آیهان برای خلق آیندگان
مراحل تغییرات ثبت شرکت,ثبت تغییرات شرکت

مراحل تغییرات ثبت شرکت : ثبت صورتجلسه تغییرات چگونه است و برای هر تصمیم و تغییر کدام صورتجلسه را باید تنظیم کنیم، اصلا چه مدت زمان می برد؟ به تمامی این سوالات در ادامه دقیق پاسخ خواهیم داد.

تغییرات شرکت

بعد از ثبت شرکت ، ممکن است سهامداران تصمیم به ایجاد تغییراتی در شرکت بگیرند که این تغییرات شرکت باید بطور رسمی و قانونی توسط اداره ثبت بررسی و تایید شود و در روزنامه رسمی کشور منتشر گردد.
متقاضیان زمانیکه که شرکت خود را به ثبت رساندند می توانند تغییراتی بر روی آن انجام دهند که این تغییرات شرکت می تواند:

• تغییر در اساسنامه باشد مانند آدرس شرکت یا نام یا موضوع فعالیت یا بندی از اساسنامه( این موارد جزو اختیارات مجمع عمومی به طور فوق العاده می باشد)
• تغییر در میزان سهام، یا اضافه شدن شریک جدید و موضوعاتی از این قبیل که این موارد هم در اختیار مجمع عمومی می باشد.

 مراحل ثبت تغییرات شرکت

• تمدید مدیران یا تغییر سمت ها که این موارد معمولا از اختیارات هیئت مدیره می باشد و نیاز به مجمع نیست.
در صورتی که صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم شده است و امضا شده اما هنوز در سامانه وارد نشده و در روزنامه رسمی آگهی نشود، مورد قبول بانک ها و سازمان ها و … نخواهد بود.مثلا اگر اعضا هیئت مدیره طی یک صورتجلسه تغییر کرده اما ثبت نشده باشد کماکان هیئت مدیره قبلی مسئولیت دارند.

مراحل تغییرات ثبت شرکت

مراحل تغییرات ثبت شرکت : بعد از تصمیم گیری در مورد نوع تغییرات مورد نیاز جهت ثبت و برگزاری و تنظیم صورت جلسه مربوط به آن باید نسبت به ثبت درخواست تغییرات در اداره ثبت اقدام فرمایید.
دقت کنید که ثبت تغییرات در سامانه مراحل زیادی دارد که اطلاعات افراد و سهامداران و متن صورتجلسه را باید وارد کنید و هرگونه اشتباه در این مراحل حتی کد ملی افراد باعث رد درخواست شما خواهد شد.

این مراحل نیاز به مراجعه حضوری نداشته و از طریق سامانه به آدرس الکترونیکیhttp://irsherkat.ssaa.ir  قابل انجام و پیگیری می باشد. بعد از ثبت در سامانه باید متن صورتجلسه و رسید پذیرشی که سایت به شما داده است را باید در پاکت مخصوص زرد رنگی که باجه های پستی به شما می دهند، به اداره ثبت شهرتان ارسال کنید.
پس از مراجعه به لینک بالا استان و شهر را وارد کرده و با وارد کردن شناسه ملی شرکت به مرحله بعد خواهید رفت.
حال باید نوع صورتجلسه مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده، مجموع عمومی فوق العاده یا صورتجلسه هیئت مدیره و نوع تصمیم را انتخاب و بقیه اطلاعات را تا انتها انجام دهید.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

پس از پذیرش نهایی سامانه یک رسید پذیرش همراه با کد پیگیری به شما می دهد که باید 2 نسخه از آن پرینت بگیرید و به همراه مدارک به اداره پست در قالب پاکت پستی زرد رنگ مخصوص تغییرات، به آدرسی که در رسید پذیرش درج شده ارسال کنید.
منتظر بررسی پرونده توسط کارشناسان اداره ثبت بمانید.
معمولا روند رسیدگی به پرونده طی بیست 10 روز کاری انجام می شود. پس از آن شما مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و پرداخت هزینه چاپ و انتشار تغییرات در روزنامه رسمی شرکت خواهید بود.

