آیهان برای خلق آیندگان
اخذ پلمپ دفاتر قانونی

اخذ پلمپ دفاتر قانونی : پلمپ دفاتر قانونی شرکت اعم از موارد مهمی است که شرکتها و تجار باید قبل از شروع هر سال مالی به آن توجه نمایند.

مطابق قانون تجارت هر تاجری به جز کسب که باید پلمپ دفاتر خودش را پیش از آغاز سال مالی جدید که از اول فروردین همان سال تا 29 اسفند است را اخذ نمایند.

دفاتر پلمپ برای ارائه به اداره مالیات باید هر سال اخذ بشوند و همه صورتهای مالی شرکت از فاکتورهای خرید تا فروش و مبلغ قراردادهای صورت گرفت، هزینه ها و درآمدها و سود مالیانه باید در این دفاتر ذکر شود.

داشتن پلمپ دفاتر برای شرکتهای تجاری اجباری است. مطابق همین امر چنان چه شرکتی دفاتر پلمپ خود را در وقت تعیین شده اخذ ننماید باید جریمه را پرداخت نماید توجه کنید که این جریمه بخشودگی نخواهد داشت و مستلزم پرداخت آن در اداره مالیات می باشید.

همه اشخاص مشمول حقیقی و حقوقی پس از آن که شرکت خود را به ثبت رساندند، بمنظور ثبت درآمد و هزینه ها خود نیاز به دفاتر پلمپ خواهند داشت. دفاتر پلمپ به طور روزنامه و دفتر کل است که با در نظر گرفتن کارکرد آنها به تعداد مشخص دفاتر 50-100-200 برگی تقسیم شده و ارائه خواهد شد.

زمان پلمپ دفاتر1401

همان گونه که می دانید ارائه پلمپ دفاتر تجاری را باید در پایان هرسال مالی به اداره مالیات ارائه داد و در صورت عدم ارائه آن از سوی این اداره مستلزم پرداخت جریمه خواهید شد.

به این ترتیب مهلت ارائه پلمپ دفاتر سال 1400 تا پایان ماه اسفند به طور سالانه است که امروزه به خاطر پاندمی کرونا امکان تمدید مهلت آن میباشد ، ولی نباید این موضوع باعث بشود که شما ارائه پلمپ دفاتر را به روزهای پایانی سال موکول نمایید .

از اینرو مجتمع حقوقی و ثبتی آیهان در کمترین زمان و با بهره مندی از تیم متخصص حقوقی خود پلمپ دفاتر شما را درزمان مشخص شده ارائه داده تا خیالتان از این بابت راحت بشود.

ثبت نام پلمپ دفاتر 1400

دفاتر تجاری باید به طور سالانه تکمیل وارائه اداره مالیات شود. در این زمان برای انجام امور مربوطه به پلمپ دفاتر هر سال باید تا پایان اسفند ماه آن را ارائه نمایید.

برای فهم بیشتر مثال را بازگو خواهیم کرد مثلاً اگر دفاتر سال 1400 را تنظیم کردید باید آن را تا انتهای اسفندماه 1400 پلمپ شده و حساب رسی شده ارائه د اده.

پیشنهاد خوب ما برای به صرفه بودن برای رسیدگی به پرونده پلمپ دفاتر  این می باشد که همان طور که در جریان امور حقوقی و ثبتی می باشید در آخر سال مالی به خاطر شلوغی و بیشتر شدن حجم کار ، حتماً در اسرع وقت برای انجام اقدام نمایید که با اینکار با خیالی آسوده به پلمپ دفاتر حقوقی خود رسیدگی نمایید و مشمول جریمه نشوید.

پلمپ دفاتر چیست ؟

از اولین اقداماتی که باید بعد از ثبت شرکت انجام گیرد ثبت نام برای اخذ دفاتر پلمپ می باشد این دفاتر برای وارد کردن تمام هزینه ها و درآمدهای روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه می باشد و هر شخصیت حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت و شروع فعالیت اقتصادی باید آن را اخذ کند.

