آیهان برای خلق آیندگان
راهنمای ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت : ثبت شرکت، یک فعالیت پر اهمیت برای همه افراد به حساب خواهد آمد که میتوان متقاضیان را با چالشهای زیادی مواجه نماید. الان دیگر همه ما خواهیم دانست که انجام این فعالیت به کاغذ بازی، صبر و حوصله بسیاری نیاز خواهد داشت.

از همین رو اگر شما هم قصد خواهید داشت تا در زمینه ثبت شرکت فعالیت نمایید و یا این که یک شرکت برای خود ثبت نمایید، حتما باید به یک سری نکته های خاص توجه کنید تا با هیچ مشکی مواجه نشوید.

بعضی از تیمها هزینه ها فوق العاده زیادی را برای ثبت شرکت از متقاضیان دریافت خواهند کرد. پس شما باید خیلی مراقبت کنید و اگر در این زمینه تجربه ندارید، حتما باید بدنبال استفاده از بهترین تیمهای ایرانی باشید. قدرت تیم مورد نظر، سرعتکار و وضعیت ثبت شرکت را بطور کامل تغییر خواهد داد. امروز ما قصد داریم تا در همین مورد با شما صحبت نماییم

شرکت چیست؟

قبل از بررسی ثبت شرکت، خود شرکت را بررسی نماییم. شرکت یعنی تجمع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای هدف های تجاری و کسب کردن سود. این فرد در قدم اول هزینه های ارائه شده را از درآمد کم می کنند و در آخر سود اصلی خود را محاسبه خواهند کرد. شرکتها دو دسته بندی اصلی  خواهند داشت، شرکتهایی که در زمینه تجارت فعالیت  دارند و توسط تاجران اداره خواهند شد، شرکتهای تجاری نامیده می شوند.

در آخر شرکتهایی که تجاری نخواهند بود و در زمینه خدمات یا هر نوع فعالیت دیگر مشغول بکار هستند، شرکتهای حقوقی یا مدنی نامیده میشوند. اکثرا ثبت شرکتهای تجاری در کشور ما خیلی رایج شدست. اما، شما خواهید توانست از بقیه شرکتها هم استفاده نمایید. تیم مدیران آیهان، در همه مرحله مربوطه به ثبت شرکت در کنار شما می باشد و فعالیتها را در اسرع وقت به اتمام خواهد رساند.

عجله برای ثبت ممنوع!

پیش از شروع کردن مبحث مربوطه به ثبت شرکت، باید یک نکات مهم را به خاطر بسپارید. نسبت به مسئولیتها و تعهدها پس از ثبت شرکت، مراحلی که در ادامه گفته می شود نسبتا ساده بوده و شما راحت می توانید آنها را انجام دهید. ولی، هنگامی که شما مراحل مربوط به ثبت شرکت را به اتمام رساندید و شرکت خود را به طور رسمی ثبت نمایید، مسئولیتها قانونی شما شروع خواهد شد.  شاید شما با مواردی برخورد نمایید که تا کنون حتی نام آن ها را نیز نشنیده اید. در نتیجه، شما باید مراقب بمانید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید.

مواردی هم چون قوانین مالیاتی، قوانین سهام داری و مدیریت شرکت،من جمله مواردی می باشند که شما باید بخوبی در مورد آن ها تحقیق نمایید و در حالی که شرایط لازم را داشته اید نسبت به آن ها اقدام نمایید.

در غیر اینصورت، بهتر می باشد که مدت زمانی را صرف نمایید تا شرایط شما به صورت کامل آماده بشود. در ضمن، بهترست که شما مطمئن شده باشید که برای شرکا شما از نظر قانونی هیچ مشکلی بوجود نمی آید . منعهای قانونی ثبت شرکت میتواند افراد را با چالشها و مشکلات مختلف مواجه کند.

مقدمات ثبت شرکت

تمام افرادی که قصد دارند تا در زمینه ها مختلف تجاری و اقتصادی فعالیت نمایند، حتما باید از ثبت شرکت فعالیت خود را شروع نمایید. استفاده از یک شرکت ثبت شده باعث خواهد شد تا فعالیتها منظم شده و سازمان دهی کردن آن ها آسانتر بشود.

هم چنین، استفاده از یک شرکت ثبت شده باعث خواهد شد تا نهاد ها مختلف و مشتریان حس بهتر را درباره شما داشته و بتوانند راحتتر از خدمات شما استفاده کنند. استفاده از شرکت به شما کمک خواهد تا در مزایده های مختلف شرکت نمایید و فعالیتهای مد نظر خود را به طور قانونی انجام بدهید.

