آیهان برای خلق آیندگان
ثبت کارت بازرگانی

ثبت کارت بازرگانی

ثبت کارت بازرگانی شرایط تجاری را برای صاحب آن در زمینه واردات و صادرات ایجاد می کند. همه تاجران نمی توانند عملیات تجاری برون مرزی انجام دهند مگر اینکه این کارت را داشته باشند. داشتن این کارت برای شرکت ها و موسسات تجاری بسیار مهم است. اگر پس از ثبت شرکت یا سازمان خود قصد انجام فعالیت تجاری خاص در زمینه صادرات و واردات کالا را دارید، باید این کارت را تهیه کنید.

کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن اعم از حقیقی یا حقوقی اجازه تجارت خارجی را بر اساس ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 شورای اسلامی شهر می دهد.طبق مقررات درحال حاضر اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال می باشد. تمدید کارت بازرگانی با ارائه مدارک لازم برای مدت زمان مشخص شده انجام می شود و در ساعات بعدی به همین ترتیب ادامه می یابد.

شرایط ثبت کارت بازرگانی

برای دریافت کارت بازرگانی باید از قبل شرکت یا موسسه خود را ثبت کنید. همچنین دفاتر را پلمپ کنید. اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت این کارت شرایط خاص خود را دارند. برخی از مهمترین این شرایط به شرح زیر است:

اشخاص حقیقی: بالای 21 سال، دارای حداقل 3 سال فعالیت تجاری یا صنعتی، فاقد کد کار، سابقه غیر قضایی و …. توجه داشته باشید که افراد غیرایرانی باید کارت اقامت و اجازه کار معتبر داشته باشند. اشخاص حقوقی: دارای محل کار، سابقه مالی تمیز، دفاتر تمیز، بدون تخلف مالیاتی و سوابق کیفری، دارای کد اقتصادی، عضویت در اتاق بازرگانی، دارای کد کارگاه بیمه و ….

برای جزئیات بهتر است با کارشناسان رامونا تماس بگیرید تا شرایط شما را بررسی کنند و نحوه درخواست این کارت را به شما بگویند. برخی افراد نیازی به این کارت ندارند و می توانند فعالیت های تجاری خود را به شرح زیر انجام دهند:

  • شرکتهای تعاونی مرزنشینان
  • ملوانان شاغل در شناورهای آبهای آزاد
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی خارج از کشور در صورت داشتن تاییدیه از وزارت کار
  • کالاهایی که به تخیص گمرک برای فروش وارد و یا خارج نمیشوند

انواع کارت های بازرگانی

ثبت کارتهای بازرگانی در انواع زیر امکانپذیرست:

  • تجاری: مرسومترین نوع کارت بازرگانیست که دارنده آن میتوان با در دست داشتن آن کلیه امور تجاری را انجام دهد.
  • موردی: این نوع کارت یک کارت یک بارمصرف است.
  • مختص اشخاص حقیقی: این کارت برای اشخاص حقیقی صادر میشود.
  • مختص اشخاص حقوقی: این کارت برای اشخاص حقوقی یا شرکتها صادر میشود.
  • صنعتی: واحد های صنعتی برای واردات مواد اولیه خود و صادرات محصولات خود این کارت را دریافت میکنند.
  • خدماتی: واحدهای خدماتی اگر نیاز به وارد کردن کالایی به خصوص داشته باشند باید برای دریافت این کارت اقدام  نمایند.

نحوه ثبت کارت بازرگانی

نحوه ثبت کارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی مراحل پیچیده زیادی دارد. شرکت رامونا می تواند شما را در این فرآیند از ابتدا تا انتها راهنمایی کند. قیمت ثبت نام کارت بازرگانی بسته به نوع آن و در چه زمینه ای کار می کنید متفاوت خواهد بود. همچنین اگر این کارت را از قبل دارید و اعتبار آن تمام شده است، باید کارت بازرگانی خود را تمدید کنید. اعتبار کارت بازرگانی پس از اولین صدور تنها یک سال خواهد بود. پس از این یک سال پس از بررسی شرایط، مدت اعتبار آن به مدت پنج سال تمدید خواهد شد.