هر سال یکبار این دفاتر توسط اداره دارایی برای شما ارسال خواهدشد این دفاتر بصورت پلمپ شده می باشند و در صورت فعالیت باید تمام اقدامات خود را در آن درج کنید و اگر فعالیتی نداشت باید به شکل پلمپ شده آن را پس از اتمام سال مالی به اداره مالیات ارسال کنید.

منظور از دفاتر قانونی، دفاتری هستند که مورد تایید سازمان امور مالیاتی میباشد و بر اساس مقررات و قوانین ماده های 11 و 12 قانون تجارت در اداره ثبت اسناد و دفاتر مشاغل از جانب اداره های امور اقتصادی و دارایی پلمپ خواهندشد.

پیگیری پلمپ دفاتر 1400

در حالی که میخواهید دفاتر پلمپ درخواست نمایید اول باید در سایت اداره دارایی ثبت نام کنید اشخاص حقوقی وقتی میتوانند ثبت نام نمایند که شماره ثبت شرکت آنها را دریافت کرده باشند و اشخاص حقیقی پس از ثبت نام کد اقتصادی لازمست بدانند هر سال مالی یک دفتر پلمپ باید اخذ بشود و یکسال زودتر دفاتر اخذ خواهند شد .

برای مثال اگر میخواهید دفاتر پلمپ سال 1401 را بگیرید باید در سال 1400 اقدام کنید. این را در نظر بگیرید که پلمپ دفاتر تجاری باید کاملاً قانونی باشد و برای این امر از ایتدای سال مالی هرسال تا سال بعد حدوداً تا تیرماه سال بعد مهلت ارائه گزارشات مالی را دارا هستند.

مدارک لازم برای اخذ پلمپ دفاتر 1400

الف- اشخاص حقیقی

  • ارائه رونوشت کارت ملی متقاضی.
  • ارائه رونوشت پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب.

ب- اشخاص حقوقی

  • ارائه رونوشت کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت.
  • ارائه رونوشت روزنامه تاسیس شرکت.
  • ارائه رونوشت آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی در حالی که تغییراتی صورت گرفته باشد.
  • ارائه وکالت نامه یا معرفی نامه برای نماینده چنان چه وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

مراحل اخذ پلمپ دفاتر 1400

  1. تماس با کارشناسان ثبت آیهان و عقد قرارداد اخذ دفاتر پلمپ
  2. تحویل مدارک شناسایی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت به همراه مهر شرکت
  3. ثبت سامانه ای پلمپ دفاتر برای شما توسط کارشناسان ما

پلمپ دفاتر

دفاتر قانونی شرکت ها

ثبت دفاتر قانونی یکی از اولین اقداماتی است که باید پس از ثبت شرکت انجام داد. این اقدام باید حتماً انجام بشود و فرقی ندارد که شرکت فعال و یا غیرفعال  است در هر صورت باید جهت ثبت دفاتر قانونی اقدام نمایید.

دفاتر قانونی دفاتری هستند که برای تعیین کردن فعالیت های مالی سالیانه شرکتها و بازرگانان به طور اجباری در نظر گرفته  شود همچنین به دفاتر قانونی دفاتر تجاری هم میگویند. دفاتر قانونی یا همان دفاتر تجاری انواع گوناگونی هستند که در زیر به توضیحاتی درباره هر کدام از آنها خواهیم پرداخت:

الف) دفاتر رسمی :

مطابق قانون تجارت 4 نوع دفاتر قانونی است که مشمول مواردی به شرح ذیر میباشد:

  •  دفتر روزنامه.
  • دفتر کل.
  • دفتر دارایی.
  • دفتر کپیه.

 دفتر روزنامهدفتر روزنامه یکی از مهمترین دفاتر قانونی است که برای دفاتر پلمپ به آن نیاز است، هر بازرگانی باید هر روز همه مطالبات،بدهیها، مبادله های تجاری و هم چنین معامله هایی که مرتبط با اسناد بازرگانی عبارتند از خرید، فروش، ضمانت و پشت نویسی میباشد را در آن ذکرنماید.

هم چنین باید همه واردات و صادرات بازرگانی و همچنین هزینه ها که برای خرج و مخارج شخصی خود برای رسیدگی به امور را هم در آن ذکر نماید.

