آیهان برای خلق آیندگان
ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود :  هر شرکت پس از به اتمام رسیدن فرایند ثبتی خود میتواند تغییراتی را در شرکت خود ایجاد نماید. به ثبت رساندن این تغییرات الزامی می باشد و باید حتما ثبت بشود. این موارد شامل مواردی من جمله: زیاد و یا کم شدن سرمایه شرکت، تغییر آدرس شرکت، تغییر شرکا شرکت، وارد و یا خارج شدن شرکا یکی از شرکای شرکت، تغییر حق امضا و سمت اعضا هیات مدیره، تغییر بازرسان و منحل کردن شرکت می باشد.

برای انجام دادن تغییرات شرکت با مسئولیت محدود باید مجمع عمومی عادی و یا هیات مدیره مناسب با تغییراتی که میخواهید انجام دهید برگزار نمایید.

اداره ثبت شرکت ها هم صورت جلسه تنظیم و به امضا رسید را بررسی می نماید و در صورت بررسی و تایید درست صورت جلسه ارسال شده مراحل اداری را صادر می نماید و به تقاضای شما رسیدگی میکند.

تغییر اساس نامه شرکت مسئولیت محدود

در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود در مدت زمان مشخص در شرکت اساساً اساس نامه میتواند تغییر نماید، حتی اگر تغییری در اساس نامه ایجاد نشود امکان تغییر آنها در مدت زمان مشخص توسط قانون وجود خواهد داشت .

ایجاد تغییر در اساس نامه بطور مشخص بسته به صلاح دید مجمع عمومی فوق العاده در شرکت انجام خواهد پذیرفت . مجمع عمومی فوق العاده در مواقع حساس و براساس چهارچوب حقوقی که در فعالیت اقتصادی انجام و تشکیل میشود . این مجمع میتواند به جز موارد استثنایی که در شرکت ایجاد می‌شود، در تمام موارد اساس نامه را تغییر میدهد.

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود

در حالی که موسسین یک شرکت تصمیم به تغییر در اعضای هیئت مدیره شرکت نمایند باید یک صورت جلسه مبنی بر ایجاد تغییرات در شرکت فراهم نموده و آنرا به ثبت رسانند.

با وجود تغییر در اعضای شرکت و همینطور تعداد اعضای هیات مدیره یک ماده به اساس نامه شرکت افزوده خواهد شد که بر طبق آن صورت جلسه ای در مجمع فوق العاده تنظیم خواهد شد و مفاد و تغییرات حاصله در آن درج میشود .

اگر بنا به دلایلی هر کدام از شرکا و سهامداران بنا به دلایلی تصمیماتی در مورد کم شدن یا زیاد شدن تعدد افراد در شرکت گیرند باید با تشکیل یک جلسه با حضور اکثریت شرکا در آن زمینه تصمیم گیری نمایند. اضافه و کم کردن یک شخص به شرکت میتواند از طریق ورود و یا خارج شدن یک شخص از شرکت باشد.

تغییر مدیر عامل شرکت با مسئولیت محدود

برای انتخاب و گزینش مدیران و همچنین تمدید دوره و زمان فعالیت هیئت مدیره به دو نوع صورت جلسه برای تغییرات نیاز می باشد. صورت جلسه مجمع عمومی عادی و فوق العاده دو نوع صورت جلسه قابل تنظیم برای شرکت است  که باید تکمیل شود و مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک فرستاده بشود .

هرکدام از شرکا و سهامداران شرکت پس از تمام شدن زمان مسئولیت در شرکت به عنوان مدیر و یا اعضای هیئت مدیره بر طبق اساس نامه تنظیم شده تا حداکثر 2سال فعالیت کند و پس از گذر زمان تعیین شده باید اعضای جدید و یا همان افراد برای عضویت در هیئت مدیره انتخاب بشوند.

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود
ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

  • اخذ و ارائه صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده که همه شرکا آن را امضا کرده باشند.
  • اخذ و ارائه فهرست شرکا و اندازه سهام آنها قبل و بعد از افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود.
  • اخذ و ارائه فتوکپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شریک و یا شرکای جدید.
  • چنان چه شریک و یا شرکا جزئی از اشخاص حقوقی باشند ارائه برگه نمایندگی اشخاص حقوقی لازم می باشد.
  • اخذ و ارائه اصل آگهی دعوت بر اساس اساس نامه  شرکت الزامیمی باشد.
  • در حالی که محل افزایش سرمایه به طور غیر نقدی  باشد، اخذ و ارائه تقویم سرمایه غیرنقدی به امضای همه شرکت لازم است.
  • در حالی که افزایش سرمایه به مجوزهای قانونی نیاز دارد اخذ و ارائه مجوز از مرکز ذی صلاح از الزامات می باشد.