در راستا ثبت شرکت از روشهای مختلف، یک سری قانون ها توسط ایران تعیین شدست. البته، شما باید به این نکته توجه کنید که هر کشور و هر منطقه یک سری قانون های خاص خودش را دارد. ولی در کل برای ثبت شرکت در کشور ایران شما حتما باید با قوانین کشور آشنا بوده. برای انجام این فعالیت، شما باید یک شخصیت حقوقی را ثبت نمایید. البته که این فعالیت خیلی مهم خواهد توانست کمی سخت باشد. چرا که شما به مشاورههای ویژه نیاز دارید.

راهنمای ثبت شرکت
راهنمای ثبت شرکت

شرایط قرارداد ثبت شرکتها از نظر ماهوی

بسیاری از افراد در اولین قدم به طور کتبی و شفاهی وعده های خاصی را به هم میدهند. این وعده ها خواهد توانست در قالب فعالیتهای شرکت بوده. اما، این وعده ها هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت. حتی به عنوان شراکت نامه هم شناخته نخواهد شد. در نتیجه، فقط از راه روش های مربوط به ثبت شرکت افراد با هم تعهد پیدا خواهند کرد. شرکایی که قصد راه اندازی یک شرکت را دارا هستند، حتما باید اهمیت معامله را بدانند. یعنی فرد عاقل و بالغ بوده. که اگر یکی از شرکا این ویژگی ها را نداشت، شراکت نامه باطل است و افراد میتوانند با چالشهای مختلف مواجه بشوند.

ویژگی اعضا شرکت

حتما افرادی که در ایران قصد ثبت شرکت را دارند، باید یک سری ویژگیهای خاص را دارا باشند. در لیست ذیل، شما خواهید توانست مهمترین ویژگی که این افراد باید داشته باشند را بطور کامل مشاهده نمایید. مسئله مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید،

اینست که این ویژگیها حداقل شرایط به وجود آمده و افراد حداقل باید این ویژگیها را داشته باشد.

  • عدم داشتن سوء پیشینه، مهمترین عاملیست که اعضا شرکت مورد نظر شما باید آن را داشته باشد.
  • برای ثبت یک شرکت، حداقل باید از دو نفر تشکیل شود.
  • اعضا اصلی هیئت مدیره خواهند توانست بسته به نوع شرکت از اعضا سهام دار و بدون سهام انتخاب بشوند.
  • حق امضا میتواند برای موارد اوراق بهادار و عادی تفاوتهای زیادی داشته باشند.
  • تاییدیه پست برای کد پستی، یکی از مهمترین الزامات ثبت شرکت است.
  • مدیر عامل فقط باید در یک شرکت مدیر عامل بوده. یعنی فردی که به این سمت منصوب شده، حق فعالیت در دیگر شرکتها را ندارد.
  • شرکتهای سهامی خاص، به جا 2 نفر حداقل به 3 نفر عضو نیاز دارد تا بتواند طبق قوانین فعالیت خود را شروع نماید.
  • مبلغی که به عنوان سرمایه اولیه به حساب بانکی شرکت واریز خواهد شد، بلوکه میشود. این پول تا وقتی که در روزنامه ثبت شود، بلوکه خواهد ماند.
  • بسته به شرایط شرکت، مدیر عامل خواهد توانست از افراد غیر سهام دار انتخاب بشود.
  • شرکتهایی که فعالیت هرمی یا بازاریابی های شبکه ای دارند بطور کامل در ایران ممنوع خواهند بود.

انواع شرکت

قبل از ثبت شرکت مورد نظر،  باید نوع شرکت را به صورت کامل مشخص نمایید. در لیست زیر، شما خواهید توانست هفت نوع اصلی از انواع شرکت موجود در ایران را مشاهده کنید.

  • شرکتهای نسبی
  • شرکتها یا موسسات غیر تجاری
  • شرکتهای مختلط سهامی
  • شرکتهای مختلط غیر سهامی
  • شرکتهای تضامنی
  • شرکتهای سهامی عام
  • شرکتهای سهامی خاص
  • شرکتهای مسئولیت های محدود
  • شرکتهای تعاونی فعال در زمینه تولید و مصرف

مراحل ثبت شرکت

الان که مقدمات اصلی درباره ثبت شرکت را فهمیدید، بیایید تا به سراغ مراحل اصلی موجود برای ثبت یک شرکت رفته. برای ثبت شرکت، شما باید یک سری مراحل خاص را طی نمایید.

