آیهان برای خلق آیندگان
ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری : شرکت مسئولیت محدود ، شرکتی است تشکیل شده از حداقل دو شریک که در زمینه امور تجاری فعالیت خواهند کرد و بدون این که سرمایه به سهام تقسیم شود هر یک از شرکا درست به اندازه سرمایه خود، تعهد و وظیفه خواهند داشت.

تایید کردن عبارت با مسئولیت محدود و عدم  تایید اسم شرکا پس از ثبت شرکت در نام شرکت لازم می باشد. اگر اسم یک یا تعدادی از شرکا در نام شرکت نوشته شود؛ صاحب نام مثل شریک ضامن در شرکت تضامنی، در قبال تمام دیون و تعهدات شرکت مسئول می باشد. در این نمونه شرکت ­ها، سهم هر شریک طبق برگه سهام تعیین نخواهد شد؛ پس قانونگذار موظف است که در شرکت نامه، سهم مشارکت غیرنقدی هریک از شرکا آورده شود. عدم آوردن این نکته در شرکت نامه منجر به بطلان آن خواهد شد.
قانون گذار در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود، در کنار تنظیم کردن شرکت نامه به تنظیم اساسنامه نیز اشاره کرده است. در اساسنامه می­ توان ذکر نمود که سرمایه شرکت با پذیرش شریک جدید قابل افزایش یا با برداشت سرمایه قابل کم شدن می باشد که در این صورت تعیین حداقلی سرمایه شرکت الزامی می باشد. میزان حداقلی سرمایه نباید کمتر از یک دهم سرمایه اولیه بوده، ولی اگر تمام نکات لازم در شرکت نامه آورده شود.

هر سرمایه گذار که قصد تاسیس شرکت یا راه اندازی کسب و کاری را خواهد داشت، باید بر اساس قوانین و مقررات ثبت شرکت، اقدام کند. در اینصورت، ثبت شرکت آنها چه در داخل و چه در خارج از کشور، به صورت رسمی انجام می شود. لازم بذکرست که قوانین و مقررات ثبت شرکت در هر کشور متفاوت است. هم چنین، انتخاب نوع ثبت شرکت به نوع کسب و کار، اهداف، نوع استراتژیها و تعداد اعضاء شرکت بستگی خواهد داشت. از انواع مختلف ثبت شرکت میتوان به شرکتهای سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، دانش بنیان، تعاونی، تضامنی، مختلط و سرمایه اشاره نمود.

رایجترین و پرطرفدار ترین نوع ثبت شرکت در اکثر کشورها دنیا چون ایران، شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود می باشند که بیشتر از ۹۸ درصد شرکتهای ثبت شده را تشکیل خواهند داد.

ثبت شرکت چیست؟

وقتی که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای راه اندازی کسب و کار (تجارتی) با یکدیگر تصمیم می گیرند، در اصل، یک شرکت را تشکیل خواهند داد. هم چنین در شرکتها، کسب سود بعد از کم کردن همه هزینه ها از درآمد صورت خواهد گرفت. به عبارت دیگر، شرکت به یک قراردادی تجاری می گویند که در چارچوب قانون، بین شخصیتهای حقیقی یا حقوقی بسته می شود.

ثبت شرکت مثل هر امور ثبتی دیگر، به انجام مراحل اداری و ارائه مدارک نیازمند می باشد. هم چنین، سرمایه گذاران برای ثبت هر نوع شرکتی، باید از قوانین و مقررات اداره ثبت شرکتها پیروی کنند تا شرکتشان به صورت رسمی به ثبت رسد. حتی بعد از ثبت شرکت، برای به رسمیت شناخته شدن اسناد، مدارک، برنامه ها و قراردادها آن، همگی باید در چارچوب قوانین و مقررات تنظیم و تهیه بشوند.

مزایای ثبت شرکت

به طور کل، ثبت شرکت مزایای ارزشمندی را برای سرمایه گذاران و موسسان به ارمغان خواهند آورد که عبارتند از:

  • امکان ثبت برند برای محصولات و خدمات شرکتی
  • ارزش دهی و اعتبار بخشی به شرکت
  • اخذ مجوز و امتیازات مختلف از نهادها دولتی
  • همکاری با انواع نهادها، ارگان ها و سازمانهای خصوصی و دولتی بمنظور پیشرفت تجارتی و اقتصادی
  • شرکت در مزایده و مناقصات مختلف برای کسب سود مناسب
  • عقد قراردادها سنگین با سرمایه گذاران بزرگ برای کسب سود مناسب
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت فوری

مدارک لازم برای ثبت شرکت

گر چه مدارک لازم برای ثبت شرکت به نوع آن بستگی خواهد داشت،ولی تعدادی از این مدارک در تمام شرکتها، مشترک است که عبارتند از:

