آیهان برای خلق آیندگان
کد اقتصادی

دریافت سریع کد اقتصادی

دریافت سریع کد اقتصادی  یکی از اصلی ترین کارهایی است که بعد از تاسیس شرکت برای آن باید اقدام کنید. همچنین افراد حقیقی نیز میتوانند کد اقتصادی داشته باشند.

(دریافت سریع کد اقتصادی) یک عدد یا شناسه 12 رقمی است که پس از انجام مراحل و نحوه پیش ثبت نام کد اقتصادی و سپس ثبت نام، در سایت tax.gov.ir یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، به افراد متقاضی داده خواهد شد.

دریافت سریع کد اقتصادی از اداره مالیات در حال حاضر کد اقتصادی 12 رقمی قدیمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی منسوخ شده است.

به صورتیکه برای اشخاص حقیقی بعد از تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی حقیقی در نهایت کد ملی فرد متقاضی به عنوان کد اقتصادی حقیقی در نظر گرفته می شود.

و برای اشخاص حقوقی نیز بعد از تشکیل پرونده های مالیاتی و اخذ کد اقتصادی حقوقی در نهایت شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی حقوقی در نظر گرفته می شود.

بیشتر بدانید: صفر تا صد گرفتن جواز کسب

زمان لازم برای اخذ سریع کد اقتصادی

در حال حاضر مراحل دریافت سریع کد اقتصادی شامل پیش ثبت نام کد اقتصادی ، ثبت نام ، ورود اطلاعات ، بررسی و اعتبار سنجی اطلاعات در سایت اداره مالیات و در نهایت تکمیل مدارک و تشکیل پرونده نهایی در اداره امور مالیاتی مربوطه بوده که لازم به حضور فیزیکی شخص متقاضی یا وکیل مشخص شده در اداره امور مالیاتی می باشد.

لازم به ذکر است هرکدام از این مراحل نیاز به صرف زمان معین دارد که با توجه به پیگیری درست و ارجاع یک وکیل خبره برای پیگیری روند کاری می توان مدت زمان لازم را بین 3 الی 5 روز کاری در نظر داشته باشید.

 کد اقتصادی

چرا شرکت ها نیاز به کد اقتصادی دارند؟

دریافت کد اقتصادی سریع به منظور دریافت مجوز برای فعالیت اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چهارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیت و تلاش‌های غیر عرف و ناسالم یکی از مزایای اخذ کد اقتصادی سریع محسوب می شود.

که موجب پرداخت مالیات می شود که رعایت نکردن آن باعث می شود به اشتباه، مالیات سنگینی را پرداخت کنید.

کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده، ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

هزینه دریافت برای اخذ سریع کد اقتصادی

در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در موسسأت خدمات اداری مختلف، متفاوت می باشد و از 1200000 تومان شروع شده و با توجه به سرمایه شرکت و نوع خدمات و هزینه حق الوکاله به نسبت حوزه مالیاتی مربوطه شاید بالاتر هم باشد.

جهت اطلاع از هزینه دقیق دریافت کد اقتصادی دقیق یا مراحل اخذ کد اقتصادی با مشاوران ما در موسسه حقوقی آوین آیهان تماس بگیرید.

 کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی سریع

برای اخذ کد اقتصادی سریع لازم است تا از قبل با مدارک مورد نیاز دریافت کد آشنایی لازم را داشته باشید.

پس خیلی سریع در این قسمت از مقاله برای شما مدارک دریافت سریع کد اقتصادی را بیان خواهیم نمود تا با این مدارک به صورت دقیق‌تر آشنا شوید.

