آیهان برای خلق آیندگان
ثبت نام کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی حق انجام فعالیت در زمینه تجارت بین المللی را دارند.

در واقع این کارت مجوز فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا است. و بر اساس قوانین و مقررات گمرک جمهوری اسلامی ایران، اخذ کارت بازرگانی واردات و صادرات کالا در اولویت قرار دارد. تجار، بازرگانان و کلیه فعالان تجارت بین الملل باید برای ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا، واردات، صادرات و کلیه مراحل تجارت کارت بازرگانی داشته باشند.

بنابراین تنها تجار دارای این کارت مجاز به ورود و صادرات کالا هستند. بهتر است بدانید که وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاد صادر کننده کارت بازرگانی است. این کارت به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می شود. مراحل دریافت کارت حقوقی کمی پیچیده تر از پرونده واقعی است. این دو کارت به جز کالاهای خاص تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

از پروژه های موفق در زمینه فعالیت تجاری می توان به سیستم یکپارچه کارت ویزیت هوشمند اشاره کرد. این سامانه با تفاهم نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و اتاق تعاون مرکزی شناسایی و اجرا شد. این سامانه به منظور تسهیل امور مربوط به کارت بازرگانی و ارائه خدمات مرتبط به تجار و بازرگانان ایجاد شده است.

طی سال های اخیر بر اساس بخشنامه شماره 99/100/13483 سازمان توسعه تجارت ایران، فرآیند درخواست کارت بازرگانی یا تمدید آن از آدرس ntsw.ir آغاز می شود. و ادامه این روند در سامانه یکپارچه کارت ویزیت هوشمند انجام می شود. طی سال های اخیر بر اساس بخشنامه شماره 99/100/13483 سازمان توسعه تجارت ایران، فرآیند درخواست کارت بازرگانی یا تمدید آن از آدرس ntsw.ir آغاز می شود. و ادامه این روند در سامانه کارت هوشمند تجاری یکپارچه انجام می شود.

ثبت ‌نام در اتاق بازرگانی برای اشخاص حقیقی

بر اساس قانون و مقررات عضویت اتاق‌های بازرگانی، صنایع و اتاق‌های کوچک جمهوری اسلامی ایران مصوب 10 مهرماه 1393، اشخاص حقیقی و حقوقی برای عضویت در اتاق بازرگانی باید واجد شرایط زیر معاینه شوند.

افراد متقاضی عضویت در اتاق بازرگانی باید حداقل 23 سال سن داشته باشند و متقاضیان مرد باید دارای گواهی پایان خدمت سربازی یا گواهی پایان خدمت باشند. برای عضویت در اتاق بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی واقعی علاوه بر دو مورد فوق باید مدارک زیر را نیز ارائه دهید:

1. ارائه مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و عکس رنگی

2. ارائه مدارک از قبیل مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط، پروانه کسب، سند مالکیت، جواز تاسیس و بهره برداری و اجاره نامه تجاری جهت تعیین صحت استخدام در موارد تجاری.

3. ارائه گواهی عدم گذشته بد

4. تکمیل سیستم کاهش نویز

5. تکمیل و امضای تعهدنامه های اتاق بازرگانی به ویژه تعهدنامه موضوع ماده 2 قوانین عضویت اتاق بازرگانی و فرم های الف و د.

6. ارائه مدارک اثبات صلاحیت اخلاقی، تجربه و مالی توسط دو نفر از اعضای کارت عضویت اتاق بازرگانی یا دارندگان کارت خدمت با حداقل 3 سال سابقه کار یا تایید دو نفر از اعضای شورای نمایندگان اتاق بازرگانی. .

7. گواهی ثبت در دفتر بازرگانی

8. ارائه شماره حساب بانکی و پرداخت حق عضویت

9. اخذ طرح مالیاتی و کد اقتصادی کامل متقاضی

10. در دسترس بودن محل کار با ارائه مدارک قانونی و ارائه فرم تایید بازدید از محل درخواستی.

ثبت نام در اتاق بازرگانی برای اشخاص حقوقی

طبق قانون ثبت شخص حقوقی در اتاق بازرگانی و اخذ کارت حقوقی، علاوه بر مدارک فوق، مدارک زیر نیز لازم است:

1. مدارک هویتی افراد شاغل در کسب و کار، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل

2. مدارک تصدیق شرکت شامل تاریخ تاسیس و آگهی در روزنامه، اساسنامه و جدیدترین نمودار سازمانی شرکت می باشد.