  • اساسنامه شرکت (دو نسخه)
  • اظهارنامه شرکت (دو نسخه)
  • صورت جلسه هیئت مدیره و موسسان شرکت (دو نسخه)
  • وکالت نامه همراه با امضاء
  • اصل اجاره نامه یا سند مالکیت شرکت
  • اقرارنامه همکاری رسمی اعضاء شرکت
  • جواز کسب با موضوع فعالیت خاص از سازمان مربوط همراه با ذکر اختیارات هر یک از اعضاء شرکت
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی هر کدام از اعضاء شرکت (سهامداران، مدیران و بازرسین)
  • گواهی عدم سوء پیشینه هر یک از اعضاء شرکت
  • کپی آگهی تاسیس شرکت در یک روزنامه رسمی مطابق با آخرین تغییرات (تنها برای سهامداران شرکت)
  • اصل و کپی پاسپورت و ترجمه آن (تنها برای سهامداران خارجی با شخصیت حقیقی)
  • اصل و کپی تاییدیه ثبت شرکت و ترجمه آن (تنها برای سهامداران خارجی با شخصیت حقوقی)

مراحل کلی ثبت شرکت

بعد از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار خواهید توانست نسبت یه ثبت شرکت به طور آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز نمایید. به این صورت که در سامانه ذکر شده ثبت نام کرده و روال را مطابق سیستم طی نمایید. قبل از آغاز فرایند بهترست مدارک مورد نیاز اعم از تصمیم در مورد اسم شرکت (۵ انتخاب)، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت (همراه با کدپستی) و سرمایه اولیه را فراهم کنید.

حداقل اعضا برای ثبت یک شرکت دو نفر است و یک نفر به تنهایی قادر به انجام نخواهد بود . برای شرکت در مناقصات و گرفتن پروژه ها که کارفرمای آن ها دولتی است شخص حقیقی قادر به اخذ مناقصه نخواهد بود  و حتما باید تحت عنوان شرکت یا شخص حقوقی شرکت نمایند . اغلب عنوانهای افتتاح شرکت ، شرکت سهامی خاص ، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت دانش بنیان است .

شرکتها برای انسجام فعالیتهای چند شریک و با هدفهای متنوع ثبت خواهند شد و علت وجود انواع مختلف شرکت نیز همین موضوع می باشد . تاسیس شرکت در ایران نزد اداره sabtsherkatha صورت خواهد گرفت.

برای سرعت بخشیدن به امورات میتوان شرکت آماده خریداری نمود . تمام مشخصات شرکت قابل تغییر  است مثل نام ، آدرس و غیره تنها مورد غیر قابل تغییر عنوان شرکت است مثلا تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص و غیره.

نحوه و جزئیات ثبت شرکت

  • واریز حق دریافتی تعیین اسم و ثبت تمام اطلاعات فردی و حقوقی متقاضی
  • انتخاب اسم
  • پذیرش (کارشناس بخش پذیرش در صورت تکمیل بودن تمام اطلاعات متقاضی آن را ثبت کرده و رسید را به متقاضی تحویل بدهد و یک نسخه از مرحله پذیرش را ضمیمه اطلاعات قبلی می کند و نسخه­ دیگری را به متقاضی تحویل می دهد).
  • ورود اطلاعات اولیه: بعد از این که کارشناس پذیرش اطلاعات را وارد سیستم ثبت نمود، شخص متقاضی صحت اطلاعات را تأیید می کند و درخواست متقاضی برای ادامه فرآیند ثبت شرکت برای تعیین اسم نهایی و تعیین کارشناس ارسال می گردد. اولویتهای اسم شرکت  توسط متقاضی ارایه خواهد شد ، توسط کارشناس کنترل و بررسی می شود و یکی از نام ­ها انتخاب خواهد شد.

نکته مهم در نحوه ثبت شرکت

ناگفته نماند که بعد از تاییداسم شرکت، فقط تا دو ماه مهلت باقی است تا شرکت ثبت بشود. در صورت عدم ثبت باید برای تمدید اسم شرکت مجددا اقدام کند.

