آیهان برای خلق آیندگان
اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس
اخذ جواز تاسیس

 اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس : هر شرکت که به طور حقیقی و یا حقوقی به ثبت رسد نیاز به اخذ جواز تاسیس از مراجع مربوط را دارد . این مجوزها از سمت اداره صنعت و معدن اخذ خواهند شد و برای کسب و کارهایی که قصد دارند واحدی تولیدی و یا کارخانه تأسیس نمایند الزامی خواهد بود .

اشخاص با داشتن جواز تاسیس خواهند توانست در شهرکهای صنعتی اقدام به احداث کارخانه و یا کارگاه نمایند البته احداث تنها در محلی که در جواز قید گردید است قابلیت تاسیس خواهد داشت. یک جواز تاسیس تا وقتی اعتبار و ادامه فعالیت خود یک سال اعتبار دارد که بعد از زمان مشخص شده باید برای تمدید آن اقدامات صورت گیرد.

با  تمدید نکردن  بعد از زمان مقرر جواز باطل می شود و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. یک جواز تاسیس قابلیت انتقال به اشخاص دیگر را خواهد داشت . علت های موثر در اخذ جواز تاسیس شامل نوع فعالیت شخص دارنده جواز، مراجعی که آن را صادر می کنند، که می‌توانند شامل وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت کار و تعاون و وزارت صنعت و معدن است.

اخذ مجوز تولید از وزارت صنایع

جواز تاسیس صنایع مجوزی می باشد که از سمت وزارت صنایع و معادن به منظور تاسیس یک واحد تولیدی ، مونتاژ یا کارخانه صادر می‌شود. کلیه شخصیتهای حقوقی و حقیقی باید در جریان باشند که قبل از تاسیس واحد تولیدی باید مجوز خود را از وزارت صنایع و معادن و تجارت دریافت کنند. باید این نکته را در نظر داشت که اختلافی بین جواز اشخاص حقیقی و حقوقی نیست .

تنها در موردی که قصد دریافت وام های بزرگ خواهید داشت که معمولا بیش از 1 میلیارد را تقاضا نمایید جواز اشخاص حقوقی بهتر است. جواز تاسیس به دو نوع الف و ب طبقه بندی خواهند شد. نوع الف جواز مربوطه به فعالیتهای هر استانی که نیاز به جوازست خواهد بود. با اخذ این جوازها از یاری دولتی و مزیتهای آن ها بهره می برند.

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس صنایع

الف) مدارک دریافت جواز اشخاص حقیقی

  • رونوشت از شناسنامه فرد متقاضی اخذ جواز.
  • رونوشت از کارت ملی اشخاص متقاضی.
  • کارت پایان خدمت فرد متقاضی برای آقایان.
  •  اخذ مجوز در صورت لزوم.

ب) مدارک دریافت جواز اشخاص حقوقی

  • رونوشت از شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضاء شرکتها.
  • کارت پایان خدمت دارندگان حق امضاء برای اقایان .
  • اخذ جوازها لازم و انجام استعلامات مربوط.
  • رونوشت از روزنامه رسمی در وقت تاسیس شرکت.
  • رونوشت از متن های اسناسنامه شرکت.
  • رونوشت از شرکت نامه یا اظهارنامه  مربوطه به شرکت.
  • رونوشت از روزنامه ها رسمی و آخرین تغییرات در شرکت.
  • مهر شرکت.

مجوز صنعت و معدن

افراد در قالبهای شخصیتی حقیقی و حقوقی خواهند توانست برای اخذ جواز اقدام نمایند . اخذ این جواز در حالی امکان پذیر ست که آنها قصد تاسیس یک واحد تجاری و تولیدی خواهند داشت و در گرو آن اقدامات لازم برای اخذ جواز تاسیس را انجام خواهند داد .

اولین قدم برای اخذ مجوز احداث یک واحد تولیدی مثل کارخانه خواهد بود که توسط متقاضیان انجام می شود . این کارخانه برای یک شخص یا یک شرکت مشخص خواهد بود. گرفتن مجوز وزارت صنعت و معدن به دو صورت حقیقی و حقوقی می باشد . ولی مراحلی که بصورت عمومی برای کلیه جوازهای صنایع سپری خواهند شد.

  • تنظیم طرح توجیهی.
  •  تشکیل پرونده دارایی.
  •  پرداخت فیش های واریزی.
  •  تنظیم تقاضانامه.
  •  اخذ جواز از وزارت صنعت.
  • معدن و تجارت.

زمان اخذ مجوز تولید از وزارت صنایع

زمان برای اخذ جواز تاسیس صنایع با توجه به نوع طرح و نوع کار تخمین زده خواهد شد. اما برآورد احتمالاً چیزی در حدود 15 تا 30 روز کاری می باشد.

هزینه اخذ مجوز تولید از وزارت صنایع

هزینه  اخذ جواز تاسیس صنایع با عنایت به نوع طرح توجیهی و نوع کار مشخص خواهد شد. پس برای اطلاع از هزینه آخریه با ما تماس بگیرید..