مدارک دریافت کد اقتصادی شخصیت حقیقی

1. درخواست کتبی مدیر یا مدیران مجموعه

2. فتوکپی پروانه کسب

3. فتوکپی کامل صفحات شناسنامه

4. فیش پرداختی به حساب ۵۲۳ خزانه یکی از شعب بانک ملی ایران

5. تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی

6. عکس ۲*۳ متقاضی (سه قطعه)

7. فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

مدارک دریافت کد اقتصادی شخصیت حقوقی

1. کپی روزنامه رسمی تاسیس 2. کپی شرکتنامه و تقاضانامه (مسئولیت محدود) 3. اصل فیش واریزی دو در هزار سرمایه شرکت یا موسسه 4. کپی پیش آگهی تغییرات 5. کپی اظهارنامه (سهامی خاص) 6. کپی روزنامه رسمی تغییرات 7. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی اعضای هیأت مدیره 8. اصل و کپی قبوض تلفن و برق محل شرکت یا موسسه 9. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه به نام شرکت با کد رهگیری 10. کپی پیش آگهی تاسیس 11. کپی اساسنامه شرکت 12. کپی تقاضانامه (موسسات) 13. اصل گواهی امضاء صاحبان امضاء مجاز تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی 14. وکالت نامه به نام نماینده در دفترخانه اسناد رسمی

بیشتر بدانید : معایب کارت بازرگانی چیست؟

گرفتن کد مالیاتی

حال که با اهمیت داشتن کد اقتصادی آشنا شده اید، فرصت مناسبی است که در رابطه با مراحل گرفتن کد مالیاتی مطالبی را بیان کنیم.

1. در ابتدا مدارک گفته شده در بالا را به طور کامل تهیه کنید، لازم به ذکر است که باید از این مدارک دو نسخه داشته باشید.

2. ورود به سامانه پیش ثبت نام سایت اداره مالیات به آدرس tax.gov.ir

3. ثبت نام در سامانه

4. دریافت نام کاربری و کلمه عبور بروی تلفن همراه

5. ورود با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده و تکمیل اطلاعات درخواستی، این اطلاعات شامل اطلاعات شرکت، سهامداران، آدرس، نوع و درصد فعالیت ها و شماره حساب بانکی می باشد.
 کد اقتصادی

6. بعد از ثبت نهایی در صورتی که اطلاعات شما ناقص باشد اخطار دریافت خواهید نمود که در بخش کد پیگیری به صورت قرمز مشخص شده است و شما باید آن بخش را تکمیل نمایید.

7. بعد از تایید اطلاعات باید اداره مالیات همراه با اوراقی که در بالا گفته شد مراجعه نمایید. در این مرحله نمی توانید از یک وکیل برای انجام کارهای خود استفاده کنید و باید شخصا این مراحل را انجام دهید. یعنی حضور یکی از صاحبان امضا در اداره مالیات الزامی است.

8. تشکیل پرونده و احتمالا بازدید کارشناس، در این مرحله یک کارشناس از طرف اداره مالیات به طور سر زده جهت راستی آزمایی از محل شرکت شما بازدید می کند.

9. دریافت پیامک تایید در این مرحله با ورود به بخش استعلام وجود پرونده مالیاتی خواهید دید که شناسه ملی شما به عنوان کد اقتصادی شما ثبت گردیده است.

بیشتر بدانید: اخذ پروانه بهره برداری

سامانه دریافت کد اقتصادی

طبق مقررات بعد از تشکیل پرونده مالیاتی شرکت، یک شماره تحت عنوان کد اقتصادی ۱۲ رقمی به شرکت اختصاص داده می شود که آن را کد اقتصادی قدیم می نامند. اما امروزه علاوه بر آن، یک شماره ۱۶ رقمی نیز وجود دارد که به منظور خدمات اینترنتی و الکترونیکی استفاده می شود که توسط مرکز مالیات و حوزه ی تقاضانامه های اینترنتی صادر شده است و آن را کد اقتصادی جدید می نامند.

شرکت ها جهت دسترسی به این کد، باید به سایت http://tax.gov.ir مراجعه و فرم مربوط به درخواست کد اقتصادی جدید را تکمیل کنند. اخذ کد اقتصادی جدید برای کلیه شرکت ها اختیاری می باشد.

نحوه پیگیری مراحل ثبت نام

شما می توانید به سایت امور مالیاتی مراجعه کرده و روی گزینه پیگیری فوری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی کلیک کنید.

با این روش از وضعیت ثبت نام خود باخبر شده و چگونگی مراحل آن را بررسی کنید. اگر به متخصص و افراد باتجربه جهت مشاوره حقوقی نیازدارید، به مرکز تخصصی و مجرب موسسه حقوقی آوین آیهان مراجعه نمایید.

