آیهان برای خلق آیندگان
مراحل ثبت برند و نام تجاری از صفر تا صد

مزایایی که ثبت برند و نام تجاری برای شما به همراه خواهد داشت:

* ثبت علامت تجاری و لوگو وجه تمایز کالاها، محصولات و خدمات شما نسبت به رقبای شماست.

* برند شما بخشی از دارایی شما محسوب می شود. اگر روزی تصمیم به انحلال کسب و کار خود گرفتید، می توانید برند خود را به مبلغ قابل توجهی بفروشید.

*این امکان را دارید که نمایندگی های مختلفی را در سراسر کشور ارائه دهید.

* برندی که ثبت کرده اید ممکن است به دیگران منتقل شود.

* این امر کمک زیادی به برندسازی و بازاریابی کسب و کار شما خواهد کرد.

*با ثبت برند، حق انحصاری آن نام متعلق به شما در کلاس تجاری شما خواهد بود.

* زمانی که برند شما ثبت شده و شناخته شده باشد، تلاش شما برای بهبود و حفظ کیفیت محصول افزایش می یابد که باعث می شود از نام برند خود درآمد بیشتری کسب کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید.

تمایل افراد برای سرمایه گذاری روی برند شما افزایش می یابد.

حال اگر می خواهید بدانید اگر برند خود را ثبت نکنید چه اتفاقی برای کسب و کار فوق العاده شما می افتد، پیشنهاد می کنیم رویدادهایی را که به عنوان وکیل ثبت با آن سروکار داریم را مطالعه کنید. درک کامل عواقب عدم ثبت علامت تجاری: فرض کنید می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید.

فرض بر این است که شما صاحب یک کسب و کار، فروشگاه، اپلیکیشن یا هر چیزی که فکر می کنید هستید.

بنابراین شما تلاش های شبانه روزی برای رشد و توسعه آن انجام داده اید. شما نه تنها زمان زیادی را برای شکل دادن به این اثر صرف کرده اید، بلکه بیشتر سرمایه خود را نیز صرف آن کرده اید.

بعد از چندین ماه و سال تلاش برای رشد برند خود و کار شما به جایی رسیده است که افراد زیادی به شما اعتماد کرده و برند شما را به دیگران معرفی کرده اند و شما به جایی رسیده اید که می خواهید از نتایج آن احساس راحتی کنید. کار سخت … ناگهان … بوم !!!! حیف که زحماتت نابود شد… البته شکست لازمه پیروزی است. دستان خود را روی زانوهای خود قرار دهید و بایستید.

فقط لطفاً به یاد داشته باشید که این بار با ثبت نام تجاری و لوگوی خود شروع کنید تا مطمئن شوید هیچکس بدون اطلاع از نام تجاری شما سوء استفاده نمی کند. زیرا اگر به خاطر داشته باشید این اشتباه را در کسب و کار قبلی خود مرتکب شده اید.

در حرفه قبلی خود، روی برندی سرمایه گذاری کردید که مال شما نبود، واقعاً روی چیزی سرمایه گذاری نکردید. درست زمانی که می خواستید نفس راحتی بکشید، نام تجاری شما توسط شخص دیگری دزدیده و ثبت شده و تجارت بی گناه و آماده شما را در اختیار گرفته است.

چه کسب و کارهایی ملزم به ثبت برند و نام تجاری هستند؟

باید بدانید که ثبت علامت تجاری جز در کلاس های خاصی الزامی نیست. اما با ذکر مزایای فوق، مقاومت در برابر انجام آن قابل درک نیست.

کلاس هایی که ثبت علامت تجاری در آنها الزامی است و بدون آن مجاز به استفاده از آن نخواهید بود:

* مواد غذایی

* دارو

*انواع نوشیدنی ها

*لوازم آریشی و بهداشتی

از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که ثبت علامت تجاری در طبقاتی که تأثیر مستقیم بر بدن انسان دارند اجباری است. ثبت نام تجاری و علامت تجاری هیچ هزینه ای جز هزینه های اولیه برای شما نخواهد داشت و حتی بدون مالیات است.

مراحل ثبت برند و نام تجاری از صفر تا صد

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و نام تجاری :

توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

*1 کپی اصل عکس شناسنامه و کارت ملی

* اصل پروانه کسب

*در صورت لاتین بودن علامت مورد نظر همراه داشتن کارت بازرگانی الزامی است. اگر آن را دارید، یک کپی اصلی از تصویر آن لازم است.

*سایر اطلاعات مورد نیاز عبارتند از: آدرس پستی، کد پستی، شماره تلفن ثابت، شماره موبایل و ایمیل.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی :

* کپی اصل عکس شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکایی که در امور و فعالیت های شرکت حق امضا دارند.