مزایا اخذ جواز تاسیس

از اصلی ترین مزایای فعالیت برای دارندگان جواز تاسیس واگذاری زمین در محل شهرکهای صنعتی  به دارندگان جواز است . البته این واگذاری با شروط موجه انجام خواهد شد. سرمایه برای دارندگان جواز 30 درصد به طور نقدی و 70 درصد به طور وام بدون بهره از سمت وزارت صنایع پرداخت خواهد شد.

پرداخت این وامها در اقساط 36 ماهه و با سر رسیدهای 3 ماهه انجام می گیرد. محدودیتهای اخذ جواز تاسیس بر طبق قوانین تصویب خواهد شد.

ما بین این ممنوعیت ها برای واگذاری جواز تاسیس است که این محدودیتها شامل واگذاری و احداث کارگاه ها و کارخانه های صنعتی در گستره 120 کیلومتری اطراف تهران می‌باشد ، به این ترتیب که در این گستره تنها به واحدهای صنایع غذایی و صنایع جواز داده خواهد شد . شهرکتهای صنعتی اشتهارد و فیروزکوه شامل این قانون نخواهند بود.

اخذ جواز تاسیس یکی از مهمترین کارهایی می باشد که باید برای راه اندازی کسب و کارها به طور قانونی انجام خواهد شد. ولی نیاز به اطلاعاتی خواهید داشت به جهت تهیه مدارک و پیگیری صدور جواز تاسیس ، فواید اخذ جواز کارگاهی، هزینه های آن و همین طور مدت زمان اعتبار آن است.

آموزش اقدام برای درخواست جواز تاسیس

برای اخذ جواز تاسیس قدم اول این است که  باید به اداره صنعت و معدن شهرتان مراجعه نمایید.

بعد از مراجعه به شما آموزش ثبت درخواست اینترنتی داده خواهد شد. مرحله به مرحله پیش خواهید رفت تا بعد از تایید کارشناس جوازتان را در یافت نمایید و برای راه اندازی کسب و کارتان دست بکار بشوید.

اطلاعیه: در حال حاضر از آبان ماه 1400 اداره محترم مالکیت معنوی جواز تاسیس را بعنوان مدرک برای درخواست برند قبول نمی نماید، پس قبل از اقدام در این مورد تحقیق نمایید.

جواز تاسیس چیست؟

در این خصوص می توان گفت شرکتها و اشخاص بصورت بخشهای حقیقی و یا حقوقی قادر می باشند این جواز را دریافت کنند. ولی جهت دریافت این جواز باید شخص تصمیم بگیرد یک بخش تولیدی مثل کارخانه را تاسیس کند. اولین مرحله برای تاسیس هر کسب و کار گرفتن مجوز مربوط به فعالیت کسب و کاراست.

وقتی که تصمیم به تهیه  کردن فرم تقاضانامه برای درخواست  اخذ مجوز تاسیس میگیرید. حتما در فرم قید نمایید.

که جواز برای چه نوع شرکت و یا چه شخصی خواهد بود. صاحب جواز تاسیس شده قادر می باشد در یکی از شهرک های صنعتی موجود که در فرم درخواست ذکر شدست. فعالیت خود را بصورت رسمی در تولید محصول مورد نظر شروع نماید.

در اصل می توان گفت که جواز یک مجوز قانونی برای افراد حقیقی و حقوقی خواهدبود. که میتوانند با آن فعالیت خود را آغاز و در کسب و کار خود سرمایه گذاری نمایند. اخذ جوار تاسیس با در نظر گرفتن جنس کالا و فعالیت مشخص از سوی وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و یا جهاد کشاورزی ثبت و صادر خواهد شد.

اخذ جواز تاسیس
اخذ جواز تاسیس

مدارکی که برای اخذ جواز تاسیس باید آماده نمایید

مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز تاسیس با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص تقاضا دهنده متفاوت است. در این بخش سعی در ذکر هر دو مورد می شود.

مدارک لازم برای افراد حقیقی:

  • کپی تمام مدارک اشخاص حقیقی که شامل کارت ملی و شناسنامه خواهد شد.
  • کپی کارت پایان خدمت اشخاص حقیقی و یا کارت معاف از خدمت.
  • آدرس محل سکونت همراه با شماره  تماس ثابت و همراه.
  • فهرست محصولات و کالاها مورد درخواست برای تولید و ارائه.

مدارک لازم برای افراد حقوقی:

  • کپی کردن تمام مدارک مدیر عامل که شامل کارت ملی و شناسنامه است.
  • کپی کارت پایان خدمت و یا معاف از خدمت مدیر عامل.
  • تصویر آگهی در خصوص تاسیس کسب و کار همراه با آخرین تغییرات به وجود آمده در شرکت.
  • آدرس دقیق محل سکونت همراه با شماره های تماس ثابت و همراه مدیر عامل.
  • ارائه فهرست کامل از محصولات و کالاهای مورد تقاضا برای تولید.
  • فهرست شهرک های صنعتی.
  • درج واژه تولید در تقاضانامه در رابطه با فعالیت تولیدی.
  • تصویر فرم درخواست.
  • تصویری از فرم اظهارنامه شرکت.
  • مهر شرکت.