البته، با استفاده از تیمهای کارشناسی حرفه ای هم چون تیم فنی مدیران سرویس، شما خیلی راحت خواهید توانست این مراحل را حذف نمایید و با خیال راحتتر ثبت شرکت خود را به اتمام رسانده. خدمات تیم آیهان به گونه ای عمل خواهد کرد که بازدهی بالایی داشته باشد و افراد بتوانند با خیال راحتتر از آن استفاده  نمایند.

  • انتخاب نوع شرکت مورد نظر
  • تعیین شرکای اصلی یا سهام دار های اصلی شرکت
  • مشخص کردن میزان سرمایه اولیه شرکت
  • انتخاب موضوع فعالیت مناسب برای شرکت
  • انتخاب نام مناسب برای شرکت
  • ارائه چارت سمت اعضای شرکت مورد نظر شما در اداره ثبت شرکت ها
  • آماده کردن مدارک لازم طبق چک لیست مورد نیاز موجود در اداره ثبت
  • ثبت درخواست به صورت اینترنتی
  • ارسال مدارک مورد نظر به همراه نامه تایید نام شرکت مورد نظر
  • مراجعه به اداره جهت امضاء ورقه های مربوطه و ثبت شرکت
  • پرداخت هزینه مربوط به روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت

وقتی که همه این مراحل به اتمام برسد، شرکت شما ثبت می شود و شما با خیال راحت خواهید توانست فعالیت خود را شروع نمایید. البته بعد از دریافت کد اقتصادی و ( مالیاتی ) شرکت .

محدودیت سنی برای ثبت شرکت

برای ثبت کردن شرکت، شما باید حداقل 18 ساله باشید. این نکته آنقدر بدیهیست که واقعا دیگر هیچکس به آن توجهی نخواهد داشت. ولی باز هم یک سری از افراد در این زمینه با اشکالات مختلف مواجه می شوند. از همینرو، اگر شما هم قصد ثبت یک شرکت به طور قانونی در کشور دارید، حتما باید مطمئن بشوید که همه اعضا شرکت و سهام دار ها بالا 18 سال باشند.

در ضمن، شما باید به این نکته هم توجه کنید که این قانون فقط مربوط به ایران نمی باشد. خیلی از کشور ها معتقد هستند که افراد زیر 18 سال بلوغ فکری کاملی برای انجام فعالیتها و معاملات مهم را نخواهند داشت. تجربه هم این قضیه را به صورت کامل ثابت کردست.

از این رو، افراد باید بالای 18 سال سن داشته  تا بتوانند فعالیتهای مربوط به ثبت شرکت را به صورت کامل انجام بدهند. البته در شرایط خاص و برای ثبت یک سری شرکتهای خاص، این محدودیت سنی بسته به شرایط فرد ممکنست که بالا تر برود.

مزایا ثبت شرکت

قطعا ثبت شرکت میتواند برای شما یک سری مزایای خاص را به همراه داشت. برای مثال، در حالی که شما مراحل ثبت را بدرستی به اتمام برسانید، خیلی راحت خواهید توانست نمایندگیهای شرکت خود را در موقعیت های مختلف ایران ثبت نمایید.

استفاده از یک شرکت باعث خواهد شد تا شما بتوانید از تسهیلات و اعتبار های بانکی استفاده نمایید و در صورت لزوم وام های کلان دریافت نمایید. افراد حقیقی، دوست خواهند داشت تا با شرکتهای واقعی معامله نمایند.

در نتیجه، اگر شما به فعالیتهای خود رسمیت نبخشیده اید، با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. هم چنین با استفاده از روش های مربوطه به ثبت شرکت، شما  خواهید توانست یک حساب بانکی تجاری ثبت نمایید.

ثبت شرکت باعث خواهد شد تا شما رشد بالایی پیدا نمایید و هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران به خوبی مشهور بشوید. شما خواهید توانست با ثبت شرکت، برند مورد نظر را ثبت نمایید و محصولات خود را نیز به ثبت رسانده.

هم چنین، با استفاده از اینکار خواهید توانست همه کارمندان و پرسنل کاری خود را تحت بیمه تامین اجتماعی قرار داده. این ویژگی، باعث خواهد شد تا کارمندان و کارکنان با خیال راحتتر فعالیت  مربوط به خود را انجام بدهند.

تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص

شرکتهای مسئولیت محدود و شرکتهای سهامی خاص، خواهند توانست مزایا نسبتا زیادی در مقایسه با هم داشته باشند. در کل 9 تفاوت اصلی میان این دو مدل از شرکت وجود خواهد داشت که هر کدام از این تفاوتها به نحوی خاص بر روی فعالیتهای مورد نظر شما تاثیر گذار می باشد.

اصلی ترین تفاوتی که شما باید به آن توجه کنید، نوع اعطای سرمایه می باشد. در شرکتهای مسئولیت محدود، شما نیاز به ارسال سرمایه به بانک ندارید. یعنی با خیال راحت خواهید توانست بدون ارسال سرمایه به حساب شرکت، ثبت شرکت را تمام نمایید.

اما در شرکتهایی که با سهامی خاص فعالیت خواهند کرد، حتما شما باید حداقل 35 درصد کل سهام شرکت را در اختیار حساب شرکت قرار بدهید. بعد این هزینه مراحل مختلفی را طی خواهد کرد و در آخر به خود شرکت وارد خواهد شد.

خیلی از افراد این دو مدل از شرکت را با هم اشتباه خواهند گرفت. پس یادتان بماند شرکتی که برای راه اندازی آن شما باید 35 درصد سهام را در اختیار بانک قرار بدهید، شرکت سهامی خاص است. در ضمن، مابقی سهام شرکت خواهد توانست در دست تعهد شرکایی که در شرکت فعالیت می نماید باشند. بعد از دریافت گواهیهای مخصوص از بانک، این مبلغ می تواند آزاد شده.

راهنمای ثبت شرکت
راهنمای ثبت شرکت

بررسی وضعیت شرکت مسئولیت محدود

حالا که مراحل مربوط به ثبت شرکت را متوجه شده ایم، بیایید تا هر کدام از شرکتهای موجود در ایران را با هم بررسی نماییم و ببینیم که کدام مدل از انواع شرکت برای ما مناسب است. شرکت با مسئولیت محدود، اولین موردی می باشد که ما قصد بررسی کامل آن را خواهیم داشت این مدل از شرکت میتواند به عنوان پر طرفدار ترین شرکت در ایران شناخته شده.

. معمولا بیشترین درخواستی که در موسسه های مختلف ثبتخواهد شد مربوط به همین شرکت است. برای ثبت این شرکت همان گونه که گفته شده شما به 2 نفر شریک نیاز خواهید داشت. هم چنین، سرمایه اولیه کمی نیاز است و مراحل آن خیلی راحتتر می باشد. هم چنین ثبت شرکت از این راه نیازی به واریز سرمایه به حساب نخواهد داشت شما فقط میتوانید سرمایه را در اساس نامه شرکت ثبت نمایید.

البته که این شرکت خواهد توانست یک سری معایب خاص هم داشته باشد. مهمترین تفاوت این روش از بقیه روشهای موجود برای ثبت شرکت در مدیریت شرکا است. شما خواهید توانست در زمان ثبت، اعضا هیئت مدیره شرکت خود را در یک بازه زمانی تعریف نمایید. بعد خواهید توانست هر زمانی که دوست دارید به طور دل بخواهی این افراد را جا به جا نمایید.

در آخر، این روش از انواع روشهای مربوط به ثبت شرکت بازدهی بالایی دارد و میتواند باب میل اکثریت افراد بوده. ولی شما باید شرایط خود را بررسی نمایید و مطمئن بشوید که با این شرکت سازگاریخواهید داشت یا خیر.

بررسی وضعیت شرکت سهام خاص

مورد بعد که در مباحث مربوط به ثبت شرکت ما قصد بررسی آن را خواهیم داشت، شرکتهای سهامی عام یا خاص می باشند. البته که این مدل از شرکت، خواهد توانست یک سری تفاوتهای خاص با دیگر مراکز داشت. بر خلاف دیگر مدلهای شرکت، برای ثبت یک شرکت سهامی شما حداقل باید 5 نفر را بعنوان اعضا هیئت مدیره ثبت نماییید. این 5 نفر به 3 گروه تقسیم خواهند شد.

3 نفر سهام دار اصلی می باشند. 1 نفر به عنوان بازرس اصلی قرار می گیرد و 1 نفر هم به عنوان عضو علی البدل شناخته خواهند شد. وقتی که شما در حال ثبت این مدل از شرکت می باشید، باید سرمایه اولیه را ثبت نمایید. بعد از ثبت سرمایه اولیه، باید 35 درصد آن را به حساب اصلی شرکت خود واریز نمایید.