ارکان تصمیم گیرنده شركت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود خواهد توانست تصمیمهای عادی را بدون تشکیل شدن مجمع گیرد اما در خصوص تصمیمات فوق العاده باید بگوییم که هر چند مجمع عمومی فوق العاده برای شرکت با مسئولیت الزامی نیست ولی بهترست برای وجود موارد گفته شده این مجمع را داشت.

ثبت صورت جلسه تغییر اسم شرکت با مسئولیت محدود

در حالی که مجمع فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل بشود ارائه مدارک مثبت و رعایت لزومات قانونی دعوت طبق اساس نامه شرکت و قانون تجارت ضروری می باشد .

یکی از شرکا یا نماینده رسمی شرکت باید توی مدت یک ماه بعد از تدوین صورت جلسه به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید و مبلغ حق الثبت اسم را به حساب مربوطه واریز نماید و اصل رسید بانکی و اصل صورت جلسه را به واحد تعیین اسم ارائه داده و پس از تعیین اسم و تایید مسئول مربوطه، صورت جلسه را به قسمت پذیرش تحویل داده و دفاتر ثبت را امضاء کند .

برای تغییر موضوع شرکت و یا افزودن مورد یا مواردی به موضوع فعالیت شرکت اقدام های زیر ضروریست که عبارتنداز :

  • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه و امضا آن توسط همه شرکاء با قید میزان سهم الشرکه آن ها.
  • چنان چه موضوع شرکت نیاز به اخذ مجوز خاص از ارگان های ذی صلاح داشت با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و اخذ برگ استعلام ثبت شرکت آنرا به مرجع مربوط تحویل و در ظرف مهلت مقرر جواب استعلام را اخذ و همراه با صورت جلسه به اداره ثبت خواهید داد.
  • دفاتر ثبت  پس از تحویل مدارک توسط متقاضی امضاء می شود .

مدارک لازم برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

  • ارائه مدارک مثبت انجام تشریفات اداری دعوت از مجمع وفق اساس نامه شرکت و قانون تجارت، در صورت برگزاری مجمع با همه شرکاء.
  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که به عنوان شریک جدید عضو شرکت با مسئولیت محدود میشوند لازم می باشد.
  •  داشتن مفاصا حساب مالیاتی از اداره کل مالیات بر شرکت ها ( سازمان امور مالیاتی) و ارائه آن ضروری است.

مراحل ثبت صورت جلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

  1. تشکیل شدن مجمع عمومی فوق العاده و به تحریر درآوردن صورت جلسه.
  2. اگر تعداد شرکاء از 12نفر ببیشترشود، انتخاب هیات نظار و درج نام آنها در بالا صورت جلسه لازم می باشد.
  3. همه شرکاء چه آنهایی که سهم الشرکه خود را انتقال داده اند و چه اعضای تازه وارد ، باید زیر صورت جلسه را امضاء نمایند.
  4. شرکائی که از شرکت خارج می شوند اگر دارای سمت در هیات مدیره بوده اند و  در حالی که شرکای تازه وارد مایل به جایگزینی آنها در هیات مدیره هستند.  باید با تنظیم صورتجلسه دیگر نسبت به انتخاب و انتصاب اعضای جدید و تعیین سمت آنها اقدام نمایند. و اگر شرکاء جدید تمایل به عضویت ندارنددر صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده نسبت به کم شدن تعداد اعضای هیات مدیره و اصلاح مفاد اساسنامه شرکت باید اقدام کنند.
  5.  صورتجلسه تنظیم شده و همه مدارک لازم به واسطه یکی از شرکاء به اداره ثبت شرکتها تحویل داده میشود و دفاتر ثبت نیز توسط ایشان امضاء می شود.
  6. شرکایی هم که از شرکت خارج شده اند باید شخصا یا توسط نماینده رسمی خود ( با ارائه وکالت نامه رسمی که به این موضوع صراحتا اشاره شده است) در اداره ثبت حاضر و دفتر ثبت را امضاء نمایند.

