای که برای آن می شود تعیین کند.

    تورم و گران شدن جنس هابه وجود آمدن تورم و گران بودن اجناس در همه زمینه ها موجب شده که قیمت ها به صورت لحظه ای افزایش پیدا کنند و این افزایش در زمینه ثبت و یا پرداخت سزامانی و به روزنامه ها نیز می رسد.

    هزینه ثبت شرکت

    جهت ثبت شرکت در قدم اول باید نوع آن را در نظر بگیرید که این نوع در یکی از دسته های ذیل جا می گیرد:

    1. شرکت سهامی (عام و خاص)
    2. شرکت تضامنی
    3. شرکت با مسئولیت محدود
    4. شرکت مختلط سهامی
    5. شرکت مختلط غیرسهامی
    6. شرکت نسبی
    7. شرکت تعاونی

    ثبت شرکت چقدر طول می کشد؟

    به طور کلی باید گفت که اجرای مراحل ثبتی شرکت تقریباً ۱۵ تا ۳۰ روز کاری زمان می برد، البته این مدت زمان نمی تواند دقیق باشد و عوامل بسیاری موجب کوتاه یا طولانی شدن زمان ثبت شرکت می شود.

    هزینه ثبت موسسات

    مقدار هزینه ای که برای تشکیل موسسه های غیرتجاری، که شامل بخش های مختلفی می شود؛ به این شکل است که نمی توان عنوان کرد که هزینه ثبت موسسه دارای حد مشخصی و با تکمیل یک عمل خاتمه می یابد. میزان هزینه تعیین شده برای ثبت موسسه غیرتجاری مجموعه خدماتی است که به واسطه موسسه های حقوقی به صورت تاسیس موسسه برای شما به وجود می آید.

    قیمت نهایی تعیین شده برای ثبت موسسه از میزان مبلغ حق الوکاله ایجاد شده که با توجه به هزینه های مشخص ذیل براساس فیش پرداختی باید به اداره ثبت شرکت ها افزوده شود:

    • حق الثبت
    • حق الدرج
    • آگهی روزنامه

    مدت زمان و تعرفه ثبت موسسه

    مدت زمان مشخص برای ثبت کردن موسسه به صورت کلی و از صفر تا صد آن به معنی چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی در خوش بینانه ترین حالت ممکن 12 روز زمان لازم دارد.

    هزینه تغییرات شرکت ها

    1. انواع ثبت تغییرات در شرکت
    2. تغییر در آدرس شرکت
    3. تغییرات در شرکت نامه شرکت و یا در بطن اساسنامه آن
    4. ایجاد تغییر در نام مشخص شده شرکت
    5. تغییر در مقدار دارایی شرکت که هم می تواند افزایش سرمایه را در بر گیرد و هم باعث کم کردن سرمایه شرکت باشد.
    6. ایجاد تغییر در مبحث فعالیت شرکت
    7. ایجاد تغییر به شکل ثبت شرکت: مثلاً شرکت شما به عنوان مسئولیت محدود به ثبت رسیده است و پس از مدت زمانی به علت محدودیت های موجود در این قالب ثبتی  که این قالب ثبتی دارد. قصد تغییر آن به شرکت سهامی خاص یا هر شرکت با عنوان دیگری را دارید.
    8. ایجاد تغییر در مدت زمان عمل شرکت و یا تداوم آن به این معنی است که زمانی که اعتبار مجوز شرکت پایان می یابد. برای تمدید آن باید هزینه پرداخته شود و یا در صورتی که می خواهید شرکت را تعطیل کنید. و زمان اعتبار آن را کاهش دهید.
    9. تغییر در افراد هیئت مدیره

    ثبت تغییرات شرکتها چقدر زمانبر است؟

    مدت زمان ثبت  تغییرات در حالت معمولی و پروسه عادی به مدت 10 روز کاری به طول می انجامد، هزینه ثبت تغییرات بسته به تعداد صورت جلسات برای شرکت های مختلف فرق می کند و بر اساس تغییراتی که باید اعمال شود و همچنین بر اساس نوع شرکت تغییر می کند. همینطور به محتوا و حالت هایی که در روزنامه رسمی درج شده هم بستگی دارد.

    هزینه ثبت برند و علامت تجاری

    ثبت برند با مراحل تقریبا طولانی همراه است. به همین دلیل گذراندن تمام این مراحل بدون بروز مشکل برای آنکه چیزی از اعتبار کاری شما کم نکند، بسیار اهمیت دارد. در کنار ارائه مدارک گوناگونی که برای ثبت برند نیاز خواهد بود، هزینه هایی باید پرداخت شود.

    مثلاً هزینه ای که مربوط به ثبت اظهارنامه، یا به ثبت رساندن برند، تاخیر در تمدید ثبت برند و حالت هایی از این دست را باید به حساب مشخصی که سامانه در دست شما قرار داده است، واریز کنید. این هزینه ها در دو حالت تغییر می کنند. یک حالت آن برای افراد حقیقی و حقوقی می باشد و در مورد دیگر برای تعداد طبقاتی که می خواهید به شرکت خود اضافه کنید.