برای تایید واریزی در جهت ثبت شرکت، خواهید توانست رسید را به اداره ثبت ارائه نمایید. جالبست بدانید که شما حق منصوب کردن اعضای به طور نامحدود را ندارید. هر 2 سال یکبار باید مدیران این شرکت تمدید خواهند شد و یا این که مدیران جدیدی جایگزین آن ها بشوند.

در نتیجه، ثبت و مدیریت این شرکت میتواند کمی دشوار بوده. ولی باز هم جزو محبوبترین شرکتهایی به حساب خواهد آمد که درخواست ثبتش از راه پورتال ما ثبت خواهد شد. در صورت نیاز، شما با خیال راحت خواهید توانست از خدمات تیم مدیران سرویس برای ثبت این شرکت استفاده نمایید.

بررسی وضعیت شرکتهای غیر تجاری یا موسسه

ثبت شرکت غیرتجاری یا موسسه غیر تجاری  سختی های خاص خود را دارد وقتی اجازه ثبت این شرکت را دارید که شرکت مورد نظر شما تجارت خاصی نداشته باشد. یعنی اگر شما قصد ندارید تا تجارت خاصی را انجام بدهید، باید در زمینه ثبت این شرکت فعالیت نمایید. معمولا این موسسه ها خواهند توانست برای مشاغل خدماتی مناسب بوده. خواهید توانست از آن ها برای ثبت موسسه های آموزشی، بهداشتی، نظافتی، حقوقی، برنامه نویسی وغیره استفاده نمایید. مراحل ثبت این شرکت هم فرق زیاد با بقیه روشهای ثبت یک شرکت نخواهد داشت.

بررسی وضعیت ثبت شرکت تعاونی تولید یا مصرف

ثبت شرکت تعاونی تولید یا مصرف شرایط خاصی خواهد داشت. پیچیدگی ثبت این مدل از شرکتها، کمی بالا تر از دیگر روشهای ثبت شرکت است. در نتیجه، افراد خیلی به انجام فعالیتهای مربوط به تایید این مدل از شرکتها علاقه ای ندارند.

اصلیترین مسئله  که شما باید به آن توجه کنید، دریافت مجوز از اداره تعاون می باشد. بدون مجوز تایید شده اداره تعاون شما نخواهید توانست این شرکت را ثبت نمایید.

شما حداقل باید با استفاده از 7 نفر این شرکت را ثبت نمایید. یعنی تعداد اعضا این شرکت حداقل 7 نفر است. هم چنین، اولین اساس نامه شرکت هم باید در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی مورد نظر، تایید شده این شرکتها خواهند توانست یک سری ویژگیهای مشترک با شرکتهای سهامی دارا باشند.

برای مثال در شرکت  تعاونی سهام شرکت مورد نظر بین اعضا تعاونی تقسیم میشود. این شرکتها معمولا فعالیتهای تولیدی یا توزیعی و یا مصرف را بر عهده دارند.

برای مثال فعالیت  کشاورزی، پرورش ماهی یا توزیع مواد خوراکی، من جمله وظایف اصلی این شرکتها به حساب خواهد آمد. حتی تعاونیها هم در دو دسته بندی اصلی یعنی مدلهای خاص و عام طبقه بندی خواهند شد. برای ثبت این شرکت شما باید چند ویژگی را دارا باشید.

در لیست زیر این ویژگی ها گفته شده است.

  • دارا بودن 18 سال تمام
  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • عدم عضویت در شرکت های دیگر
  • متعهد بودن در برابر قوانین جمهوری اسلامی
  • ارائه درخواست کتبی
  • دارا بودن حداقل سهام مورد نیاز
  • عدم ممنوعیت قانونی فرد
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری

انواع سهام در شرکت ها

برای ثبت شرکت، شما باید نوع سهام را مشخص نمایید. مسلما در حال حاضر مدلهای خیلی زیادی از انواع سهام در بازار موجودست. سهام در هنگام تاسیس و ثبت شرکت، در شش نوع مختلف تقسیم خواهد شد. در لیست زیر شما می توانید این مدل ها را مشاهده نمایید.

  • بی نام
  • با نام
  • ممتاز
  • نقدی
  • انتفاعی
  • جایزه

اگر دوست دارید تا شرکت مورد نظر را ثبت نمایید حتما باید سهام را دسته بندی کرده و طبق موارد مشخص شده آن ها را تقسیم نمایید.

پست قبلی
پست جدیدتر