مدارک لازم برای افزایش سرمایه شرکت با ورود شریک در شرکت با مسئولیت محدود

  • برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه و زدن امضا همه شرکاء با قید میزان سهم الشرکه ان ها .
  •  در حالی که مجمع با اکثریت شرکاء تشکیل بشود باید روال اداری دعوت بر طبق اساس نامه و قانون تجارت اجرا شود و مدارک مثبته آن تسلیم شود.
  • فتوکپی مدارک شناسایی شرکاء تازه وارد به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده می شود .
  • احدی از شرکاء یا وکیل رسمی ثبت شرکت موسسه آیهان پس از تحریر صورتجلسه به اداره ثبت مراجعه و صورت جلسه و فتوکپی مدارک مثبته هویت شرکاء جدید را ارائه کرده و دفاتر ثبت را امضاء کند.

مراحل ثبت صورت جلسه کاهش سرمایه شرکت با خروج شریک در شرکت با مسئولیت محدود

  1. برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه
  2.  در صورت تشکیل مجمع با اکثریت حضار باید تشریفات دعوت با عنایت به اساس نامه و قانون تجارت رعایت بشود و مدارک مربوطه به آن تنظیم و ارائه بشود.
  3.  اگرتعداد شرکاء 12 نفر یا بیشتر است باید نسبت به انتخاب هیات نظار اقدام و اسم اعضای هیات نظار درصدر صورت جلسه تنظیمی درج بشود .
  4.  امضای صورتجلسه توسط تمام شرکا اعم از شرکایی که خارج شدند و شرکایی که به شرکت پیوسته اند ، ضروری می باشد.
  5.  در صورتی که شرکائی که از شرکت خارج می شوند از اعضای هیات مدیره باشند بایستی با تدوین یک صورت جلسه جداگانه نسبت به انتخاب و تکمیل اعضای هیات مدیره ازمیان شرکائی که در شرکت باقی ماندند اقدام شود تا تعداد اعضای هیات مدیره از حدنصاب گفته شده در اساس نامه کمتر نشود.
  6. در شرایطی که شرکای باقی مانده راضی نباشند به جای شرکای خارج شده که عضو هیات مدیره بودند اعضای جدید انتخاب کنند لازمست در زیر صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده نسبت به تغییر ماده مربوطه به تعداد اعضای هیات مدیره اقدام نمایند.
  7. شرکائی که از شرکت خارج خواهند شد باید با حضور در اداره ثبت شرکت ها اقدام به امضا دفاتر ثبت کنند.
  8. ارائه مدارک معتبر نشان دهنده هویت امضا کنندگان در وقت امضاء دفاتر ثبت لازم است.

ثبت صورت جلسه تغییرات

همان طور که گفته شده است هر تغییری در صورت جلسه مخصوص خود را دارد، انواع تغییرات عبارتند از:

  • تغییر در آدرس شرکت
  • تغییرات در اساس نامه شرکت و یا در محتویات اساس نامه آن
  • تغییر در اسم انتخابی شرکت
  • تغییر در میزان سرمایه شرکت که هم میتواند شامل افزایش سرمایه شرکت و هم کاهش سرمایه شرکت بوده.
  • تغییر در موضوع فعالیت شرکت
  • تغییر در قالب ثبت شرکت: برای مثال شرکت را در قالب مسئولیت محدود ثبت کردید و بعد از مدتی به خاطر محدودیت هایی که این قالب ثبتی دارد میخواهید آنرا به شرکت سهامی خاص و یا هر چیز دیگر تغییر دهید.
  • تغییر در مدت زمان فعالیت شرکت و یا تمدید آن یعنی وقتی که اعتبار مجوز شرکت در حال شدنست به تمدید آن باید بپردازید و یا این که میخواهید شرکت را منحل نمایید و زمان اعتبار آن را کم کنید.
  • تغییر در اعضای هیئت مدیره

ثبت آگهی تغییرات

مهم ترین نکات ثبت آگهی تغییرات شرکت :

-وقتی که بازرسین و هیئت مدیره صورت جلسه را امضا کنند یعنی قبولی خود را با آن تغییرات تایید نمایند یا با نامه ای جداگانه تاییدیه خود را اعلام کنند در این صورت این برگه ها باید ضمیمه صورت جلسه شود و به اداره ثبت شرکتها تحویل داده شود.

-در وقت تشکیل جلسه به مدت یک ماه زمان هست تا صورت جلسه را به اداره ثبت شرکتها تحویل داده.

-اگر مدیرعامل و رئیس هیات مدیره یک نفر باشد ولی این امر در اساس نامه ذکر نشود طبق ماده 124 لایحه ی اصلاحی قانون تجارت باید 3/2 اعضای مجمع آنرا به تصویب رساند.