    مدت زمان لازم برای ثبت برند چقدر است؟

    بر اساس قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری، زمان ثبت یک برند متغیر است، اما این کار بطور متوسط بین 45 تا 50 روز کاری به طول می انجامد.

    هزینه ثبت طرح صنعتی و اختراع چگونه است؟

    برای ثبت طرح‌ صنعتی به طور معمول احتیاج به پرداخت کردن بعضی هزینه‌ها به شکل زیر است:

    • حق ثبت اظهارنامه مالیاتی به ازای هر طبقه و بیشتر از آن
    • حق ثبت تمدید در مدت پنج سال سوم برای یک طبقه یا بیش از آن
    • هزینه مشخص برای هر اظهارنامه و پیوست های آن
    • هزینه کپی گواهی شده
    • هزینه مشخص برای رسیدگی به اعتراض ثبت رد آن
    • هزینه مشخص برای رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبتی
    • حق ثبت انتقال قراردادی و قهری
    • حق ثبت در  پنج سال اول برای یک قشر یا بیش از آن
    • حق ثبت برای پنج سال دوم برای یک طبقه یا بیشتر
    • حق ثبت تمدید برای پنج سال دوم برای یک طبقه یا بیشتر
    • پرداخت جریمه تاخیر در تمدید ثبت دوره پنج ساله دوم
    • جریمه مشخص در تاخیر تمدید ثبت دوره پنج ساله سوم
    • هزینه پیگیری برای انتقال، اجازه بهره‌برداری یا اعراض
    • حق ثبت در تغییرات

    در رابطه با هزینه‌ها باید عنوان کرد که هزینه افرادی که شخصیتی حقیقی دراند با افراد حقوقی در هر یک از موارد بالا تفاوت دارد و به طور معمول هزینه نهایی یک فرد حقوقی بیشتر است.

    انواع هزینه جواز

    هزینه امور مالی و مالیاتی چقدر است؟

    پذیرش  هزینه های قابل قبول پرداختی مالیاتی که به صورت معامله پایاپای انجام نشود، از مبلغ ۵ میلیون تومان به بالا، بسته به پرداخت کامل وجه به واسطه سیستم بانکی و مشخص کردن آن در صورت حساب های بانکی شرکت است.

    پذیرفتن هزینه های پرداختی که امکان پذیرش آن ها برای پرداخت های مالیات و به شکل معامله انجام نمی شود ، از کف قیمت 5 میلیون به بالا ، بر اسا پرداخت وجه .

    هزینه امور بازرگانی

    در خصوص با هزینه اخذ کارت بازرگانی بایستی بیان کرد که با ملاحظه به اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران در سیستم رسمی، میزان هزینه های مرتبط با این نوع کار متمایز است.

    هر بازرگانی برای شروع فعالیت تجاری خود نیازمند این کارت است و توانایی انجام هیچ فعالیتی را بدون این کارت ندارد، هزینه کارت برای هر یک از اشخاص حقوقی و حقیقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این هزینه بر اساس نوع کارت، سرمایه و یا فعالیت تجاری فرد می تواند متغیر باشد.

    مدت زمان امور بازرگانی به چه صورت است؟

    در خوشبینانه ترین حالت ممکن 10 روز کاری و در بدترین حالت 40 روز کاری باید زمان در نظر گرفته شود.

    هزینه دریافت جواز

    هزینه اخذ جواز تاسیس می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.  از عواملی که می‌تواند در هزینه جواز تاسیس موثر باشد این می باشد که شخصیتی که برای جواز تاسیس دست به کار شده حقیقی باشد و یا حقوقی. عامل بعدی و تاثیرگذار در هزینه جواز تاسیس محل انجام آن فعالیت است. مشخص است که جواز تاسیس برای شهرک‌های صنعتی مختلف می‌تواند دارای تفاوت هایی نیز باشد.

    برای آگاهی کامل در رابطه با هزینه جواز تاسیس می‌توانید از مشاوران و متخصصین در زمینه اخذ مجوزهای قانونی که شامل جواز تاسیس است اقدام کنید.

    درباره موضوع هزینه گرفتن جواز کسب باید عنوان کنیم که این هزینه به شرایط و عوامل گوناگونی بخصوص در رابطه با صنف شما بستگی دارد و همینطور این هزینه ها دربرگیرنده هزینه مشخص برای ورود به صنف، هزینه دریافت کردن گواهی های نام برده و یا هزینه های مشخص دیگر نیز باشد.

    در حالت کلی، در تمامی مراحل گرفتن جواز کسب از مرحله ارائه تقاضا گرفته تا تهیه مدارک و تایید اتحادیه و … هزینه‌ هایی برای انجام این امور باید پرداخت شود

    پست قبلی
    پست جدیدتر

    نظر بدهید