حتما باید شرایط اخذ جواز تاسیس را داشته باشید.

به طور کل اخذ جواز تاسیس مطابق با مراحل از پیش مشخص شدست. و شرایط خاصی با توجه به طبقه نوع کالا و جنس محصول از سوی وزارت مشخص شده بررسی و تایید خواهدشد.

شرایط عمومی  برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرح زیر خواهدبود:

  • شخص متقاضی باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • شرایط سنی برای شخص متقاضی حداقل 20 سال می باشد.
  • شخص متقاضی باید دارای گواهی پایان خدمت و یا فرم معاف از خدمت باشد.

آموزش درخواست جواز تاسیس توسط خودتان

  1. وارد شدن به سایت صنعت و معدن ثبت شرکت برای ایجاد حساب کاربری و گرفتن رمز ورود
  2. کامل نمودن فرم تقاضانامه و ثبت درخواست
  3. مشخص کردن اولویت درخواست و طبقه مورد نظر
  4. اخذ جواز

نکته مهم هنگام ایجاد حساب کاربری وجود دارد که باید در انتخاب آن دقت لازم را داشت. در این خصوص ما سعیمی کنیم این نکات را بطور کامل برای شما شرح دهیم تا در ایجاد حساب دچار مشکل نشوید.

ایجاد حساب کاربری

  • ایجاد حساب کاربری دارای دو مرحله خواهد بود؛

در مرحله اول بعد از وارد شدن به سایت باید در صفحه گفته شده یک نام کاربری و رمز عبور مشخص کنید. بعد از آن با کامل شدن فرم مورد نظر شما دارای یک حساب شخصی خواهید شد. بعد  از ساخت حساب کاربری شما به بعضی موارد هم چون وب گاه ها، درگاه تغییر، سامانه برنامه ریزی راه بردی و غیره دسترسی پیدا خواهید کرد.

  • در مرحله دوم ایجاد حساب کاربری باید 4 فرم مشخص شده در سایت را تکمیل کنید. این فرمها شامل:
  1. مشخصات کامل بنگاه (در فرم اولیه  باید بصورت کامل و درست تمام ویژگیها و مشخصات شرکت درج شود.)
  2. مشخصات کامل مدیر عامل یا شخص تقاضا کننده.(در فرم دوم باید مشخصات کامل فرد متقاضی به طور درست  وارد شود.)
  3. تعیین نام برند (در فرم سوم لازمست که مشخصات و تصویر کامل از اسم برند انتخابی برای کسب و کارتان را وارد نمایید.)
  4. مشخصات کامل شرکت (در فرم چهارم که آخرین فرم است باید تمام مشخصات مربوطه به شرکت را وارد کنید، چنان چه شرکت دارای شعبه های متعدد است لازم ست که مشخصات تمام شعبه ها بصورت جدا وارد بشود و در حساب کاربری ثبت شوند. هم چنین باید شعبه اصلی و مرکزی نیز مشخص بشود.)

بعد از انجام مراحل گفته شده نوبت به ثبت برند خواهد شد. با در نظر گرفتن درخواست ثبت شده از سوی شما شرکت مربوط بعد از بررسی تمام مدارک و مشخصات شما رای خود را صادر خواهد کرد.

آیا اخذ جواز تاسیس هزینه دارد؟

خیر، در حالی که وقت کافی برای درخواست جواز تاسیس خواهید داشت هیچ هزینه نیاز نخواهد بود پرداخت نمایید، فقط یک هزینه حدود 200 هزار تومان باید در بانک واریز نمایید. ولی اگر این کار را به شخص دیگر بسپارید برای انجام مراحل اداری با دادن وکالت هزینه ای برای دستمزد از شما دریافت خواهد نمود.

اخذ مجوز حقیقی و یا حقوقی هیچگونه تفاوت با یکدیگر نخواهد داشت. ولی چنان چه نیاز به گرفتن وام بیشتر از ده میلیار ریال برای تاسیس کسب و کار مربوط باشد نوع جواز شما بصورت حقوقی باشد مناسبتر ست.

پس از گرفتن مجوز تاسیس شخص تقاضا دهنده قادر خواهد بود. یک معرفی نامه برای شهرک صنعتی درخواست داده. در حالی که تقاضا دهنده تصمیم به گرفتن وام از بانک برای تولید کالا مورد نظر را داشته باشد.

برای گرفتن وام از موسسه لازمست یک فرم از طرح توجیهی که مبلغ هزینه های لازم بصورت کامل فهرست شدست را ارائه نماید.

پست قبلی
پست جدیدتر