خود دفتر روزنامه شامل دو نوع به شرح ذیر است:

الف) دفتر روزنامه عمومی

همه  مبادله ها و امور مالی بازرگانی و شرکتها در دفتر عمومی ثبت خواهد شد.

ب) دفتر روزنامه اختصاصی

به دفتری که برای جداسازی نوع معامله استفاده میشود دفتر اختصاصی می گویند. برای مثال دفتر روزنامه جهت امور مالی خرید، دفتر روزنامه برای امور مالی فروش، دفتر روزنامه جهت پرداختهای نقدی، دفتر روزنامه جهت دریافتی های غیر نقدی و غیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

2.دفتر کل

یکی دیگر از دفاتری که برای پلمپ دفاتر تجاری با آن سر و کار خواهیم داشت دفتر کل می باشد و این دفتر، دفتریست که تمام عملیات مالی ثبت شده در دفتر روزنامه به آن منتقل خواهد شد. دفتر کل این قابلیت را خواهد داشت که با توجه به نحوه نگارش آن شما خواهید توانست صورتهای مالی و مانده حساب را از آن به دست بی آورید.

به منظور هر حساب بصورت جداگانه در دفتر کل یک روزنامه وجود خواهد داشت و هر بازرگانی باید همه معامله های خود را حداقل یک بار از دفتر روزنامه استخراج کنید و با مشخص کردن این که به کدام نوع از معامله هایی که در طی هفته انجام دادست مربوط میباشد در صفحه مخصوص به آن در دفتر کل به طور خلاصه درج کنید.

3.دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری است که هر بازرگان باید هر سال فهرست کامل از همه داراییهای منقول و غیرمنقول، بدهیها و مطالبه های سال گذشته خود را به طور جزبه جز و با ترتیب خاص در آن درج کند و آن را به امضا رساند . برای انجام این امر حداکثر تا 15 فروردین سال بعد وقت خواهد داشت.

4.دفتر کپیه

دفتری است که هر بازرگانی باید همه مخابرات، مراسلات و هم چنین کلیه صورت حسابهایی که صادر میکند را با رعایت تاریخ در آن ثبت کند.

همچنین تاجر باید کلیه نامه ها و مخابرات و صورت حسابهای وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آنها مرتب نماید و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری کند.

مهلت پلمپ دفاتر

مطابق ماده 6 قانون تجارت همه اشخاص من جمله اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت به منظور اظهار هزینه ها و درآمدهای خود به نیاز به دفاتر پلمپ خواهند داشت.

دفاتر پلمپ به طور دفتر کل و روزنامه می باشند که مطابق کارکرد 50-100-200 برگی میباشند. کلیه شرکتها چنان چه کارکردی داشته باشند بمنظور مشخص کردن عملکرد مالی خود وظیفه خواهند داشت این دفاتر را کامل نمایند.

در حالی که دفاتر پلمپ را اخذ ننمایند سبب علی الراس شدن شرکت می شود. چنان چه شرکت فعالیتی  نداشته باشد به منظور ابلاغ عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را بصورت سفید و یا خالی به حوزه دارایی شرکت ارائه بدهند.

مهلت پلمپ دفاتر 1400

همان طور که می دانید مهلت تشکیل پرونده ها مالیاتی تا پایاین سال مالی یعنی تیرماه سال بعد است و دوستانی که تا اکنون اقدام به ثبت پلمپ دفاتر 1400 خود نکردند  تا پایان تیرماه مهلت برای ارائه اظهارنامه خود خواهند داشت .

لذا به خاطر نزدیک شدن به این تاریخ بهترست برای انجام امور قانونی خود هم اکنون با کارشناسان مجرب مجتمع حقوقی آیهان تماس گرفته و با در نظر داشتن تجارب آنها در انجام این امور پلمپ دفاتر قانونی 1400 را به اداره مربوط ارسال نمایید و از این طریق مجازاتهای قانونی دوری کنید.

سامانه پلمپ دفاتر تجاری

اولین قدم برای تقاضای پلمپ دفاتر، رجوع کردن به سامانه ثبت دفتر قانونی اداره ثبت شرکت ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir (قسمت پلمپ دفاتر تجاری) است. چنان چه متقاضی پلمپ دفاتر، شخص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها ثبت شدست میباشد از قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ دفاتر شرکت ها قسمتی مشخص شده است که مربوط به شخص حقوقی بوده را انتخاب نمایید.