* جواز کسب معادل اصل می باشد.

* کپی روزنامه رسمی که ثبت علامت تجاری در آن اعلام شده است.

*1 نسخه از روزنامه رسمی که آخرین وضعیت تغییرات شرکت را ثبت می کند.

*در صورت لاتین بودن علامت مورد نظر همراه داشتن کارت بازرگانی الزامی است. در صورت داشتن نسخه اصلی تصویر آن و در صورت عدم دریافت کارت بازرگانی، در این صورت می توانید از خدمات نمایندگی تجاری راحت بن استفاده نمایید.

انتخاب نام برند:

انتخاب نام تجاری مرحله بسیار مهمی است و باید با اشتیاق خاصی انجام شود زیرا نام برند شما تا پایان کار با شما خواهد بود. پس لطفا در انتخاب آن دقت کنید!

به طور کلی قوانینی که در انتخاب نام باید رعایت شود به شرح زیر است:

* از اسامی افراد مشهور به دلیل غیرقابل ثبت نام استفاده نکنید.

* اسامی و شخصیت های مغایر با موازین، اخلاق و شئونات اسلامی قابل ثبت نمی باشد.

*فقط اعداد را نمی توان به هیچ وجه ثبت کرد. چه این اعداد فارسی باشند و چه ریشه لاتین داشته باشند.

* شباهت 50 درصدی نام مورد نظر شما با نام هایی که قبلاً در کلاس درخواستی شما ثبت شده اند، احتمال ثبت علامت شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

* صفت ها و اسم هایی که وصف یا کلی هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.

مراحل ثبت برند و نام تجاری

اولین قدم انتخاب نام است که در بالا به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. نامی را انتخاب کنید که مناسب کسب و کار شما باشد. این نام برای مدت طولانی با شما خواهد بود. در صورت لزوم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. ارزش آن را دارد که برای آن بپردازید.

مرحله دوم این است که در مورد نام تجاری بپرسید. این کار به این منظور انجام می شود که نامی که انتخاب می کنید قبلاً ثبت نشده باشد و قابل ثبت باشد. در غیر این صورت ممکن است نام مورد نظر شما شبیه نام های دیگر باشد و به همین دلیل اخطار داده می شود و وقت و هزینه خود را تلف می کنید.

مرحله سوم تهیه مدارک لازم است. این موضوع در بالا به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

مرحله چهارم ثبت نام برند و بیانیه لوگو در وب سایت برای مالکیت معنوی است. پس از انجام یک سری مراحل در سایت مالکیت معنوی، یک برگه به ​​شما نشان داده می شود. باید این برگه را پرینت بگیرید و به همراه این برگه به ​​دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. به این برگه در دستان شما برگه گواهی امضا می گویند. پس از تایید این برگه از دفتر، باید دوباره آن را در سایت آپلود کنید.

مرحله پنجم پرداخت هزینه اظهارنامه است. پس از طی مراحل فوق باید از طریق سایت هزینه ای را به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید تا روند بررسی پرونده شما آغاز شود. سه کارشناس در دفتر، نام و لوگوی درخواستی شما را بررسی خواهند کرد.

مرحله ششم مرحله ای است که تکلیف شما مشخص می شود. در صورت تایید نام مورد نظر، درخواست علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال خواهد شد. در اینجا باید هزینه جداگانه ای برای تبلیغات پرداخت کنید.

دلیل این مرحله این است که اگر شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی به نام برند شما اعتراضی داشته باشد، فرصتی برای ابراز اعتراض دارد. این فرصت معمولا یک ماهه است.

مرحله هفتم، در صورتی که هیچ کس به نام برند شما اعتراضی نداشته باشد، پس از انتشار روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده شما به تایید کارشناسان اداره می رسد. در این مرحله از طریق پیامک به شما اطلاع خواهند داد. پس از دریافت پیامک باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و تمامی مدارکی که در هنگام ثبت اسناد آپلود کرده اید را تحویل بگیرید و پرونده تشکیل دهید.

مرحله هشتم: پس از انجام مراحل فوق، باید هزینه ثبت برند خود را در سایت پرداخت کنید.

مرحله نهم پس از پرداخت هزینه ثبت نام، نام و نشان تجاری ثبت شده متعلق به شماست. اما کار شما هنوز تمام نشده است. اینجاست که باید نام برند خود را عمومی کنید. پس باید دومین آگهی رسمی را برای شما چاپ کنیم.

مرحله 10: در این مرحله باید مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و 2 نسخه از روزنامه رسمی چاپ شده را با خود ببرید و علامت تجاری ثبت شده خود را ارسال کنید. تبریک می گویم، شما یک برند در اینجا دارید!

پست قبلی
پست جدیدتر