آیهان برای خلق آیندگان
ثبت برند و لوگو

ثبت برند و لوگو

ثبت برند و لوگو : آن چه در این مقاله می گوییم 0 تا 100 ثبت برند تجاری در ایران می باشد و هیچ بخش یا هزینه پنهان غیر از موارد گفته شده وجود نخواهد داشت. به شما اطمینان خواهیم داد که تا پایان مطالعه این مقاله، شما با تمام مراحل ثبت و هزینه ها آن کاملا آشنا می شوید و در آخر چگونه برند خود را ثبت نمایید.

ثبت علامت تجاری

تولید کنندگان و صاحبان شغل های مختلف همواره برای محصولات خود، اسمی را انتخاب خواهند کرد. که بعد از شناخته شدن توسط بازار و (مشتریان ) شناخته و مطرح خواهد شد.

اولین قدم برای شروع فعالیت های تجاری، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب و ثبت علامت تجاری می باشد. این اسم تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز خواهد کرد و مشتریان شما را به آن اسم بشناسند.

در اصل هر شرکت که اقدام به گزینش و ثبت علامت تجاری می نماید محصولات خود را جدا از بقیه محصولات مشابه در بازار میکند. تمایزی که در وقت دیدن یا شنیدن نام آن علامت تجاری میتوان یاد آور خصوصیات و ویژگیهای مخصوص آن محصول باشند.

پس ثبت کردن علامت تجاری تنها داشتن یک اسم یا یک علامت نمی باشد بلکه معیاری برای شناساندن شما در بازارها ملی و جهانی خواهد بود.

ثبت برند و لوگو
ثبت برند و لوگو

ثبت برند تجاری

بعد از انتخاب کردن اسم تجاری اولین کار که باید انجام داد  ثبت برند یا علامت تجاری می باشد. یعنی این که شما آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور  به ثبت رسانده اید تا رسمیت پیدا کند و هیچ شخص یا شرکتی بعدها نتواند از آن علامت یا  اسم در حوزه کاری شما، استفاده نماید.

ثبت برند و لوگو

ابتدا باید بدانید چه مرحله ای را در پیش خواهید داشت و چه مجوزی باید بگیرید، مدارک لازم برای ثبت برند کدامست؟ هزینه ثبت برند و مدت زمان آن چقدر می باشد؟

با دانستن اینها است که تازه تصمیم خواهید گرفت اصلا برند ثبت نمایید یا خیر، شاید اصلا مدرک های لازم  را برای ثبت ندارید.

ما در موسسه آیهان، علاوه بر مشاوره پیش از اقدام کردن به ثبت برند و لوگو، نکته های لازم در مورد انتخاب برند یا طراحی لوگو و علامت تجاری رابه شما یاد آور خواهیم شد تا در کنار داشتن برند خلاقانه و جذاب کسب و کار بینظیری را رقم زنید.

مراحل ثبت برند

1) انتخاب نام برند

جذاب ترین مرحله  انتخاب نام و علامت می باشد. در حالی که با یک نام در حال فعالیت می باشید و قصد خواهید داشت همان را ثبت نمایید باید به مرحله دوم رفته.

ولی در حالی که هنوز اسم تجاری خود را انتخاب نکرید باید به دو نکته توجه نمایید:

  • این نام نباید قبلا ثبت باشد
  • قابلیت ثبت را باید داشته باشد. یعنی جزو اسم هایی که قابلیت ثبت ندارند، نبوده.

2) استعلام نام قبل از ثبت

پس از انتخاب کردن اسم برند، شاید از نظر خودتان برندی که برای شرکت یا واحد صنعتی، تولیدی یا خدماتی خود در نظر گرفتید برند تک و منحصر بفردی باشد و تا بحال مشابه به آنرا ندیده باشید؛ ولی شما نخواهید توانست این ادعا را داشت که تمام برندهای ثبت شده در حوزه فعالیت خود را برای مشابهت با برند خودتان، بررسی و به این نتیجه رسیدید که نام که انتخاب کردید تک ست.

با استعلام گرفتن برند پیش از ثبت در وب سایت ما، خواهید توانست براحتی و بدون صرف زمان وهزینه، از وجود یا عدم وجود مشابهت در برند پیشنهادی خود با بقیه برندها ثبت شده تا بحال اطمینان حاصل نمایید.

اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگرفته باشید ممکنست بعد از صرف زمان و هزینه که برای انجام مرحله بعد میکنید با اخطار شدن  رد برند متوجه مشابهت در آن شده که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر می دهید.

 باید توجه داشت اگر در طبقه ای که قصد ثبت برند دارید برندها مشابهی قبل از این ثبت شده باشد برند پیشنهادی شما رد می شود.

این عدم تشابه راقبل از اقدام به ثبت را بصورت آنلاین خواهید توانست در وب سایت  استعلام بگیرید. استعلام برند پیش از ثبت درصد موفقیت شما در ثبت آن برند را نشان خواهدداد.