بیشتر بدانید:معایب کارت بازرگانی چیست؟

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

1.کپی و اصل مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی کلیه ی شرکای جدید.
2.اصل مدارک شناسایی افرادی که خارج می شوند.
3.ارائه کپی اساسنامه شرکت
4.ارائه اسامی شرکا با میزان سهامشان
5.ارائه کپی روزنامه رسمی با توجه به آخرین تغییرات هیئت مدیره و شرکت

 مراحل ثبت تغییرات شرکت

نحوه ی اعمال تغییرات شرکت

عوض کردن نام شرکت

تغییر نام یکی از انواع تغییرات شرکت است. باید در ابتدا جلسه ای با حضور اعضا تشکیل دهید و در این مورد صحبت کنید. در ادامه باید صورتجلسه ای تنظیم شود و به امضای افراد حاضر برسد. پس از اینکه صورتجلسه به امضای مجمع عمومی رسید، باید مدارک لازم به منظور تغییر نام شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود.
در تغییر نام شرکت باید عنوان تضامنی، نسبی و مسئولیت محدود شرکت آورده شود. ضمن اینکه اعضای شرکت های تضامنی و نسبی باید به ذکر نام یکی از اعضا در کنار عنوان شرکت نیز توجه داشته باشند.

عوض کردن زمینه فعالیت شرکت

هر شرکتی با توجه به یک هدف خاص تشکیل شده است. اما می توان بنا بر صلاح دید اعضای شرکت این هدف را تغییر داد و زمینه فعالیت تازه تری برای آن در نظر گرفت. افرادی که تمایل دارند تا حوزه فعالیتی شرکتشان را تغییر دهند و یا بخشی از آن را حذف کنند، باید پیش از هرچیزی مجمع عمومی تشکیل دهند تا اعضا در مورد این مسئله اظهار نظر کنند و در ادامه به یک نتیجه واحد برسند. در صورتی که اعضا با یکدیگر هم نظر باشند، باید صورتجلسه ای تنظیم شود که در آن سهم تمامی سهامداران ذکر شود. این صورتجلسه در ادامه به امضای اعضا خواهد رسید.

تغییر دادن محل شرکت

برای اینکه بتوان آدرس شرکت را تغییر داد، باید مجمع عمومی نظر قطعی را اعلام کنند. بر طبق قانون هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود به عنوان مسئول نهایی جابه جایی شرکت اعلام شده است. بدین ترتیب هیئت مدیره می تواند هر محلی را که مناسب می داند، به عنوان محل جدید شرکت انتخاب نماید.
شرکت های سهامی که قصد تغییر محل شرکت را داشته باشند، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهند و در صورت رضایت هیئت رئیسه، صورتجلسه ای را به امضای تمامی اعضا برسانند.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

تغییر در سرمایه و سهام

مراحل تغییرات ثبت شرکت : تغییر دادن سرمایه و سهام شرکت از دیگر انواع تغییرات شرکت به حساب می آید که بدین منظور باید باز هم از هیئت رئیسه کمک گرفته شود. چنانچه شرکتی تمایل داشته باشد تا سهام و سرمایه خود را افزایش دهد، باید جلسه ای با حضور هیئت مدیره تشکیل دهد تا در این زمینه تصمیم گیری لازم اتخاذ شود. در صورتی که توجیهی منطقی برای افزایش سهام وجود داشته باشد، هیئت مدیره گزارشی مالی از آغاز سال را درخواست خواهد کرد. پس از ارائه گزارش، بازرسان در مورد گزارش تحقیق و بررسی خواهند کرد و نظرات خود را به هیئت مدیره انتقال می دهند.

در صورتی که شرکت مزبور سهامی خاص باشد، باید پس از توافق هیئت رئیسه آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار نشر پیدا کند. بر طبق این آگهی سهام جدید شرکت به فروش خواهد رسید. اما در صورتی که شرکت مورد نظر از دسته سهامی عام باشد، باید به منظور فروش سهام آگهی در روزنامه های معتبر به چاپ برسد و در ادامه از سهامداران بی نام خواسته شود تا در بازه زمانی مشخص به منظور اخذ گواهینامه حق خرید سهام اقدام نمایند.

پیگیری تغییرات شرکت

مراحل تغییرات ثبت شرکت : افزایش یا کاهش مدیران یک شرکت از رایج ترین تغییرات شرکت به حساب می آید. فقط کافیست تا جلسه ای با حضور هیئت مدیره تشکیل شود و اعضا در مورد افزایش یا کاهش مدیران تصمیم گیری های لازم را انجام دهند.

عوض کردن تابعیت شرکت

در زیرمجموعه های تغییرات شرکت ها، تغییر تابعیت شرکت نیز به چشم می خورد. بر طبق قانون شرکت ها به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می شوند. به همین جهت باید تابعیتی برای آنها در نظر گرفته شود که چنین اختیاری به شرکت های سهامی داده نشده است و مجمع عمومی هیچ گونه اختیاری در این زمینه ندارند. اما در مقابل شرکت های مسئولیت محدود می توانند ضمن تشکیل جلسه ای با حضور شرکا درباره تغییر تابعیت شرکت به یک نتیجه واحد برسند.