  1. تعیین کارشناس ممیزی
  2. بررسی کارشناسی تأسیس
  3. بررسی سرپرستی
  4. هزینه ثبت: بعد از تشکیل پرونده و ارجاع آن به بخش حسابداری، متقاضی موظف به پرداخت هزینه ثبت و درج اطلاعات است.
  5. دفتر ثبت تأسیس: در این مرحله تمام مدارک و پرونده متقاضی به طور کارتابلی به دفتر ثبت تأسیس منتقل می شود و در دفاتر ثبت نوشته  خواهد شد. هم چنین در این مرحله بعد از تثبیت هویت متقاضی، زیر تمام مدارک توسط او امضا خواهد شد. تعیین شماره ثبت تقاضا شرکت در این مرحله انجام خواهد گرفت.
  6. دبیرخانه مکانیزه: در این مرحله متقاضی برای ادامه فرایند تاسیس شرکت، تمام مدارک پیش نویس را به دبیر خانه برای دریافت پاکنویس تحویل خواهد داد. در نسخه پاکنویس، تاریخ صدور و شماره ثبت درج می شود .
  7. مراجعه به ریاست: متقاضی با در دست داشتن نسخه اصلی به ریاست یا معاون اداره مراجعه کند و امضا را دریافت نماید. بعد به دبیرخانه رفته و روند ثبت تکمیل می شود. در این مرحله متقاضی نسخه اصلی را با مهر برجسته تکمیل خواهد کرد.
  8. تکمیل فرم تعیین اسم و پرداخت حق تعیین اسم.

چگونگی انجام ثبت شرکت

برای ثبت شرکت اول متقاضی باید نوع ثبت خود را اعم از شرکت ، موسسه و غیره مشخص و پذیرش خود را آغاز نمایید . بر اساس آن مدارک و مراحل ثبتی را طی نماید و پس از پذیرش نهایی به متقاضی شماره پیگیری داده خواهد شد و بعد از پذیرش امکان ویرایش وجود نخواهد داشت .اولین قدم در اداره ثبت شرکتها کارشناسی تایید اسم می باشد و پس از تایید اسم مدارک  از طریق پست برای اداره ثبت ارسال خواهد شد . فرصت ارسال مدارک محدود و حد اکثر سه روز است . بهتر ست قبل از اقدام به تاسیس مدارکات و مجوزات بعضی از موضوعات فعالیت که نیاز به مجوز هست و سوپیشینه ها آماده شوند تا در روند کار با مشکل مواجه نشوند .

پس از ارسال و کارشناسی اگر ایراد از سوی کارشناس وجود نداشت ، ابلاغیه برای مراجعه و مطالعه پیش نویس آگهی و پرداخت وجوه ثبتی صادر خواهد شد .برای ثبت باید نام مناسب اتخاذ کرد . نام شرکت باید کاملا فارسی و معنا دار بوده ، تکراری نبوده باشد و از نام خاص در آن استفاده شده باشد و نوشتن اعداد فقط به طور حروف مجاز ست .فعالیت‌های اقتصادی به شیوه‌ها متفاوتی اعمال خواهد شد. پشتیبانی از فعالان این امر و چگونگی نظارت بر فعالیتهای اقتصادی و تجاری نیازمند کسب آگاهی و اطلاعات ضروری در این حیطه می باشد.

ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت فوری

مزیت ثبت

ازجمله مزیت‌های ثبت شرکت و نظارت بر این حیطه، دریافت کسب مجوز جهت فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی می باشد. ازطرفی دیگر پرداخت مالیات و پیشگیری از رقابت‌های ناسالم اقتصادی من جمله ویژگی بارز ثبت محسوب خواهد شد. با آگاهی با راهنمای چگونگی ثبت شرکتها و اخذ کارت بازرگانی دریافت کُد و یا شماره اقتصادی نیز لحاظ خواهدشد.به این ترتیب با توجه به مقررات و قوانین مربوط در سازمان‌ها زیربط مثل وزات دارایی و وزارت اقتصادی، افراد خواهند توانست برای  تاسیس شرکت و دریافت کُد اقتصادی اقدامات لازم را مبنی بر چگونگی عملکرد شرکت ثبت شده به انجام رسانند.

شرح خلاصه ثبت شرکت

در رابطه با اسم شرکت اسمهایی که نیاز به مجوز دارند بایددر ابتدا مجوز آن ها اخذ شود و پس از آن اقدام به ثبت شرکت نمایند . اسمهایی که تایید و ثبت آگهی خواهند شد مهلت آن ها نامحدود می باشد ولی اگر آگهی نشوند فقط ۳ ماه تاریخ اعتبار خواهند داشت. این مدت برای شرکتهایی با عنوان سهامی عام ۶ ماه است . حق تقدم اسمهای ثبت شده با توجه به تاریخ ثبت آن ها  است که این حق بعد از انحلال و تصفیه منقضی خواهد شد . اسم انتخاب شده پس از تایید قابل انتقال نخواهد بود .