 کد اقتصادی

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

هر دو کد، ۱۲ رقمی هستند و هر دو هم از اداره دارایی صادر می‌شود. در واقع با کد اقتصادی قدیم، تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام می‌شود.

کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارائه می‌شود.

سامانه ثبت نام کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور تاسیس و راه اندازی شده است. کسانی که قصد ثبت نام کد اقتصادی و دریافت آن را دارند، باید با مراجعه به آدرس این سامانه و طی کردن مراحل و نحوه پیش ثبت نام کد اقتصادی و در نهایت ثبت نام آن، از مزایای این کد بهره مند گردند.

امکانات سامانه ثبت نام کد اقتصادی

1.یکی از امکانات سامانه ثبت نام کد اقتصادی، امکانات مربوط به خدمات اصلی مالیاتی می باشد. از طریق گزینه خدمات اصلی مالیاتی، متقاضیان، می توانند، نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، اجاره املاک، مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، ثبت نام و پیش ثبت نام کد اقتصادی، دریافت صورت معاملات و سایر موارد موجود، اقدام نمایند.

2.از دیگر امکانات سامانه ثبت نام کد اقتصادی، امکانات مربوط به سایر خدمات مالیاتی می باشد. از طریق گزینه سایر خدمات مالیاتی، متقاضیان، می توانند، به امکاناتی همچون، درخواست ابلاغ الکترونیک، صدور صورت حساب مالیاتی، اخذ و پیگیری کد اتباع، پرداخت الکترونیک مالیات، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی و سایر موارد، دسترسی یابند.

 کد اقتصادی

3.بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، این سازمان، در راستای اجرای ماده 6 قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و ماده (6) آیین نامه اجرایی تبصره (3) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم و ماده (8) آیین ‌نامه اجرایی ماده (95) این قانون، اقدام به صدور کد اقتصادی جدید، برای مودیان مالیاتی نموده و این کد از دو طریق ارسال پیامک و درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir، در اختیار مودیان، قرار می گیرد.

4.لازم به ذکر است که کد اقتصادی جدید، برای کلیه مودیان مالیاتی(اعم از اشخاصی که قبلا برای ثبت نام اقدام نموده و ثبت نام کنندگان جدید) صادر گردیده و این اشخاص، موظف هستند تا از تاریخ 1 مهر ماه سال 1401، در کلیه اسناد، صورت حساب ها و قراردادهای خود، کد مذکور را درج نمایند؛ در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیاتی مربوطه خواهند شد.

کد اقتصادی شرکت

این کد در حقیقت یک کد 12 رقمی است که می‌تواند این موضوع را نشان دهد که شرکت یا سازمان شما آیا دارای پرونده مالی در اداره مالیات است یا خیر. اگر شما این کد را نداشته باشید.

در مسیر ثبت شرکت قطعاً دچار مشکلات بسیاری خواهید شد و کارتان سخت‌تر می‌شود.

بد نیست در همین جا به این موضوع اشاره شود که بعد از ثبت شرکت، تقریباً شما 60 روز یا به عبارتی 2 ماه فرصت دارید تا اقدام به اخذ کد اقتصادی کنید.

نحوه استعلام کد اقتصادی

در ابتدا بایستی وارد سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس e-vat.ir یا سامانه عملیات الکترونیک مربوط به مالیات بر ارزش افزوده شوید. پس از این که وارد این سامانه شوید، وارد صفحه‌ای خواهید شد که از شما کد ملی شخص حقیقی و یا کد ملی مدیر عامل شرکت را می‌خواهد و شما با وارد کردن این اطلاعات می‌توانید اقدام به جستجو نمایید.

1. دریافت شناسه ملی شرکت از سامانه ثبت شرکتها (برای اشخاص حقوقی) 2. ورود به سایت evat 3. وارد کردن اطلاعات مورد نیاز 4. جستجو و دریافت کد 12 رقمی

بیشتر بخوانید اخذ کارت بازرگانی به 2 روش حقیقی و حقوقی امکان پذیر است
پست قبلی
پست جدیدتر

نظر بدهید