مقالات بیشتر:

هزینه جواز کسب

نمونه کارت بازرگانی،

جواز تاسیس چیست؟

صفر تا صد گرفتن جواز کسب

انواع مجامع و هدف آن ها

مجمع عمومی عادی

از لحاظ کاربرد مجمع عمومی عادی در مقایسه با مجامع عمومی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است که این مجمع عمومی طبق اساسنامه سالیانه یکبار تشکیل می شود و زمان برگزاری آن حتما باید در اساسنامه به دلیل حضور یافتن سهامداران قید شود. در مجامع عمومی عادی، حضور همه سهام داران و مدیران الزامی بوده و بنابراین از چنین مجامعی می توان برای تبادل نظر و تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم مربوط به امور داخلی شرکت، فرصت ها، اهداف و سیاست های کلی استفاده کرد.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

در واقع منظور از مجمع عمومی عادی شرکت این می باشد که تصمیمات کلی که توسط مدیران گرفته می شود و روش انجام امور به اطلاع و تصویب شرکا رسد باید مجمع عمومی عادی تشکیل شود در این مجمع سهامداران فرصت این را به دست می آورند تا نظرات خود را اعلام کنند.

وظایف مجمع عمومی عادی

• انتخاب هیئت مدیره یکی از وظایف مهم مجمع عمومی عادی می باشد.

• با توجه به اساسنامه به همان تعداد باید از طرف مجمع عمومی بازرس انتخاب شود که وظیفه ی این بازرسان نظارت به عملیات هیئت مدیره بوده و وسیله ای برای انتقال اطلاعات به صاحبان سهام خواهد بود.

• هر شرکتی موظف است که بداند سالیانه میزان سود و زیان آن چقدر است بنابراین بطور دقیق این اطلاعات را هیئت مدیره ارائه می دهد که تصویب ترازنامه بر عهده مجمع عمومی خواهد بود.

 مراحل ثبت تغییرات شرکت

• تقسیم منافع بطور مساوی بر عهده مجمع عمومی می باشد.

• قبول و یا رد پیشنهادهایی که توسط هیئت مدیره، بازرسان و یا یکی از سهامداران ارائه می شود.

• تعیین کردن روزنامه کثیرالانتشار که کلیه ی اطلاعیه شرکت ها و آگهی ها تا سال آتی که مجمع عمومی تشکیل می شود.

مجمع عمومی فوق العاده

هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که دارای حق رای می باشند در جلسه حاضر شوند و بیشتر در این جلسه به موضوعاتی همچون کاهش و افزایش سرمایه شرکت، تغییرات در اساسنامه و انحلال شرکت می پردازند زمانی با این تغییرات موافقت خواهد شد که اکثریت دو سوم آراء نظری یکسان داشته باشند.

 مراحل ثبت تغییرات شرکت

در مجامع عمومی فوق العاده حضور حداقل نصف تعداد سهام داران کلی شرکت الزامی است. در این مجامع معمولا در مورد کاهش و افزایش سرمایه شرکت ، تغییر در اساسنامه و انحلال شرکت صحبت و تصمیم گیری می شود.مجامع فوق العاده و صورت جلسه های نوشته شده در آن ها زمانی دارای وجاهت قانونی برای ثبت و اجرا هستند که حداقل به رای موافق دو سوم افراد حاضر در جلسه رسیده باشند.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

• وارد شدن شریک و یا شرکا جدید به شرکت
• ایجاد تغییرات در اساسنامه
• اتخاذ تصمیم در مورد انحلال همیشگی شرکت
• افزایش و کاهش سرمایه شرکت
• تعیین بازرسان و تغییر در تعداد مدیران و میزان خدمت آن ها
• تعیین سهام ممتازه
• موافقت با صدور اوراق قرضه

مجامع هیات مدیره در شرکت ها

همان طور که می دانید افرادی که در شرکتی سهام دار هستند در واقع عضو هیات مدیره شرکت به حساب می آیند. هیات مدیره شرکت می توانند با اخذ تصمیم و رای گیری بین خود افراد و سمت های مختلف راس شرکت از قبیل رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را تعیین نماید. رییس هیات مدیره می تواند حداقل به مدت دو سال و با رای موافق اعضای هییت مدیره به مدت نامحدود انتخاب و منصوب شود.

 مراحل ثبت تغییرات شرکت

وظایف مجمع هیات مدیره

• بررسی میزان درآمدها و قروض شرکت به صورت هر شش ماه یکبار و ارائه به بازرس و یا بازرسین شرکت
• تصمیم گیری در رابطه با معاملات شرکت و ارائه به هیات مدیره جهت اتخاذ تصمیم
• انتخاب مدیران داخلی شرکت پس از تشکیل یافتن هیات مدیره

پست قبلی
پست جدیدتر

نظرات (4)

نظر بدهید