آیهان برای خلق آیندگان
نمونه کارت بازرگانی

نمونه کارت بازرگانی

کارت ویزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی حق انجام فعالیت در زمینه تجارت بین الملل را دارند. در واقع این کارت مجوز فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا است.

بر اساس  قوانین و مقررات گمرک جمهوری اسلامی ایران، اخذ کارت بازرگانی برای واردات و صادرات کالا در اولویت قرار دارد. تجار، بازرگانان و کلیه فعالان عرصه تجارت بین الملل باید دارای کارت بازرگانی برای ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا، واردات، صادرات و کلیه مراحل تجارت باشند.

بنابراین تنها تجار دارای این کارت مجاز به ورود و صادرات کالا هستند. بهتر است بدانید که وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاد صادرکننده کارت بازرگانی است. این کارت به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می شود. مراحل دریافت کارت حقوقی کمی پیچیده تر از پرونده واقعی است. این دو کارت به جز کالاهای خاص تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

در ادامه مقاله نحوه دریافت، نکات، مزایا، نحوه تمدید و نمونه کارت بازرگانی را در اختیار شما قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند

از پروژه های موفق در حوزه تجارت می توان به سیستم یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند اشاره کرد. این سامانه با تفاهم نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و اتاق تعاون مرکزی شناسایی و اجرا شد. این سامانه با هدف تسهیل امور مربوط به کارت بازرگانی و ارائه خدمات مرتبط با این حوزه به بازرگانان و تجار ایجاد شده است.

تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

حال که با شرایط صدور کارت بازرگانی اصیل و قانونی آشنا شدیم، بهتر است با تفاوت این دو کارت و مزیت های یکی نسبت به دیگری آشنا شوید. در واقع مهمترین سوال هنگام ثبت نام این است که تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این دو کارت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها از نظر شرایط ثبت نام و صدور کارت با هم تفاوت دارند.

در واقع کارت بازرگانی واقعی فقط برای افرادی است که به صورت انفرادی در زمینه بازرگانی فعالیت دارند و برای صدور این کارت باید مدارک و مدارک شخصی موسسه و شرکتی که در آن فعالیت می کند ارائه شود.

هنگام درخواست کارت بازرگانی قانونی، شخص به نمایندگی از یک شرکت یا موسسه ثبت نام می کند. به طور کلی می توان گفت که نسخه قانونی این کارت در زمان انجام تجارت جهانی اعتبار بیشتری دارد.

کارت بازرگانی موقت

کارت موقت ساخت، کارت صادرات موقت و کارت واحد غیرتجاری موقت سه نوع کارت بازرگانی موقت هستند. همان طور که از نام کارت تولید موقت مشخص است، برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه از واحدهای تولیدی و واردات کالاهایی است که برای آنها کارت صادر نمی شود.

کارت صادرات موقت برای متقاضیانی است که قصد صادرات با ارزش بسیار پایین را دارند. لازم به ذکر است کارت بازرگانی موقت یک بار صادر می شود و قابل تمدید نمی باشد. مدارک لازم جهت درخواست کارت بازرگانی موقت به شرح زیر است:

۱. ارائه درخواست با اطلاعات و آدرس کامل متقاضى

۲. کپى شناسنامه شخص حقيقى و کپى شناسنامه مدیرعامل شرکت (جهت تقاضا کارت موقت اشخاص حقیقی)

۳. فتوکپى آگهی رسمی روزنامه جهت تعیین تاسیس شرکت و معرفی مدیرعامل (جهت تقاضای کارت موقت اشخاص حقوقي)

۴.  پرداخت هزینه کارت

۵. مدارک کارگاه یا شرکت نظیر پروانه بهره‌بردارى، کارت شناسایی و پروانه تأسيس شرکت

نکات اخذ کارت بازرگانی

  • کارت بازرگانی به هر دو صورت حقیقی و حقوقی قابلیت دریافت خواهد داشت.
  • هر شخص بیشتر از یک کارت (حقوقی یا حقیقی) نمی­تواند داشته باشد.
    درآمد مشمول مالیات، تعیین کننده مالیات قابل پرداخت خواهد بود و داشتن کارت به تنهایی منجر به وضع مالیات نمی‌شود.