کاربرد پلمپ دفاتر تجاری

دریافت کارت بازرگانی : اگر فعال اقتصادی می باشید و تا کنون پلمپ دفاتر را انجام نداده اید بهتر می باشد از امروز به فکر آن باشید چون در صورت عدم داشتن پلمپ دفاتر شما از صادرات و واردات کالاها منع خواهسد شد.

ارائه اظهارنامه مالیاتی : برای ارائه اظهارنامه مالیاتی در شرکت حتما باید دفاتر پلمپ شده و رسیدگیهای مالیاتی انجام بگیرد . در صورت عدم تسلیم پلمپ دفاتر شرکتهای بزرگ باعث تحمیل جریمه های سنگین در این شرکتها میشود . پس  دفاتر پلمپ تجاریخیلی مهم می باشد.

مشمولین ارائه پلمپ دفاتر قانونی 1400

  • همه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیدند .
  • همه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 ق م م )
  • اشخاصی که مجموع فروش آن ها و یا 10برابر درآمد آن ها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بودست.

در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارائهخواهند داد مثلا وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان 1.5 میلیارد تومان بیشتر میباشد.

تشکلهای قانونی مانند ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )

اشخاص زیر بدون در نظر گرفتن حجم فعالیتشان مشمول پلمپ دفاتر می باشند:

  • دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
  • بهره برداری از وزارتخانه ذیربط
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاههای زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

اخذ دفاتر قانونی 1400

هر وقت  شرکتی به ثبت برسد، باید براساس قوانین دفاتری را اتخاذ نمایند که در آن هزینه ها و درآمدهای شرکت را به ثبت رسانند . اخذ دفاتر کل و تمام دفاتری که از سمت وزارت دادگستری اجباری در نظر گرفته شده باید برای شرکت اتخاذ شود . دفاتر پلمپ باید توسط نمایندگان اداره ثبت پلمپ شود .

پلمپ دفاتر قانونی سال 1400 از موضوعات مهمی به حساب خواهد آمد که با نزدیک شدن به آخر سال توجه به آن الزامی می باشد . در حالی که هنوز برای پلمپ دفتر قانونی و استعلام پلمپ دفاتر شرکت خود اقدام نکردید خواهید توانست با کارشناسان حقوقی مجتمع آیهان تماس بگیرید تا امور ثبتی شما را در کمترین زمان انجام داده و شما را در این راه یاری نمایند.

عوامل رد دفاتر پلمپ شرکتها

  1. وقتی دفاتر پلمپ ارسال شده رد خواهد شد که دفاتر از پلمپ خارج شده باشد و یا از برگ های آن کم شده باشد.
  2. اگر قرار داد های که بسته اید یک یا چند تا از آن را ننوشته باشید به هر دلیلی.
  3. پاک کردن نوشته ای که بر روی دفاتر می باشد.
  4. صفحات بیش از حد جای خالی وجود داشته باشد.

شركت ها با توجه به قوانین و ضوابط نوع نوشتن و ثبت این دفاتر قانونی ملزم هستند که همه ی فرآیندهای مالی خود را به ترتیب و پشت سرهم به رشته ی تحریر در آورند. در این دفاتر به هیچ عنوان نباید خط خوردگی وجود داشته باشد. پایان سال مالی زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر پلمپ است.

شرکت سهامی خاص به دلیل این که تعداد افراد بیشتری در خود دارد و طبیعتاً متن آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آن بیشتر است با هزینه ثبت یک شرکت مسئولیت محدود کمی تفاوت دارد و بالاتر می باشد.

پست قبلی
پست جدیدتر

نظرات (4)

  • حسن یعقوبی

    2022-11-19 - 14:37

    با تشکر

    • deldar

      2022-11-19 - 14:38

      خواهش میکنم

  • فاطمه

    2022-11-19 - 14:36

    ممنونم

    • deldar

      2022-11-19 - 14:38

      خواهش میکنم

نظر بدهید