آیهان برای خلق آیندگان
اخذ پلمپ دفاتر

اخذ پلمپ دفاتر

در مقاله تخصصی اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، توضیحات کاربردی و مهمی را در خصوص پلمپ دفاتر سال جاری ارائه خواهیم داد که تنها لازم است از ابتدا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما در زمینه انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر پاسخ داده شود.

از اولین اقداماتی که باید پس از ثبت شرکت انجام پذیرد ثبت نام برای اخذ دفاتر پلمپ است. پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهم ترین بخش مالی مالیاتی یک شرکت می باشد.

این دفاتر برای وارد کردن تمامی هزینه ها و درآمدهای روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه است و هر شخصیت حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت و شروع فعالیت اقتصادی باید آن را اخذ نماید.

هر سال یک بار این دفاتر توسط اداره دارایی برای شما ارسال می شود این دفاتر به صورت پلمپ شده هستند و در صورت فعالیت باید تمامی اقدامات خود را در آن درج نمایید و اگر فعالیتی نداشته باشید باید به شکل پلمپ شده آن را بعد از اتمام سال مالی به اداره مالیات ارسال نمایید.

 اخذ پلمپ دفاتر

سامانه پلمپ دفاتر قانونی

برای ثبت نام کافی است به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید و در بخش پلمپ دفاتر ثبت نام کنید. برای ثبت درخواست پلمپ دفاتر می توانید به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پلمپ دفاتر تجاری مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد گرفتن جواز کسب

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر

برای اشخاص حقیقی

• ارائه رونوشت کارت ملی متقاضی

• ارائه رونوشت پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب

برای اشخاص حقوقی ارائه رونوشت کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت

ارائه رونوشت روزنامه تاسیس شرکت

ارائه رونوشت آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی در صورتی که تغییراتی صورت گرفته است

ارائه وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده چنانچه وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند

انواع دفاتر قانونی رسمی

بر اساس قانون تجارت 4 نوع دفاتر قانونی رسمی وجود دارد که عبارت است از

1.دفاتر رسمی روزنامه

2.دفاتر رسمی کل

3.دفاتر رسمی دارایی

4.دفاتر رسمی کپیه

دفاتر رسمی روزنامه

از میان دفاتر رسمی قانونی دفتر روزنامه بسیار مهم است. تمامی تجار، شرکت ها و… باید تمامی امور مربوط به بستانکاری، بدهکاری، معملات تجاری، اسناد معاملات و… را در این دفتر وارد نماید.

تمامی مبالغی که برای مخارج شخصی برداشت می شود و امور واردات و صادرات هم باید در این دفتر ذکر شود.

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه عمومی

دفتر روزنامه اختصاصی
 اخذ پلمپ دفاتر

دفتر روزنامه عمومی

در این دفتر، شرکت ها و نیز تجار کلیه معاملات مالی و دیگر موارد مربوطه را باید به ثبت برسانند. ثبت دقیق اطلاعات مهم است و باید به آن توجه کنید.

بیشتر بدانید : معایب کارت بازرگانی

دفتر روزنامه اختصاصی

دفتر اختصاصی دفتری است که بر اساس نوع معامله ها و به تفکیک مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال می توان برای عملیات مالی خرید از یک دفتر استفاده کرد و برای عملیات مربوط به فروش از دفتری دیگر برای پرداخت های نقدی پرداخت های غیر نقدی و… هم از دفاتر جداگانه استفاده می شود.

2.دفاتر رسمی کل

دفتر کل از جمله دفاتری است که برای پلمپ دفاتر تجاری از آن استفاده می شود. دفتر کل دفتری است که همه عملیات مالی که در دفتر روزنامه ثبت شده به آن منتقل می شود.

خاصیتی که دفتر کل دارد این است که بر اساس نحوه نگارش آن می توان صورت های مالی و نیز مانده حساب را از آن به دست آورد. در دفتر کل به ازای هر حساب یک صفحه وجود دارد. هر تاجر باید حداقل هفته ای یک بار معامله های خود را در دفتر روزنامه بررسی کرده نوع معامله مشخص کند و سپس در صفحه مخصوص در دفتر کل وارد نماید.