مزایای داشتن کارت

بازرگانان و تجاری که کارت دارند از مزیتهای زیر برخوردار می باشند:

  • عضویت در اتاق بازرگانی
  • امکان ثبت علامت تجاری غیر فارسی
  • واردات از مناطق آزاد
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • صادرات کلیه کالاهای مجاز

موارد معافیت کارت بازرگانی

طبق قوانین برخی از افراد نباید کارت بازرگانی دریافت کنند. این افراد عبارتند از:

  • شرکتهای تعاونی مرزنشینان
  • ملوانان ایرانی شاغل در شناورها
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور (داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی الزامی است)
  • کالاهایی که ورود و صدور آنها، به تشخیص گمرک برای فروش نیست
  • کالاهای مسافرتی
  • کالاهای هدیه و سوغات که از طرف پست وارد می‌­شود.
نمونه کارت بازرگانی
نمونه کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی

بازرگانان پس از دریافت تاییدیه عضویت در اتاق بازرگانی در محل سکونت خود می توانند شرکت خود را در اداره ثبت تجاری ثبت کنند. کارت بازرگانی قانونی نیز به نام مدیر عامل شرکت صادر می شود.

انواع کارت بازرگانی

  • کارت بازرگانی تجاری
  • کارت بازرگانی خدماتی
  • کارت بازرگانی موردی
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی
  • کارت بازرگانی کارت شرکت‌های تعاونی

کارت بازرگانی چیست؟

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در زمینه واردات و صادرات کالا به تجارت بپردازد و در ایران فقط تاجران می توانند واردات و صادرات را انجام دهند. شما یک کارت ویزیت دارید. این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیان واجد شرایط صادر می شود. که درخواست صدور کارت بازرگانی را دارند.

طبق فرم هایی که اتاق بازرگانی چاپ می کند، باید اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را به اتاق بازرگانی ارائه کنند و دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی نمایندگی داشته باشند.تجار خارجی در صورتی کارت بازرگانی دریافت می کنند که کشورشان به بازرگانان ایرانی نیز اجازه دهد. 

مدت اعتبار کارت بازرگانی بنا به درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال می باشد که با تایید وزارت بازرگانی معتبر می باشد.

کاربردهای کارت ویزیت عبارتند از: واردات از مناطق آزاد، صادرات کلیه کالاهای تجاری مجاز، صدور روادید تجاری، صدور گواهی مبدا، عضویت در اتاق بازرگانی، ارتباط با بازرگانان خارجی، تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهانی، مشارکت در امور داخلی و بین المللی ملی و نمایشگاه های بین المللی، انجام صادرات و واردات کالا به صورت تجاری، اخذ حق کار در گمرک، ثبت سفارش و ترخیص کالا

شرایط صدور کارت بازرگانی به شرح زیر است:

دارا بودن تابعیت ایرانی (در مورد شخص) _ خاتمه خدمت یا ترخیص از خدمت. داشتن حساب بانکی معتبر _ سابقه ورشکستگی بدی ندارد. _ عدم محکومیت کیفری سه سال سابقه در زمینه فعالیت تجاری یا تولیدی تایید شده توسط دو نفر دارنده کارت بازرگانی. _ ارائه مدرک علمی. _ داشتن محل کار قانونی و مناسب برای فعالیت _ دارای مجوز تولید از وزارت توید. _ ارائه اظهارنامه ثبت نام.

هزینه اخذ کارت بازرگانی

هزینه دریافت کارت بازرگانی متفاوت است و نمی توان مبلغ مشخصی را تعیین کرد. به طور کلی برای صدور و تمدید کارت و عضویت در اتاق بازرگانی هزینه هایی قابل پرداخت است.

پست قبلی
پست جدیدتر

نظر بدهید