برای تمدید کارت باید کارت بازرگانی خود را به همراه تعدادی مدارک دیگر مانند اطلاعیه تغییرات اخیر شرکت، صورتحساب بانکی 6 ماه گذشته، اظهارنامه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت قبوض بیمه خود ارائه دهید.

ثبت کارت بازرگانی
ثبت کارت بازرگانی

چگونه كارت بازرگانی دریافت نماییم؟شرایط و مراحل اخذ كارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی حقیقی:

  1. یک برگ اصل اظهارنامه ثبتنام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتها رسیده باشد (با امضامتقاضی کارت بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر،از اداره ثبت شرکتها)
  2. اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذرد.
  3. اصل مفاصد حساب مالیاتی موضوع 186 ماده ی قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
  4. اصل کارت ملی و یک سری کپی کامل از پشت و روی آنها.
  5. سه قطعه عکس شش در چهار،جدید،تمام رخ ،ساده.
  6. ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم)
  7. اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان ویک سری کپی ازپشتروی آن
  8. داشتن حداقل سن 23 سال تمام.
  9. اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی بنام متقاضی(با مهر امضای رئیس شعبه)
  10. ارائه یکی از مدارک ذیل:
  1. الف-اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ بنام متقاضی ،به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    ب-اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر بنام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    ج-اصل و کپی سند مالکیت بنام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی بنام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)با امضا دوشاهد ذیر آن
  2. ارائه اصل و کپی مدرک تولیدی معتبر از یکی از وازارت خانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامی است.(صنوف تولیدی دارای پروانه ی کسب مشمول این بند نمیگردند)
  3. ارائه کد اقتصادی جدید(اصل و کپی)و یا ارائه تاییدیه ی پیش ثبتنام در سایت Tax.gov.irو تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید بعد از صدور

نحوه صدور کارت بازرگانی

طبق تعریف گمرک، کارت بازرگانی مجوزی است که مالک آن صرف نظر از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد می تواند در زمینه واردات و صادرات کالا به تجارت بپردازد. این تجارت شامل ثبت سفارش و ترخیص کالا برای واردات از مناطق آزاد، حق کار در گمرک و صادرات کالاهای مجاز می باشد. بسیاری از افراد علاقه مند به فعالیت های تجاری برای تمدید کارت بازرگانی یا کارت بازرگانی از طریق وزارت بازرگانی اقدام می کنند. اگر درک درستی از نحوه استفاده از این کارت وجود نداشته باشد، می تواند با تمام مزایای آن مشکل ساز شود.

در همین راستا چند ماه پیش در خبرها خواندیم که عده ای با اجاره کارت بازرگانی خود به قاچاق کالا به کشور دامن زدند و یا برخی صادرکنندگان برای فرار از زیر بار برخی قوانین، از کارت بازرگانی دیگران (بیشتر آنها دهقان بودند) کالاهای وارداتی. به همین علت یک مرحله بازرسی از محل متقاضیان اخذ و یا تمدید کارت بازرگانی اضافه شدست .

شرایط صدور کارت بازرگانی برای غیر ایرانیان

اتباع غیرایرانی نیز می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند، اما برای صدور کارت بازرگانی برای افراد غیرایرانی باید شرایطی را داشته باشند که در ادامه به آن پرداخته شده است. مراحل و شرایط صدور کارت بازرگانی تا تمدید کارت بازرگانی تقریباً یکسان بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند در ادامه با تمدید کارت بازرگانی آشنا خواهید شد.

داشتن کلیه شرایط مقرر برای افراد ایرانی به جز فرم تعلیق یا معافیت وظیفه داشتن مجوز کار و اقامت رفتار متقابل کشورهای متبوع خود در قبال ایرانیان مقیم آن کشور. در موارد خاص که صدور کارت بازرگانی بدون توجه به اقدام کشور مبدأ متقاضی، مستلزم تصمیم وزارت بازرگانی باشد، وزارت مذکور می تواند صلاحیت صدور کارت بازرگانی را برای این متقاضیان اعلام کند. بدون رعایت شرط متقابل اتاق تجارت و صنعت و معدن ایران.

پست قبلی
پست جدیدتر