اگر فرق نام پیشنهادی با نامی که از قبل استفاده شدست فقط در پسوند حذف یا جمع آن باشد قابل ثبت نخواهد بود.کلمه های گمراه کننده و شبیه به نام ثبت شده دیگر باشند قابل ثبت نخواهند بود .نام یا نام خاصی که برای دولت است مانند ایران ، تهران ، نیروی انتظامی و ارتش فقط با مجوز از مقام دولتی که دارای صلاحیت هستند ، قابل ثبت خواهند بود.

انواع شرکتهای قابل ثبت

براساس نوع و میزان فعالیت و همچنین افراد حاضر برای ثبت یک شرکت نوع های مختلفی از شرکتهای ثبتی وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

براساس قوانین تجارت، شرکتهای تجاری در ۷ گروه تقسیم بندی خواهند شد.

۱)شرکتها سهامی: شامل شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص.

۲)شرکتهایی با مسئولیت محدود.

۳)شرکتهای تضامینی.

۴)شرکتهای مختلط سهامی.

۵)شرکتهای مختلط غیر سهامی.

۶)شرکتهای نسبی.

۷)شرکتهای تعاونی تولید و مصرف.

شرکتهای سهامی خاص به طور تجاری یا غیر تجاری تشکیل خواهند شد و اعضا شرکت،  متشکل از ۳ سهامدار، ۲ بازرس و یک عضو علی البدل است. در شرکتهای سهامی عام، مسئولیت افراد محدود به میزان سهام آنها خواهد بود و بیشتر شرکت های بازرگانی محسوب می شوند.

شرکتهایی با مسئولیت محدود، مربوط به شرکت هایی اسن که فعالیت آن ها تجاری نیست و سهامداران آن حداقل دو نفر هستند. شرکتهای تضامینی به شرکتهاییمی گویند که اگر فعالیت تجاری  نداشته باید با برند تجاری ثبت شوند و تعداد سهامداران آن ها حداقل دو نفر بوده. شرکتهای نسبی، شرکتهایی می باشند که اعضا آن ها با توجه به نسبت سهام و سرمایه گذاری خود در شرکت فعالیت خواهند داشت و اعضا آن ها بیشتر از دو نفر باشند.

شرکتهای تعاونی تولید و مصرف، به شرکتهایی گفته خواهد شد که حداقل میزان سرمایه سهامداران آن ها بیشتر از ۵۰ % بوده. غیر از سرمایه داران و سهامداران، بقیه دستگاه ها دولتی نیز خواهند توانست در شرکت های تعاونی مصرف نقش ویژه ای داشت و در واقع سهام دار بوده .شرکت سهامی و غیر سهامی، شرکتهایی می باشند که برای امور تجاری بین یک یا چند نفر با مسئولیت محدودتر تشکیل خواهد شد. در اصل ترکیبی از مجموعه شرکتهای تضامینی و شرکتهایی با مسئولیت محدود خواهند بود.

شرکتهای غیر تجاری(شرکت های مدنی)، شرکتهایی که با اجتماع و مشارکت تعدادی از سهامداران بر امور واحد توافق و تشکیل خواهد شد و هر یک بر حسب میزان سرمایه گذاری،  سود خواهند برد. در شرکتهای مدنی، مالکیت سرمایه به شخص حقوقی شرکت منتقل نمیشود و هر شخص مالک سرمایه خودش است.

نحوه ثبت شرکت فوری و سریع

بر اساس قانون تجارت شرکت ها به انواع مختلف تقسیم بندی میشوند.

این شرکت ها عبارتند از: شرکت سهامی خاص، شرکت مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی و سهامی عام

کار اتمام ثبت شرکت شما هم زمانست با تحویل یک شماره ثبت و شناسه ملی به شما که توسط اداره ثبت شرکت ها به شما داده میشود و در اصل مثل شماره شناسنامه برای شرکتتان میماند اینکه درست پس از اتمام مراحل ثبتنام در سامانه ثبت و تایید اظهارنامه هایتان انجام میشود.

جهت ثبت شرکت از کجا شروع نماییم؟

شما به عنوان یک شخصیت حقیقی برای تبدیل کردن به یک شخصیت حقوقی باید اول از یک شزکت ثبتی که کار تخصصی ثبت شرکت را انجام میدهد بخواهید هرچه سریعتر برای ثبت شرکتتان اقدام  کنید. مجتمع ثبت آیهان این اقدام را برای شما هرچه سریع و با به کارگیری وکیل مجرب انجام می دهد.

ثبت شرکت مراحل مشخص شده ی خودش را خواهد داشت و مرحله بعدی از انتخاب نوع شرکت و تکمیل مدارک اینست که موضوع فعالیت خود را بر اساس اهدافتان در اینده طراحی نمایید ( اینکار را میتوانید به کارشناسان طراحی موضوع آیهان بسپارید.

پست قبلی
پست جدیدتر