3.دفتر رسمی دارایی

تجار باید هر ساله لیست کاملی از انواع دارایی های خود، بدهکاری ها و مطالبات یک ساله را در این دفتر وارد نمایند.

اطلاعات باید به صورت ریز به ریز و کاملا دقیق و به ترتیب وارد شود و سپس توسط شخص امضا گردد. تکمیل دفتر رسمی دارایی حداکثر تا پانزدهم فروردین سال بعد باید انجام شود. نکته : در حال حاضر در هنگام پلمپ دفاتر تجاری، از دفتر دارایی استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخذ پروانه بهره برداری

4.دفتر رسمی کپی

تجار تمامی صورتحساب ها، مخابره ها، مرسوله ها و… را باید در این دفتر وارد نمایند. تاریخ امور هم مهم است و باید به درستی وارد شود.

اسناد تمامی موارد گفته شده باید به ترتیب و بر اساس تاریخ ورود مرتب شده ودر لفاف و جلدهای مخصوص نگه داری گردد. نکته ای که باید بدانید این است که هنگام اخذ پلمپ دفاتر قانونی، تنها دفتر کل و دفتر روزنامه مورد نیاز است و دفتر کپیه هم مانند دفتر دارایی مرسوم نیست.

ضرورت پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

قانونگذار اهمیت خاصی برای دفاتر تجاری قائل شده و بین تجار دفاتر تجاری سندیت دارند. برای جلوگیری از تقلب و وارد کردن بعضی از اقلام به تاریخ های بعد تشریفاتی پیش بینی شده است که حتی المقدور تجار نتوانند بعداَ ارقامی را در دفاتر خود وارد کنند.

 اخذ پلمپ دفاتر

هزینه پلمپ دفاتر

شامل موارد زیر می باشد:

• تنظیم اوراق مربوط به اخذ پلمپ دفاتر

• ورود سیستمی کلیه اوراق تنظیم شده

• پرداخت هزینه پلمپ دفاتر (بر اساس تعداد برگ محاسبه می شود)

• پست اوراق به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری

• اخذ پلمپ دفاتر در شهرستان ها و شهر هایی به جزء تهران با هزینه کمتر انجام می شود

برای کسب اطلاع از مراحل و هزینه های ثبتی اشخاص حقیقی و حقوقی با ما تماس بگیرید.

09032505053

09364124519

اوراق پلمپ دفاتر تجاری

پس از پذیرش نهایی شما باید دو نسخه پرینت بگیرید.

• نسخه اول اظهارنامه پلمپ دفاتر

• نسخه دوم رسید پذیرش درخواست پلمپ

که شما باید هر دو نسخه را پس از پایان کار پرینت گرفته و نسخه اظهارنامه را به همراه مدارک به اداره پست مربوطه ببرید و به اداره ثبت پست نمایید.

توسط کلید “چاپ رسید پذیرش درخواست پلمپ” رسید از سوی سیستم به کاربران از درخواست ارائه می گردد.

در صفحه “مدارک مورد نیاز” تمامی مدارک لازم که متقاضی باید آن ها را آماده کند مشخص می گردد.

توسط کلید “چاپ رسید پذیرش درخواست پلمپ” رسید از سوی سیستم به کاربران از درخواست ارائه می گردد.

در پایان نیز باز یادآور شویم که پس از ثبت درخواست اینترنتی پلمپ دفاتر، ارسال مدارک از طریق دفاتر پستی منتخب الزامی می باشد.

مشکلات انجام ندادن پلمپ دفاتر

ثبت پلمپ، نشان دهنده شفافیت مالی شماست. اداره مالیات بر مبنای درآمدهای شما، مالیات بر درآمد را تعیین می‌کند. مبنای مشخص کردن این درآمدها، پلمپ دفاتر قانونی است. اگر دفاتر پلمپ نشوند، امکان تسلیم اظهارنامه مالیاتی و همچنین دریافت کارت بازرگانی وجود ندارد.