استعلام برند پیش از ثبت

با مطلع شدن از این موضوع خواهید توانست بدون صرف وقت و هزینه در صورت وجود تشابه اقدام به درست کردن و ایجاد تغییر در برند پیشنهادی خود کنید.

ثبت برند و لوگو
ثبت برند و لوگو

3) آماده کردن مدارک لازم

در رابطه با مدارک لازم برای ثبت برند به ادامه همین متن رفته  تا بطور مفصل از توضیحات مربوط برای جمع آوری مدارک مورد نیاز استفاده نمایید. اسکن این مدارک باید همان اول هنگام نام نویسی در سایت اداره مالکیت بارگذاری شود.

و بعد از تایید اولیه برند در سایتست که باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت داده و تا قبل از آن نیاز نخواهد بود.

4) ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

قبل از آماده سازی مدارک لازم در اصل آغاز پروسه ثبت برند تجاری از اینجا شروع خواهد شد که وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور خواهید شد. با وارد شدن به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه کنید.

پس از نام نویسی اولی برای تایید حساب کاربری در سایت اداره مالکیت معنوی، باید با یک برگه که سایت اداره به شما خواهد داد به یکی از دفترخانه ها اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا برای تایید حساب دریافت کنید وبعد با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنید.

پس از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و در این مرحله لازم ست بعضی مدارک من جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه 6*6 سانتیمتر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود کنید.

اظهارنامه شما توسط سه کارشناس اداره به نوبت بررسی خواهد شد و پیامک تایید آن برای شما ارسال خواهد شد البته در حالی که تمام مراحل را بصورت کاملا اصولی طی نمایید!

مدت زمان بررسی پرونده ها به خاطر حجم پرونده ها ارسالی حداقل 10 روز و حداکثر 30 روز حدودا طول می کشد.

5) پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

بعد از اقدام به تکمیل اظهارنامه، باید هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه را پرداخت نمایید تا سامانه اظهارنامه شما را ثبت نماید و روند بررسی پرونده شما آغازشود. بعد فرمی به شما داده خواهد شد که حاوی اطلاعات کاربری می باشد.

با مراجعه دوباره به سامانه مالکیت معنوی خواهید توانست با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کرده. حفظ این اطلاعات جزو ملزومات مراجعه های بعد شما به شمار خواهد آمد.

6) چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

بعد از بررسی اظهارنامه شما در طول 10 الی 15 روز، در حالی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده میشود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال خواهد شد. در این جا باید هزینه روزنامه رسمی برای آگهی نوبت اول را پرداخت نمایید.

چاپ آگهی ذکر شده در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکنست حدود یک هفته بطول بی انجامد.

چاپ آگهی تقاضا در روزنامه رسمی به این خاطرست که هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشت حقوق مدنی وی اجازه اعتراض به ثبت را خواهد داد.

در قانون تجارت کشور ما یک ماه به این منظور فرصت داده خواهد شد. بعد از یک ماه در حالی که هیچ اعتراض از سوی شخص ثالث صورت نگرفته باشد، شما خواهید توانست حق الثبت برند را پرداخت نمایید و ثبت را قطعی کرده.دقت نمایید که گفته ایم چاپ آگهی تقاضای ثبت نه چاپ آگهی ثبت برند.

در اصل قانون مدنی کشور ما علاوه بر بررسی ها که کارشناسان اداره مالکیت معنوی کشور و سیستمهای استعلام آنلاین برای  وجود نداشتن برند مشابه قبل از این برند انجام خواهند داد به افراد حقیقی و حقوقی این حق را می دهد که اگر اعتراضی به برند پیشنهادی دارند و یا فکر می نمایند که برند پیشنهادی مشابه برند و علامت تجاری آنها است میتوان مراتب اعتراض خود را اعلام کنند و درخواست کارشناسی مجدد کره..

بعد از واریز هزینه مربوطه به روزنامه رسمی نوبت اول تقاضا ثبت برند پیشنهاد شما حتما بعد از یک هفته به چاپ خواهد رسید. طبق قانون زمان 30 روزه برای انتظار به اعتراض در نظر گرفته شدست.

اگر اعتراضی بصورت رسمی به آن علامت تجاری صورت گرفته شود برند پیشنهادی مجددمورد کارشناسی قرار خواهد گرفت ولی اگر در این مدت اعتراضی ثبت نشود، پیغامی مبنی بر ثبت برند بلامانع ست دریافت می نمایید.

7) مراجعه حضوری به اداره مالکیت

در حالی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشت پس از گذشت 30 روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده  از سوی کارشناسان مورد تایید واقع خواهدشد.

این موضوع به طور پیامکی به اطلاع شما میرسد. بعد از دریافت پیامک تایید لازمست به طور حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه کنید و اقدام به تشکیل پرونده نمایید. به یاد داشته باشید که باید اصل یا کپی برابر اصل شده تمام مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کردید به همراه داشت.

8) پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

ولی چرا روزنامه دوم؟ پس از طی کردن مرحله های گفته شده در  بالا و پرداخت حق الثبت برند در سامانه این برند به شما تعلق خواهد گرفت، ولی نیازست این موضوع به اطلاع عموم رسد. پس برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ خواهد شد که این برند در فلان طبقه به نام فلانی ثبت شده است.

تصدیق 10 ساله ثبت برند

مرحله آخر تحویل گرفتن گواهی 10 ساله برند می باشد. بعد از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را باید به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند 6*6 (10 تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی برده و با ارائه رسید، غول مرحله آخر را شکسته و سند برند ثبت شده را تحویل گرفته.

اگر با ما همکاری دارید دیگر نیازی نخواهد بود که خود اقدام به طی کردن این مراحل نمایید یا حضوری به مرکز مالکیت معنوی کشور رفته بلکه تمام امور اداری، پرداخت هزینه ها روزنامه رسمی، حق ثبت و تشکیل پرونده توسط موسسه آیهان انجام خواهدشد.

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند در حالی که بنام شخص حقیقی بوده یا بنام اشخاص حقوقی و شرکتها متفاوت می باشد.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:

  • تصویر شناسنامه شخص حقیقی
  • تصویر کارت ملی شخص حقیقی
  • تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • تصویر مجوز فعالیت ( یک نوبت باید در دفاتر اسناد رسمی تایید شود )
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:

  • تصویر شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • تصویر کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • تصویر مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  • تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

مدت زمان ثبت برند

در حالت کل مدت زمان ثبت برند در ایران کمتر از دو ماه نخواهد بود. این مدت زمان از کل زمان لازم برای بررسی تقاضا توسط کارشناسان، اقدام به تشکیل پرونده حضوری، انتظار برای چاپ روزنامه رسمی و مدت سی روزه اعتراض به ثبت برند، چاپ روزنامه رسمی دوم و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت برند ثبت شده ناشی خواهدشد.

گواهی ثبت علامت تجاری

ما در موسسه آیهان صدها برند را برای مشتریان خود به  ثبت رساندیم، و افتخار داریم که بتوانیم در مسیر برندسازی کسب و کارتان در کنارتان بمانیم.

ثبت برند در ایران

همان گونه که در بالا گفته شد برای ثبت علائم تجاری در ایران باید یک جواز فعالیت داشت و برندتان قبلا ثبت نشد بوده باشد. برای جواز هم مجوز ها مختلف هست که مورد تایید می باشد.

به صورت مثال برای ثبت برند شرکتی، اساسنامه شرکت در حالی که موضوع فعالیت تان مرتبط است همراه با یک مجوز فعالیت مورد تایید خواهد بود که این مجوز خواهد توانست جواز تاسیسی باشد که 40 درصد پیشرفت فیزیکی را دارد.

شرایط ثبت برند

برندهایی که مجوز ثبت برای آنها صادر نخواهد شد غالبا یکی از ایرادات ذکر شده در زیر را در بر خواهند داشت:

  1. برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شدست هم چون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و غیره
  2. برندهایی که قبل از این ثبت شدند
  3. برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه کشور
  4. برندهایی که در آن ها عباراتی منسوب به ایران هم چون انقلاب یا دولت و غیره  وجود داشت
  5. برندهایی که عبارت بکار رفته آن ها بصورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و غیره

آیا اجباری در ثبت برند است؟

قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد ذیل برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکردست:

  1. ثبت برند لوازم آرایشی که بصورت مستقیم روی پوست استفاده خواهند شد
  2. داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
  3. محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
  4. نوشیدنی ها و آبهای گازدار

ثبت لوگو

ثبت لوگو در اصل همان ثبت علائم تجاریست با این فرق که همراه اسم برند یک لوگو و نشان تجاری نیز هنگام ارسال درخواست، ارسال خواهد شد

اعتبار برند ثبت شده چقدرست؟

در نخستین اقدام به ثبت برند اظهارنامه ای تکمیل خواد شد که اعتبار برند ثبت شده از تاریخ تکمیل آن آغاز خواهد شد و تا 10 سال ادامه دارد. 

بعد از تمام کردن این 10 سال به مالک برند فرصت 6 ماهه برای تمدید داده خواهد شد که در صورت عدم اقدام به تمدید، برند ذکر شده میتوان به نام شخص حقیقی یا حقوقی دیگر ثبت بشود.

ثبت برند و لوگو

هزینه ثبت برند

موضوع دیگر که در رابطه با هزینه ثبت برند باید به آن توجه نمود اینست که نوع شرکت هم تاثیر به سزایی بر روی هزینه ها خواهد داشت. برای مثال هزینه ثبت برند برای شرکتهای سهامی عام، شرکتهای سهامی خاص و شرکتهای مسئولیت محدود تفاوتهایی خواهد داشت که البته این هزینه برای شرکتهای سهامی عام بیش از دیگر شرکتها است، لازم بذکرست که این موضوع برای برندهای حقوقی کاربرد خواهد داشت و هزینه ثبت برند برای شخص حقیقی متفاوت می باشد.

پست قبلی
پست جدیدتر