-به طور کل صورت جلسه باید در چند نسخه تهیه  و به امضا هیئت رئیسه جلسه رسد و درآخر، یک نسخه از آن به اداره ثبت شرکتها ارسال بشود.

-هنگام تنظیم صورت جلسه باید توجه کنید که مطالب را روی سربرگ شخصیت حقوقی نوشته بعد اشخاص ذی سمت آن را امضا و مهر نماید بعد آنرا ارسال نمایید.

زمان ثبت تغییرات شرکت

مدت زمان ثبت تغییرات در حالت معمول و پروسه عادی به مدت 10 روز کاری می باشد. هزینه ثبت تغییرات بسته به تعداد صورت جلسه برای شرکتهای مختلف متغیر می باشد و بسته به نوع تغییرات که میخواهد اعمال بشود و بسته به نوع شرکت متغیر می باشد. هم چنین به محتوا و مواردی که در روزنامه رسمی منتشر شدهاست نیز بستگی خواهد داشت.

ثبت تغییرات در سایت و پیگیری شخصی آن پروسه ای به مدت زمان طولانی دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به این موضوع به شرک های ثبتی مراجعه نمایید چون اقدام از طریق شرکت ثبتی سرعت انجام و رسیدگی به پرونده را خیلی سریع تر میکند.

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود
ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

مجمع عمومی عادی

از لحاظ کاربرد مجمع عمومی عادی در مقایسه با مجامع عمومی دیگر از اهمیت زیادی برخوردارست که این مجمع عمومی طبق اساس نامه سالیانه یک بار تشکیل خواهدشد و زمان برگزاری آن حتما باید در اساس نامه به خاطر حضور یافتن سهامداران ذکر بشود. در اصل منظور از مجمع عمومی عادی شرکت این است که تصمیمات کلی که توسط مدیران گرفته مخواهد شد و روش انجام امور به اطلاع و تصویب شرکا رسد باید مجمع عمومی عادی تشکیل بشود در این مجمع سهامداران فرصت اینرا بدست خواهند آورد تا نظرات خود را اعلام نمایند.

وظایف مجمع عمومی عادی:

-انتخاب هیئت مدیره یکی از وظایف اصلی مجمع عمومی عادی است.
-با توجه به اساس نامه به همان تعداد باید از سوی مجمع عمومی بازرس انتخاب بشود که وظیفه  این بازرسان نظارت به عملیات هیئت مدیره است و وسیله ای برای انتقال اطلاعات به صاحبان سهام می باشد.
-هر شرکت موظفست که بداند سالیانه میزان سود و زیان آن چقدر می باشد پس به صورت دقیق این اطلاعات را هیئت مدیره ارائه خواهد داد  که تصویب ترازنامه بر عهده مجمع عمومی می باشد.
-تقسیم منافع به طور مساوی بر عهده مجمع عمومی است.
-قبول و یا رد پیشنهادهایی که توسط هیئت مدیره، بازرسان و یا یکی از سهامداران ارائه میشود.
-تعیین کردن روزنامه کثیرالانتشار که همه اطلاعیه شرکتها و آگهی ها تا سال آینده که مجمع عمومی تشکیل خواهد شد.

مجمع عمومی فوق العاده

هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیشتر از نصف سهامی که دارای حق رای می باشند در جلسه حاضر بشوند و بیشتر در این جلسه به موضوعاتی هم چون کم و زیاد شدن سرمایه شرکت، تغییرات در اساس نامه و انحلال شرکت میپردازند وقتی با این تغییرات موافقت می شود که اکثریت دو سوم آرا نظری یک سان داشته باشد.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:

وارد شدن شریک و یا شرکا جدید به شرکت
تنظیم اساس نامه و تغییر در مفاد اساس نامه مثل تغییر در اسم شرکت، موضوع شرکت و … .
انحلال شرکت
زیاد و کم کردن سرمایه شرکت
عیین بازرسان و تغییر در تعداد مدیران و میزان خدمت آنها
ایجاد سهام ممتازه
موافقت با صدور اوراق قرضه

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت:

کپی و اصل مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی همه شرکای.
اصل مدارک شناسایی افرادی که خارج خواهند شد.
کپی اساس نامه شرکت.
نام های شرکا با میزان سهامشان.
کپی روزنامه رسمی با توجه به آخرین تغییرات هیئت مدیره و شرکت.

پست قبلی
پست جدیدتر