بنابراین اگر این کار را به صورت صحیح انجام ندهید علاوه‌بر اینکه امکان پلمپ دفتر را پس از پایان سال مالی ندارید، مشمول جریمه‌های مالیاتی نیز خواهید شد. ضمن اینکه پس از ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ و تنظیم و تحریر آن، امکان برخورداری از معافیت‌های مالیاتی نیز وجود دارد.

اگر در قالب شرکت و موسسه یا به عنوان تاجر فعالیت می‌کنید باید پلمپ دفاتر روزنامه و کل را قبل از شروع سال مالی در سایت اداره ثبت شرکت انجام دهید.

پس از دریافت دفاتر قانونی، آن‌ها را بر مبنای اسناد مالی خود تکمیل کرده و در محلی مطمئن نگهداری کنید. هرگونه خط خوردگی، خراشیدگی، پارگی یا خیس شدن، مشکل‌زا خواهد بود.

نکات مهم در مورد اخذ پلمپ دفاتر

برای پلمپ دفاتر و همچنین تکمیل آن‌ها باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا با مشکلی مواجه نشوید. برخی از مهم‌ترین نکات، شامل موارد زیر است:

  • درخواست پلمپ را باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت کنید. این دفاتر پس از شماره‌گذاری، درج مهر اداره ثبت شرکت، شماره ثبت شرکت و … اصطلاحا پلمب می‌شوند و پس از پرداخت، توسط پست برای شما ارسال خواهند شد.
  • نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که پس از ثبت نام دفاتر قانونی و دریافت آن‌ها باید دفاتر را به صورت صحیح تنظیم کنید و هرگونه قلم خوردگی یا اشتباه در تنظیم آن می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند.
  • در صورت عدم پلمپ دفاتر تجاری تا پایان سال مالی مشمول جریمه‌های مالیاتی خواهید شد. در نتیجه پیش از اتمام سال مالی درخواست پلمب را دهید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که امکان پلمپ کردن دفاتر سال‌های گذشته وجود ندارد و شما فقط می‌توانید برای دفاتر سال جاری و سال آینده درخواست پلمپ دهید.
  • دفاتر تجاری برای تمامی اشخاصی است که به عنوان تاجر شناخته می‌شوند. این اشخاص می‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند. اشخاص حقوقی علاوه بر شرکت‌ها، شامل موسسات غیرتجاری نیز هستند.

چه اشخاصی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

تمامی اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها و موسسات، همچنین اشخاص حقیقی که به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند باید هرسال درخواست پلمب دفتر بدهند. بنابراین هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی ندارد. بلکه همه شرکت‌ها و موسسات، صاحبان اصناف و به طور کلی هر شخصی که تاجر محسوب می‌شود، ملزم به پلمپ دفاتر هستند.

به چه دلایلی، دفاتر پلمب شرکت ها، رد می شود؟

دلایل زیادی برای عدم پذیرش دفاتر پلمب شرکت ها توسط ممیزان اداره مالیاتی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دفاتر سال های قبل در سال مالی جدید شرکت.
  • ثبت اطلاعات غیر واقعی، غیر شفاف و غیر مستند در دفاتر پلمب سالانه.
  • عدم ثبت صحیح فعالیت های مربوط به شعبه های مختلف در سال مالی در دفاتر پلمب شده
  • وجود صفحات زیاد در دفاتر پلمب شده که مصداق سوء استفاده از دفاتر، تشخیص داده شود.
  • عدم ثبت رشته ای از فعالیت های شرکت  (در صورت کشف آن از طرف ممیز)
  • مخدوش کردن مندرجات دفاتر  به صورت پاک کردن اطلاعات یا محو کردن آن ها
  • هر اقدامی که در دفاتر پلمب شده، مصداق فریبکاری و گول زدن ممیزان اداره دارایی باشد.
  • عدم ارائه اطلاعات شفاف مستند به مدارک و ادله قانونی شرکت در سال مالی مورد نظر.
  • فک پلمب موجب رد کامل دفاتر قانونی شرکت ها می شود. لذا در نگهداری ان کوشا باشید.
پست قبلی
پست جدیدتر

نظرات (2)

  • حمید سعادتی

    2022-11-19 - 14:30

    ممنون عالی بود

    • deldar

      2022-11-19 - 14:31

      خواهش میکنم

نظر بدهید