همچنین لازم به ذکر است بر اساس تبصره 1 این آیین نامه اشخاص حقوقی که در شهرستان ها شعبه دارند می توانند برای عضویت در شهرداری به مدیر شعبه مربوطه مراجعه کنند.

فرم دال

بر اساس مقررات، فرم کارت بازرگانی یک طرح ضد پولشویی است. در واقع طبق این فرم افراد و شرکت ها متعهد می شوند که طبق شرایط اعلام شده اقدام کنند.

برای دریافت فرم امضا، افراد و نهادهای متقاضی باید وارد سایت ثبت نام کارت بازرگانی شده و در قسمت ثبت نام بر روی گزینه فرم تعهد و گواهی امضا کلیک کرده و فرم را تکمیل و در سایت بارگذاری کنند.

ثبت نام کارت بازرگانی
ثبت نام کارت بازرگانی

تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

حال که با شرایط صدور کارت بازرگانی اصیل و قانونی آشنا شدیم، بهتر است با تفاوت این دو کارت و مزیت های یکی نسبت به دیگری آشنا شوید. در واقع مهمترین سوال هنگام ثبت نام این است که تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این دو کارت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها از نظر شرایط ثبت نام و صدور کارت با هم تفاوت دارند.

در واقع کارت بازرگانی واقعی فقط مختص افرادی است که به صورت انفرادی در زمینه تجارت فعالیت دارند و صدور این کارت مستلزم ارائه مدارک و مدارک شخصی موسسه و شرکتی است که در آن فعالیت می کند.

هنگام درخواست کارت بازرگانی قانونی، شخص به نمایندگی از یک شرکت یا موسسه ثبت نام می کند. به طور کلی می توان گفت که نسخه قانونی این کارت در زمان انجام تجارت جهانی اعتبار بیشتری دارد.

کارت بازرگانی موقت

کارت موقت ساخت، کارت صادرات موقت و کارت واحد غیرتجاری موقت سه نوع کارت بازرگانی موقت هستند. همان طور که از نام کارت تولید موقت مشخص است، برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه از واحدهای تولیدی و واردات کالاهایی است که برای آنها کارت صادر نمی شود.

کارت صادرات موقت برای متقاضیانی است که قصد صادرات با ارزش بسیار پایین را دارند. لازم به ذکر است کارت بازرگانی موقت یک بار صادر می شود و قابل تمدید نمی باشد.

مدارک لازم جهت درخواست کارت بازرگانی موقت به شرح زیر است:

1. ارائه درخواست با اطلاعات کامل و آدرس متقاضی

2. کپی شناسنامه یک فرد و کپی شناسنامه مدیر عامل شرکت (برای درخواست کارت موقت برای افراد)

3. فتوکپی آگهی رسمی در روزنامه جهت تأسیس شرکت و معرفی مدیر عامل (برای درخواست کارت موقت برای اشخاص حقوقی)

4. پرداخت با کارت

5. مدارک خدماتی یا شرکتی مانند پروانه بهره برداری، شناسنامه و جواز تاسیس شرکت

نکات اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به دو صورت حقیقی و حقوقی قابل دریافت است. هر شخص نمی تواند بیش از یک کارت (حقوقی یا واقعی) داشته باشد. درآمد مشمول مالیات تعیین کننده مالیات قابل پرداخت خواهد بود و داشتن کارت به خودی خود مشمول مالیات نمی باشد.

مزایای داشتن کارت

بازرگانان و تجاری که کارت دارند از مزیت‌های زیر برخوردار هستند:

  • عضویت در اتاق بازرگانی
  • امکان ثبت علامت تجاری غیر فارسی
  • واردات از مناطق آزاد
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • صادرات کلیه کالاهای مجاز

موارد معافیت کارت بازرگانی

شرکت های تعاونی مرزنشینان
ملوانان ایرانی که روی کشتی کار می کنند
پیله ها
کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور (باید گزارش استخدامی از وزارت کار و امور اجتماعی داشته باشند)
کالاهایی که واردات و صادرات آن طبق گمرک به فروش نمی رسد
کالاهای مسافرتی
کالاهای هدیه و سوغاتی که توسط اداره پست وارد می شود.

پست قبلی
پست جدیدتر